افزایش سرمایه در بورس چیست؟

اگر شما به تازگی شروع به فعالیت در بورس کرده اید، احتمالا مایل هستید بدانید که افزایش سرمایه در بورس چیست و چگونه صورت می گیرد؟ تمامی شرکت‌ها در طول فعالیت خود ممکن است به دلایل مختلفی و در مقاطع زمانی خاصی به منابع مالی بیشتری احتیاج پیدا کنند. یکی از روش‌هایی که این شرکت‌ها می توانند از طریق آن نیاز مالی خود را برطرف کنند و به منابع مالی جدید دست یابند، افزایش سرمایه در بورس است. جالب است بدانید که خبر افزایش سرمایه یک شرکت تاثیر زیادی بر روند سهام آن شرکت دارد. از همین رو تصمیم گرفتیم شما را با افزایش سرمایه در بورس و روش های افزایش سرمایه آشنا کنیم.

افزایش سرمایه در بورس چیست ؟

افزایش سرمایه در بورس یکی از روش هایی است که شرکت ها از آن برای تامین مالی خود استفاده می کنند. شرکت ها به دلایل مختلفی اقدام به افزایش سرمایه در بورس خود می کنند که از جمله آنها، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش و توسعه فعالیت های شرکت
  • حفظ قدرت رقابت شرکت
  • افزایش قدرت رقابت شرکت
  • اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت

لازم به ذکر است که تامین منابع مالی جدید هر شرکت در شکل های مختلف صورت می گیرد. زمانی که یک شرکت می خواهد اقدام به افزایش سرمایه خود در بورس نماید باید ابتدا اقدام به انتشار تعدادی سهام جدید کند و این سهام را به سهامداران بفروشد تا از این طریق مبلغ مورد نیاز خود را برای افزایش سرمایه کسب نماید.

افزایش سرمایه
هر شرکت بورسی تعداد مشخصی سهام دارد که در یک افزایش سرمایه تعداد آن افزایش میابد

مراحل افزایش سرمایه یک شرکت بورسی

مراحل افزایش سرمایه شرکت‌ها به روش های زیر می باشد:

  • مرحله اول

در این مرحله هیئت مدیره شرکت، پیشنهاد خود را به همراه دلایل لازم در رابطه با افزایش سرمایه به تمامی سهامداران شرکت ارائه می کند.

  • مرحله دوم

در مرحله دوم، پیشنهاد ارائه شده توسط هیئت مدیره شرکت در مجمع عمومی فوق العاده شرکت، مورد رای گیری سهامداران قرار می گیرد.

  • مرحله سوم

در این مرحله در صورتی که پیشنهاد ارائه شده توسط هیئت مدیره شرکت تصویب شود، مجوز از سوی بورس ارائه شده و به این ترتیب افزایش سرمایه شرکت صورت می گیرد. لازم به ذکر است که قیمت سهام شرکت بعد از افزایش سرمایه، دچار تغییرات می شود. تغییرات قیمت سهام شرکت وابسته به این موضوع است که افزایش سرمایه شرکت از چه طریقی صورت می گیرد. در قسمت بعدی به این موضوع میپردازیم.

انواع افزایش سرمایه در بورس

روش های افزایش سرمایه شرکت در بورس به 4 دسته کلی تقسیم می شوند که به شرح زیر است:

از محل سود انباشته (سهام جایزه)

معایب: عدم وارد شدن نقدینگی از خارج شرکت – محاسبه نمودن قیمت بعد از افزایش سرمایه از محل سودی که انباشته شده

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

مزایا : فرایند توسعه سرعت می یابد – کمک به بهبود سود آوری – به پرداخت اسمی سهم نیازی نیست

سود انباشته چیست؟

برخی از شرکت ها در طی سالیان گذشته بخشی از سود سهم (سود عملیاتی یا EPS) را به سهامدارها پرداخت نکرده اند و آن را ذخیره کرده اند. این پول به سود انباشته مصطح است.

از محل آورده نقدی و مطالبات حاصل شده سهامداران

معایب : طولانی بودن و زمان بر بودن مهلت استفاده از حق تقدم- مقاومت نمودن سهامداران در واریز ارزش اسمی-

مزایا : تزریق نقدینگی به شرکت ها – افزایش سرعت فرایندهای مربوط به توسعه – منجر به افزایش سودآوری در بلند مدت می شود.

در این روش سهامدارانی که سهم را دارند باید در ازای هر سهمی که افزایش داده میشود 100 تومان پرداخت کنند و صاحب سهم جدید بشوند. برای مثال اگر کسی 1000 سهم یک شرکت را دارد و شرکت 50 در صد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی بدهد، به این معنی است که سهامدار باید به ازای 500 سهمی که قرار است به سهم هایش اضافه شود، به ازای هر سهم 100 تومان که جمعا 50 هزار توامن پرداخت کند. در آن صورت تعداد سهام او از 1000 به 1500 سهم افزایش میابد.

روش صرف سهام در افزایش سرمایه در بورس

معایب : عدم تغییر دارایی سهامداران بعد از افزایش سرمایه شرکت

مزایا : افزایش سودآوری برای شرکت

این روش چندان مورد استقبال مدیران شرکت ها نیست.

از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

معایب : عدم ورود نقدینگی جدید به شرکت- عدم وجود تغییر در ارزش ذاتی شرکت    

مزایا : منجر به نظم و انضباط در صورت های مالی شده- ارزش دارایی های شرکت به روز می شوند.

این روش مانند روش اول است.

نکاتی در رابطه با افزایش سرمایه  در بورس

در این قسمت از مقاله به ذکر نکاتی در مورد افزایش سرمایه شرکت های بورسی می پردازیم. این نکات شامل موارد زیر می باشد:

  • تمام قیمت هایی که از طریق فرمول ها محاسبه و تعیین می شوند، شامل قیمت تئوریک سهم هستند و ممکن است این قیمت ها در بسیاری از اوقات تغییر کنند. به این معنی که به دلایل عرضه و تقاضای زیاد در سهام بورس ممکن است قیمت سهام پس از بازگشایی، کمتر یا بیشتر از قیمت تئوریک آن شود.
  • تمام اتفاقاتی که در رابطه با افزایش سرمایه در مجمع شرکت تصویب می شوند، به تمام افرادی تعلق دارد که در زمان برگزاری مجمع عمومی فوق العاده شرکت، جز سهامداران آن شرکت بوده اند.
  • بعد از تصویب افزایش سرمایه در بورس در مجمع عمومی فوق العاده شرکت، موضوع در روزنامه کثیر الانتشار که تحت عنوان روزنامه رسمی شرکت قلمداد شده، منتشر شده و انتشار پیدا می کند.
  • در بعضی مواقع شاهد این هستیم که برخی از شرکت ها اقدام به افزایش سرمایه ترکیبی می کنند. به این صورت که قسمتی از آن از محل سود انباشته و قسمت دیگر از طریق آورده های نقدی سهامداران شرکت تامین می شود؛ از همین روی برای محاسبه قیمت سهم مورد نظر در این روش باید فرمول دو روش ذکر شده را با یکدیگر تلفیق کرد.

معایب افزایش سرمایه

افزایش سرمایه در بورس دارای معایبی به شرح زیر است:

  • همانطور که می دانید سود سهام معمولی پس از آنکه مالیات از آن کسر شد، پرداخته می شود. این در حالی است که بهره اوراق قرضه، هزینه قابل قبولی محسوب می شود و پرداخت سود سهام بورس در این حالت منجر به صرفه جویی مالیاتی شرکت نمی شود.
  • منتشر شدن سهام عادی جدید یک شرکت منجر به این می شود که سود هر سهم به همان نسبت کاهش پیدا کند و در نتیجه آن کاهش سود هر سهم باعث اثرات منفی بر قیمت سهام می شود.
  • اگر چنانچه یک شرکت بخواهد سهام خاص خود را که در دست افراد محدودی است، منتشر کند، مشکلاتی در زمینه مالکیت و کنترل شرکت به وجود می آید که گاه غیر قابل کنترل هستند.

دلایل افزایش سرمایه شرکت

افزایش سرمایه شرکت ها در بورس معمولا به دو دلیل مخلف صورت می گیرد. 2 دلیل موثر بر افزایش سرمایه شرکت ها شامل موارد زیر می باشد:

  • افزایش سرمایه به منظور اصلاح ساختار مالی و سرمایه شرکت
  • افزایش سرمایه به منظور تامین منابع مالی جدید برای گسترش فعالیت شرکت ها

نتیجه گیری و کلام پایانی

به طور کلی از حاصلضرب تعداد سهام یک شرکت در 1000 ریال ارزش اسمی هر سهم، سرمایه یک شرکت سهامی به دست می آید. اکثر شرکت ها بنا به دلایل و مسائل مختلفی که عمده آنها مربوط به مسایل مالی است، اقدام به افزایش سرمایه در بورس می کنند. در چنین شرایطی شرکت ها به پیشنهاد هیات مدیره اقدام به تصویب درصد مشخصی از سرمایه قبلی خود در مجامع فوق العاده می کنند. پس از اینکه سرمایه شرکت افزایش یافت به طبع آن تعداد سهام سهامداران هم افزایش پیدا می کند که این باعث افت قیمت سهام در شرکت می شود. با تمام این تفاسیر چندین راه برای افزایش سرمایه یک شرکت در بورس وجود دارد که در نهایت هیات مدیره بر اساس هزینه و زمان مربوطه یکی از راه ها را انتخاب می کند. افزایش سرمایه در بورس میتواند در تحلیلِ تحلیلگران بنیادی نقش مهمی را ایفا کند.

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی