استراتژی معاملاتی چیست؟

استراتژی معاملاتی یک سیستم معاملاتی است که به شما می‌گوید چه سهمی بخرید، در چه قیمتی بخرید، در چه زمانی بخرید، و نهایتا در چه قیمت و زمانی سهم را بفروشید. در واقع استراتژی معاملاتی یک برنامه‌ی از پیش تعیین شده است که تمامی جزئیات معاملات یک معامله‌گر را مشخص میکند و معامله‌گر فقط وظیفه کلیک کردن و گذاشتن سفارشات خرید و فروش را بر عهده دارد. اما لزوم داشتن یک استراتژی معاملاتی چیست؟

داشتن یک استراتژی معاملاتی در بورس مهم‌ترین عامل در موفقیت و یا عدم موفقیت افراد است. در این مقاله با مفهوم استراتژی معامله آشنا خواهید شد و به لزوم داشتن یک استراتژی مدون معاملاتی پی خواهید برد. زمان لازم برای مطالعه این مقاله 5 دقیقه است، اما قطعا مسیر حرکت شما را به سمت موفقیت در بازار سرمایه هموار خواهد کرد. این مهم‌ترین مقاله‌ی سایت سهم شناس است و نگارنده این مطلب بر مطالعه کلمه به کلمه آن تاکید دارد.

اندیشیدن در حوزه احتمالات

احتمالات در بورس و تحلیل سهام

نتیجه‌ی هر معامله با تمامی تحلیل‌هایی که انجام می‌دهیم قطعی و صد در صد نیست. اگر بهترین سهم بازار را هم در بهترین نقطه خریداری کنیم، باز هم احتمال عدم موفقیت در آن معامله وجود دارد. درک این موضوع چندان سخت نیست. ممکن است با تمامی اوصاف تحلیل اشتباه باشد، یا ممکن است تحلیل درست باشد اما نظر بازار اشتباه باشد یا بازار فعلا به سهم مورد نظر ما توجهی ندارد (در نهایت عرضه و تقاضا قیمت را مشخص میکند). از طرفی سرمایه‌گذاری در بورس سهام دارای نوعی ریسک است که به ریسک سیستماتیک معروف است و هر لحظه ممکن است اتفاقات و اخبار خارج از بازار (که در حوزه اختیارات ما نیست) وضعیت کلی بازار را تحت شعاع قرار دهد و قیمت سهم بر خلاف پیش بینی ما حرکت کند.

بنابراین نتیجه‌ی هر معامله در عین تحلیل و افزایش شانس موفقیت در آن، باز هم در نهایت تصادفی است. از طرفی هدف یک معامله‌گر در بازار رسیدن به یک سود مستمر است، گرفتن سود مستمر از فرایندی که نتیجه تصادفی دارد! آیا امکان پذیر است؟ خوشبختانه جواب این سوال مثبت است.

لبه معامله‌گری چیست؟

قبل از پاسخ به سوال بالا، اجازه دهید با اصطلاح لبه معامله‌گری آشنا شویم. روش‌های مختلفی برای تحلیل سهام وجود دارد که دو روش تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال از معروف‌ترین آنها است. وظیفه روش‌های تحلیلی پیش بینی قطعی آینده سهم نیست، بلکه نشان دادن نقطه‌ای برای ورود به معامله است که بیشترین احتمال موفقیت در آن وجود دارد. با این توضیح، لبه معامله‌گری یعنی جایی در نمودار احتمال موفقیت ما کمی بیشتر از شکست است. معنی و مفهوم استراتژی معاملاتی نیز همین است. استراتژی معاملاتی یک روش معامله با احتمال موفقیت بیشتر است، نه پیش بینی قطعی آینده.

جام مقدس چیست؟

جام مقدس یک استراتژی معاملاتی

ممکن است شخصی یک استراتژی مناسبی داشته باشد اما به دلیل انتظارات غلط از ان و تعریف اشتباهی که از یک استراتژی در ذهن دارد، آن را رها کرده و به دنبال سیستم دیگری باشد که ما به آن “جام مقدس” می‌گوییم. جام مقدس یک استراتژی معاملاتی است که تمام معاملات آن سودآور باشد. تقریبا اکثر معامله‌گرهای مبتدی سال‌های سال به دنبال جام مقدس می‌گردند اما هیچ گاه آن را پیدا نمی‌کنند چراکه همچین چیزی اصلا وجود خارجی ندارد!

کسب سود مستمر از معاملات تصادفی

برگردیم به سوال مطرح شده در بالا، آیا میتوان از معاملات تصادفی که قطعیتی در پی ندارند، به صورت مستمر در بازار سود کرد؟ برای کسب سود مستمر از معاملات تصادفی باید به دو اعتقاد مهم باور داشته باشیم:

  • تصادفی بودن هر معامله به صورت مجزا
  • اعتقاد به قابل پیش بینی بودن نتایج کلی
آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

در توضیح بند دوم:
تعداد بالای معاملات در صورت وفاداری به یک لبه معاملاتی خاص (استراتژی معاملاتی) با این فرض که لبه ما در گذشته تست شده است و امتحان خودش را پس داده است، میتواند معاملاتی را به همراه داشته باشد که برآیند بازدهی انها مثبت باشد.

برای درک بهتر این موضوع مثال دیگری میزنیم. فرض کنید سکه ای داریم که یک طرف ان سنگین‌تر از طرف دیگر است. این سکه را بارها تست کرده‌ایم و در صد بار پرتاب 70 بار شیر و 30 بار خط میآید. طبیعتا اگر مجدد هم این موضوع را امتحان کنید می‌بینید نتیجه‌ای که به دست می‌آید نزدیک به همان است. اما آیا می‌توانید نتیجه هر پرتاب را به صورت مجزا پیش بینی کنید؟

در این مثال هر پرتاب به طور مجزا مانند یک معامله است که نمی‌توان نتیجه شیر یا خط آمدن آن را پیش بینی کرد، اما در 100 پرتاب (تعداد بالایی از معاملات) چون تمام آنها با همین سکه (یک لبه خاص) تکرار شده است، نتیجه نهایی قابل پیش بینی خواهد بود.

لزوم داشتن استراتژی معاملاتی در بورس

90 درصد افرادی که به بازار بورس وارد میشوند، بعد از دو سال با ضرر از این بازار خارج می‌شوند! این آمار عجیب اگرچه تکان دهنده است اما متاسفانه واقعیت دارند. 10 درصد دیگر افرادی هستند که به این درک رسیده‌اند که باید برای معاملات خود برنامه داشته باشند. این افراد با انتخاب یک استراتژی معاملاتی مناسب و پایبندی به آن، توانسته‌اند به سود مستمر در بورس برسند.

استراتژی معامله و حذف عواطف انسانی از معاملات

استراتژی معاملاتی عواطف انسانی را از معاملات ما حذف میکند. عواطفی مثل ترس و طمع که بزرگترین موانع احساسی در تصمیم‌های منطقی در حین معامله هستند، با داشتن یک سیستم معاملاتی از پیش تعیین شده دیگر جایگاهی در معاملات ما نخواهند داشت. بزرگترین تریدرهای دنیا بر این باور هستند که روانشناسی معامله مهم‌تر از روش‌ها و تکنیک‌های تحلیلی است. پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع مقاله روانشناسی معامله‌گری در بورس را مطالعه کنید.

شکار سهم به روش شیر!

استراتژی معاملاتی چیست؟

همه ما در مستندهای حیات وحش شکار کردن شیر را دیده‌ایم اما آیا تا کنون به نحوه‌ی شکار یک شیر دقت کرده‌اید؟ وقتی یک شیر طعمه‌ای را انتخاب میکند، در حین شکار حتی اگر طعمه‌های در دسترس دیگری از کنار او بگذرند، هرگز تصمیم خود را عوض نمی‌کند و تنها به دنبال طعمه‌ای است که از قبل انتخاب کرده است!

در واقع چه بسا طعمه‌های دیگری دقیقا از میان پنجه‌های شیر بگذرند، اما سلطان جنگل اهمیتی به آنها نمی‌دهد! شما در بازار سهام باید یاد بگیرید که مانند یک شیر شکار کنید، ممکن است فرصت‌های زیادی در پیش چشم شما در بازار پدیدار شوند اما شما نباید به آنها اهمیت دهید و تنها باید به دنبال آن سودی باشید که آن را می‌فهمید و از قبل برای بدست آوردن آن برنامه ریزی کرده‌اید.

در واقع استراتژی معاملاتی است که هدف شکار را مشخص میکند و یک معامله‌گر به کمک یک استراتژی معاملاتی مناسب، دقیقا میداند که باید به دنبال چه سودی در بازار برود. شیر میداند که اگر بخواهد هدف خود را رها کرده و به اطراف توجه کند، خیلی زود خسته شده و همان انتخاب اول خود را نیز از دست خواهد داد. در واقع این روشی است که او را در طی تاریخ موفق کرده است.
با داشتن یک استراتژی معاملاتی مانند یک شیر در بورس شکار کنید.

در ادامه این بحث پیشنهاد میکنم حتما مقاله بهترین استراتژی‌های معاملاتی بر اساس اندیکاتورها را مطالعه کنید.

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی