استراتژی معاملاتی برای نوسانگیری (روش اسکالپ)

قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود! این شعار نوسانگیرای اسکالپ است. در بسیاری از بازارهای مالی مثل فارکس و بازار ارزهای دیجیتالی و همچنین بورس سهام، نوسانگیری های کوتاه مدت یکی از روش های معامله گری است که به روش اسکالپ معروف است. در این روش معامله گر در یک بازه زمانی تعداد زیادی معامله با سود کم انجام میدهد که در بلند مدت این سودهای کم جمع میشود و سود زیادی را نصیب تریدر میکند. استراتژی معاملاتی برای نوسانگیری‌های کوتاه مدت در روش اسکالپ معمولا بر اساس اندیکاتورها طراحی میشود. در این مقاله به یک استراتژی معاملاتی کوتاه مدت بر اساس اندیکاتور RSI می‌پردازیم و این سیستم را به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

روش معاملاتی اسکالپ (Scalp) چیست؟

منظور از روش اسکالپ در بازارهای مالی، انجام معاملات متعدد با حجم بالا اما سودهای کم است. این روش بیشتر در بازار فارکس معروف است اما به طور کلی میتوان در همه بازارهای مالی از آن استفاده کرد. اسکالپینگ زیرشاخه‌ای از نوسانگیری‌های کوتاه مدت روزانه است. در واقع در این روش تریدر سعی میکند از نوسانات جزیی بازار استفاده کند.

بازارهای مناسب برای استفاده از روش اسکالپ

بازارهایی که میتوان از روش اسکالپ استفاده کرد باید به صورت کلی دو خصیصه زیر را دارا باشد:

  • کارمزد پایین
  • نقدینگی بالا

همان طور که گفتیم در این روش معاملات زیادی انجام میشود و از نوسانات جزیی بازار کسب سود میشود. این در صورتی امکان پذیر خواهد بود که کارمزد معاملات به قدری پایین باشد که نوسانات جزیی سود آور باشد. برای مثال بازار بورس سهام ایران به علت کارمزد بالا (حدود 1.5 درصد برای هر معامله کامل) نیمتوان از این روش استفاده کرد. از طرفی بازار باید به قدری نقدینگی داشته باشد که دائما نوسانی باشد، در غیر این صورت باز هم امکان استفاده از این روش وجود ندارد. با همه این تفاسیر بهترین بازار برای استفاده از روش اسکالپ شامل موارد زیر است:

بازارهای جهانی

  • فارکس
  • بازار برخی از رمزارزها (مثل بازار آتی بیت کوین)
  • باینری آپشن

بازارهای داخلی

بورس آتی کالا (برای زعفران که حجم معاملات بالاست)

استراتژی معاملاتی برای نوسانگیری کوتاه مدت

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

در این قسمت یک استراتژی کوتاه مدت را که بر اساس اندیکاتور RSI طراحی شده است را خدمت شما آموزش میدهیم. توجه کنید در این روش برای ورود و خروج از معامله تنها از اندیکاتور RSI استفاده میشود، لذا ریسک این روش بالاست و باید مدریت ریسک و سرمایه را به درستی بلد باشید. هیچ گاه بیش از بیست درصد از سرمایه خود را در این روش وارد معامله نکنید. مخصوصا اگر از اهرم های بالا استفاده میکنید.

استراتژی اسکالپ با اندیکاتور RSI

در این روش ابتدا به RSI با بازه 14 در تایم فریم بالای 5 دقیقه نگاه کنید. اگر روند اندیکاتور مثبت است باید تنها با پوزیشن خرید وارد معامله شوید و اگر روند اندیکاتور منفی است باید فقط با پوزیشن فروش وارد معامله شوید. بنابراین اولین چیزی که اهمیت دارد تشخیص روند در اندیکاتور RSI است. برای این کار میتوانید خط روند را برای اندیکاتور رسم کنید و زمانی که خط روند شکست شما هم پوزیشن های ورودی را تغییر بدهید. برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید که چگونه خطوط روند در اندیکاتور RSI شکسته است.

خط روند در اندیکاتور RSI

روند RSI را برای تایم فریم های زیر پنج دقیقه هم چک کنید. وقتی اطمینان حاصل کردید که روند آن مشخص شده است زمان آن رسیده است که بازه اندیکاتور را به 2 یا 3 تغییر بدهید. حال میتوانید در جهت روند (تایم فریم زیر پنج دقیقه) در جهت روند پوزیشن بگیرید. اگر روند مثبت است زمانی که اندیکاتور به زیر 10 رسید، پوزیشن خرید بگیرید. اگر روند منفی است، وقتی RSI به بالای 90 رسید پوزیشن فروش بگیرید. حد سود و حد ضرر را باید باتوجه به تشخیص خود در قیمت مناسب در نظر بگیرید.

استفاده از این استراتژی و اینکه بازه اندیکاتور را دقیقا روی چه عددی بگذارید و روی چه تایم فریمی کار کنید، نیاز به تست کردن دارد و به مرور میتوانید استراتژی خود را بهینه کنید.

آیا اسکالپینگ برای شما مناسب است؟

این روش نوسانگیری به اسکالپینگ معروف است. اینکه آیا اسکالپینگ برای شما مناسب است یا خیر، بستگی به میزان زمان فعالیت شما در بازار‌های مالی بستگی دارد. در این روش تکنیکی، بازار باید به‌ طور مداوم تحلیل تکنیکال شود و شاید در عرض چند دقیقه چندین معامله ایجاد شود. به همین دلیل نیازمند تمرکز و دقت بالایی است و باید زمان کافی برای انجام چنین کاری اختصاص داد. برای اینکه در اسکالپینگ موفق باشید، باید توانایی تصمیم‌گیری فوری را داشته باشید. سرعت عمل در این روش بسیار مهم است، شاید مجبور باشید در عرض چند ثانیه وارد معامله شوید و بعد سریعاً از بازار خارج شوید. در این میان استفاده از اهرم (Leverage) می‌تواند سود یا زیان معامله‌گر را به‌طور قابل‌ توجهی تغییر دهد.
بنابراین شما باید از نظر شخصیتی برای این کار ساخته شده باشید و دارای اعصاب قوی و اعتماد به نفس بالایی باشید. همچنین توجه کنید که زمانی که برای این کار صرف میشود باید با سود کسب شده تناسب داشته باشد.

جمع بندی: نوسانگیری به روش اسکالپ در سه گام

در این مقاله یک استراتژی برای نوسانگیری کوتاه مدت (روش اسکالپ) را یادگرفتید. این استراتژی بر اساس اندیکاتور RSI است:

  • روند اندیکاتور RSI را در بازه 14 برای تام فریم بالاتر از 5 دقیقه (مثلا 15 دقیقه) پیدا کنید
  • بازه RSI را روی 3 تنظیم کنید و تایم فریم را به 5 یا 3 دقیقه تغییر دهید.
  • زمانی که اندیکاتور به 10 یا 90 رسید، در جهت روند پوزیشن بگیرید و با سودی در حد 2 یا 3 پیپ خارج شوید.

پیپ کوچکترین واحد تغییر قیمت در فارکس است. در بازارهای دیگر شما میتوانید بر اساس همین استراتژی میزان حد سود خود را تعیین کنید. اگر سوال یا نظری درباره این سیستم دارید در کامنت ها بپرسید.

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید
9 نظرات
  1. حسن می گوید

    سلام مطالب اصولی و مفیدی رو اراِیه کردین تشکر

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام، ممنون

  2. الهام می گوید

    جالب بود، ممنون
    در RSI وقتی بخواهیم روند تشخیص دهیم در زمانی که بازار نوسان کمی دارد معامله ای انجام نشود؟ این استراتژی برای مارجین کم مناسب هست؟

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام، ممنون
      بله برای مارجین پایین مناسب است

  3. حامد می گوید

    با سلام و احترام
    ممنون از پست های فوق العادتون

    یه سوال داشتم
    کتابی است که نوسان گیری را یاد بدهد؟
    چون واقعا به سختی می توان استراتژی نوسان گیری را در اینترنت پیدا کرد.

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام
      ممنون
      بهترین استراتژی معاملاتی برای نوسانگیری روزانه در بورس رو در مقاله زیر مطالعه کنید
      آموزش نوسانگیری حرفه‌ای روزانه در بورس

  4. حامد می گوید

    سلام
    ممنون

  5. جواد می گوید

    سلام
    دیروز یه پیغامی رو فرستادم در مورد یه کد میشه نظرتون رو بهم ایمل کنید

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام
      در تلگرام پیام بدید لطفا
      09229322075

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی