برای آموزش تحلیل تکنیکال بورس از کجا باید شروع کنیم؟

تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی یکی از روش‌های تحلیل بازارهای مالی از جمله بازار سهام یا همان بورس است که طرفداران زیادی بین اهالی بورس پیدا کرده است و بیشتر معامله گران سهام در ایران به دنبال یادگیری و آموزش این روش تحلیلی هستند. به علت سادگی بیشتر و همچنین دلایل روانشناختی از جمله بصری بودن این روش تحلیلی، اکثر افراد مبتدی تحلیل تکنیکال را بر تحلیل بنیادی ترجیح میدهند و جذب متدهای این روش تحلیلی می‌شوند. در این مقاله قصد داریم یک راهنمای جامع برای این دسته از افراد فراهم کنیم تا آنها را در میسر درستی قرار دهیم.

برای آموزش تحلیل تکنیکال عجله نکنید!

خیلی از افراد سوال می‌کنند که برای آموزش تحلیل تکنیکال باید از کجا شروع کنند. قبل هر چیز باید بدانید که نباید برای یادگیری تحلیل تکنیکال عجله کنید. نگران نباشید، زمان کافی خواهید داشت و همیشه در بازار فرصت‌های خوبی وجود دارد. قبل از هر چیز به این پرسش‌ها پاسخ بدهید:

  • هدف شما از سرمایه گذاری در بورس چیست؟
  • چقدر با بورس آشنا هستید و چند سال سابقه معاملاتی دارید؟
  • بلند مدت سرمایه گذاری می‌کنید یا کوتاه مدت؟
  • چقدر با تحلیل بنیادی آشنا هستید؟
  • چقدر با تحلیل تکنیکال آشنا هستید؟
  • به چه دلیل می‌خواهید تحلیل تکنیکال یاد بگیرید؟

پاسخ به این پرسش‌ها مسیر شما را مشخص خواهد کرد. بنابراین نمی‌توان بر ای همه افراد یک نسخه واحد پیچید! در ادامه به بررسی شرایط مختلفی که از پاسخ های مختلف پرسش‌های بالا ایجاد میشود خواهیم پرداخت.

هدف شما از سرمایه گذاری در بورس چیست؟

شاید این سوال در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد و شما با خود بگویید: خوب معلوم است، کسب سود! اما منظور از این سوال این است از چه راهی می‌خواهید با سرمایه گذاری در بورس به سود برسید. عموما دو را برای این کار وجود دارد:

  • کسب سود سالانه سهم
  • کسب سود از طریق خرید و فروش سهم

برای اطلاعات کامل درباره هر کدام از این روش‌ها می‌توانید مقاله سرمایه گذاری در بورس چگونه است را مطالعه کنید. اگر هدف شما کسب سود سالانه سهم است نیازی به آموزش تحلیل تکنیکال ندارید! تحلیل تکنیکال برای معامله گری و خرید و فروش در بورس کارایی دارد.

چند سال در بورس تجربه فعالیت دارید؟

این یک سوال اساسی است. اگر تازه کار هستید باید بدانید در ابتدای فعالیت در بورس باید از روی دست یک فرد باتجربه ترید کنید. یک فرد، تیم، یا کانال معتبر و مطمعن پیدا کنید و با سرمایه اندک، اقدام به خرید و فروش سهم‌هایی کنید که به شما پیشنهاد شده است. ببینید ممکن است شما زمانی به بازار بورس ورود کرده‌اید که وضعیت کلی بورس خوب بوده، شاخص اکثرا مثبت بوده و توی این بازار ضرر خاصی نکرده باشید، تجربه شما خیلی کم است و اگر تا الآن از روی دست کسی معامله می‌کرده اید کاملا طبیعی هست و به طور کلی اصولا در سال اول باید همین کار را انجام می‌دادید. این کار باید تا زمانی که کم کم با زیر و بم کار آشنا شوید و به قول معروف با سود و ضرر کار آب دیده شوید ادامه پیدا کند. بنابراین در ابتدای ورود به بازار بورس نیازی به یادگیری و آموزش تحلیل تکنیکال ندارید.

اما تا همیشه قرار نیست روال به این صورت پیش برود، شما باید دیر یا زود خودتان شروع به تحلیل سهام کنید و با تحلیل خودتان اقدام به معامله کنید. اما قبل از آن باید چند نکته را گوشزد کنیم. در بورس ایران به دلیل اینکه یک و نیم درصد کارمزد برای هر خرید و فروش باید بپردازید، بخشی از تحلیل تکنیکال کاربرد خاصی توی این بازار ندارد، از این رو نمیتوان تنها با تحلیل تکنیکال موفق بود، شما حتما باید از نظر بنیادی آن قدر مطالعه داشته باشید که تشخیص بدید یک سهم در چه قیمتی نمی‌ارزد یا میارزد. بنابراین:

  • در مرحله اول آموزش تحلیل بنیادی مقدماتی ( که چیزایی که باید یاد بگیرید زیاد نیست)
  • در مرحله دوم آموزش تحلیل تکنیکال (آن قسمت هایی از تکنیکال که به درد بخور هستند)
  • مرحله‌ی سوم طراحی یک استراتژی شخصی

آموزش تحلیل تکنیکال بورس را از کجا شروع کنیم؟

قبل از آنکه شروع به فراگیری تحلیل تکنیکال کنید باید به چند نکته بسیار مهم توجه کنید. تحلیل تکنیکال ظاهر زیبایی دارد، بسیار مفصل است و جنبه بصری دارد. در طی سالیان سال تریدرهای زیادی این روش تحلیل را بسط داده اند و در حال حاضر تحلیل تکنیکال به یک شبه علم تبدیل شده است. همان طور که ذکر شد بسیاری از تریدرهای مبتدی به این روش روی میآورند، دلیل آن واضح است. تحلیل تکنیکال بسیار ساده تر از تحلیل بنیادی است. اما باید توجه کنید تنها متکی بودن به تحلیل تکنیکال نمیتواند شما را در بازار سهام به موفقیت چندانی برساند. بنابراین میشه از تحلیل تکنیکال به عنوان ابزار کمکی استفاده کرد نه ابزار اصلی. از طرف دیگر بسیاری از مباحث تحلیل تکنیکال (که جزئیات و آب و تاب زیادی هم دارند) طبل تو خالی هستند. سر و صدای زیادی دارند اما کارایی چندانی ندارند. به طور کلی شما باید بر اساس تحلیل بنیادی سهم را انتخاب کنید و بر اساس تحلیل تکنیکال زمان ورود و خروج از سهم را مشخص نمایید.

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

اما برای فراگیری اصول تحلیل تکنیکال می‌توانید به دو روش عمل کنید:

  • آموزش سلولی
  • آموزش گام به گام

آموزش سلولی تحلیل تکنیکال

نام اموزش سلولی شاید در ابتدا کمی عجیب باشد. قبل از هر چیز احتمالا میدانید که در تحلیل تکنیکال با نمودار قیمت سهم سر و کار داریم. پیشنهاد میشود مقاله تحلیل تکنیکال چیست را مطالعه کنید.

اگر کل مطالب تحلیل تکنیکال را محاط در یک دایره در نظر بگیریم، شما میتوانید از یک نقطه در داخل این دایره آموزش را شروع کنید و کم کم بر کل مطالب احاطه پیدا کنید.

بر فرض مثال اندیکاتورها یکی از ابزار مهم در تحلیل تکنیکال هستند. فرض کنیم شما هیچ گونه اطلاعی از تحلیل تکنیکال ندارید. در گوگل سرچ کنید “اندیکاتور چیست؟”، به راحتی میتوانید به مقالات و اطلاعات خوبی در این زمینه دسترسی پیدا کنید. یکی دوتا مقاله اول در نتایج گوگل را باز کنید و شروع به مطالعه کنید. نترسید و مستقیم وارد مبحث شوید. در حین مطالعه مقاله ای درباره اندیکاتور احتمالا با عنوانی مثل “روندها” برخورد خواهید کرد. اگر با روندها در تحلیل تکنیکال آشنا نیستید همین جا ادامه‌ی مطالعه را متوقف کنید. دوباره در گوگل سرچ کنید “روندها در تحلیل تکنیکال”. زمانی که کاملا متوجه شدید روندها در تحلیل تکنیکال چیستند، به ادامه مطالعه مقاله اندیکاتور چیست بپردازید. در واقع هر کجا با اصطلاح یا مفهومی در مقاله مواجه شدید که آن را از قبل بلد نیستید، قبل از ادامه مطالعه سعی کنید ان مفهوم را متوجه شوید.

همین روال را تا مطالعه کامل مقاله ادامه دهید. خوب در این لحظه شما به طور کامل متوجه شده اید که “اندیکاتور چیست” و در عین حال با بسیاری از مفاهیم پایه‌ای کاربردی تحلیل تکنیکال آشنا شده اید. این روش به دلیل اینکه شما یادگیری یک مطلب را به عنوان یک نیاز درک میکنید، در ذهن شما ماندگار خواهد بود. با این روش کم کم دایره اطلاعات شما وسیع خواهد شد و دیری نمی‌گذرد که شما تمامی مطالب اصلی و کاربردی تحلیل تکنیکال را فرا می‌گیرید.

روش گام به گام در یادگیری تحلیل تکنیکال

در این روش شما باید به صورت گام به گام مطالب مختلف تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید. عیب بزرگ این روش این است که مباحث تحلیل تکنیکال پیوستگی زنجیرواری به یکدیگر ندارند و ممکن است زمان شما در فراگیری مطالب کم اهمیت هدر برود. البته یک سری اصطلاحات و مفاهیم پایه‌ای وجود دارند که شما قبل از فراگیری هر یک از مباحث تحلیل تکنیکال، باید با آنها آشنا باشید. در اینجا برای اینکه بدانید بهتر است از کجا شروع کنید، ما یک لیست از مهم ترین کلید واژه‌های تحلیل تکنیکال (به ترتیب الویت) را در اینجا ذکر می‌کنیم، اینترنت دریایی از اطلاعات را در پیش روی شما قرار داده است. روی لینکهای آبی می‌توانید کلیلک کنید و مقاله مربوط به آن مبحث را مطالعه کنید.

این کلید واژه‌ها اصلی ترین و کاربردی ترین مطالب در تحلیل تکنیکال بورس هستند که شما بعد از فراگیری گام به گام آنها میتوانید به آموزش مطالب دیگر بپردازید.

نتیجه گیری

آموزش تحلیل تکنیکال بورس نیازمند صبر و حوصله است. همان طور که ذکر شد شما میتوانید از دو روش گام به گام و سلولی برای آموزش و یادگیری تحلیل تکنیکال بورس اقدام کنید. به یاد داشته باشید در شرایط زیر الویت شما آموزش تحلیل تکنیکال نیست:

  • تازه کار هستید (کمتر از چند ماه در بورس سابقه فعالیت دارید)
  • سرمایه گذاری در بورس را برای دریافت سود سالانه سهم انجام داده اید
  • سرمایه گذاری شما بلند مدت است
  • با تحلیل بنیادی آشنا نیستید

اگر ابهام یا سوالی درباره آموزش تحلیل تکنیکال در بورس دارید می‌توانید در قسمت نظرات همین پست سوال خود را مطرح کنید. مشاورین ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید
2 نظرات
  1. زهرا می گوید

    سلام ببخشید یه سوال برای تحلیل تکنیکال و رسم نمودار هاو اندیکارتو ها باید کجا بریم تا این ها برام بیاد

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام، مقاله زیر رو مطالعه کنید
      https://www.sahmshenas.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C/
      پیشنهاد میکنم پکیج آموزش صفر تا صد مارو تهیه کنید.

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی