بنزین گران شد، تاثیر افزایش قیمت بنزین بر بورس

بنزین دوباره گران شد، اما این افزایش قیمت چه تاثیری بر بازار بورس خواهد گذاشت؟ در این مطلب به بررسی تاثیر افزایش قیمت بنزین بر بورس خواهیم پرداخت.

به گزارش سهم شناس قیمت بنزین بامداد روز جمعه 24 آبان 1398 افزایش یافت. این افزایش نرخ در حالی اتفاق افتاد که دو نرخی شدن قیمت بنزین باز هم مورد توجه قرار گرفته است. در جدول زیر چگونگی افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی قیمت بنزین را برای وسایل نقلیه مختلف مشاهده میکنید.

سهمیه بندی قیمت بنزین

افزایش قیمت بنزین چه تاثیری بر بورس خواهد داشت؟

خوب این خبر مانند تمامی اخبار اقتصادی دیگر، میتواند برای سهامداران بازار سرمایه اهمیت زیادی داشته باشد و آنها میخواهند بدانند که این افزایش نرخ بنزین چه تاثیری بر بازار بورس، شاخص کل و گروه های بورسی خواهد داشت؟ برای پاسخ به این پرسش باید ابتدا نگاهی به گذشته بیاندازیم. جدول زیر روند افزایش نرخ بنزین را نشان میدهد.

جدول روند قیمت بنزین

در این جدول قیمت بنزین از سال 1357 تا 1394 را مشخص شده است. اما مهم ترین زمانی که میتوان شرایط افزایش قیمت بنزین را با شرایط حال حاضر مشابه دانست، سال 1389 و 1393 است. در این دو سال افزایش نرخ بنزین به صورت دو نرخی بود و میتوان به لحاظ روانشانسی بازار، این دو برهه از زمان را با افزایش نرخ بنزین اخیر مقایسه کرد. در شکل زیر نمودار شاخص کل را مشاهده میکنید و میتوانید روند حرکت شاخص کل بازار بورس را بعد از این دو افزایش نرخ، بررسی کرد.

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

در سال 1389 افزایش نرخ بنزین در ماه آذر و در سال 1393 در ماه اردیبهشت اتفاق افتاد. حرکت شاخص کل در دو سال آینده‌ی بعد از این افزایش نرخ را مشاهده میکنید. تنها نکته‌ای که میتوان در این باره پیدا کرد این است که هر بار پس از افزایش نرخ بنزین، تا یکی دو سال بازار در یک روند خنثی یا یک روند نزولی با شیب کم قرار داشته است. این مساله میتواند کاملا تصادفی باشد و اثبات کننده‌ی هیچ چیزی نیست. کما اینکه در سال 1389 حدود سه ماه پس از تاریخ اعلام افزایش نرخ بنزین، بازار کاملا صعودی بوده است ولی این اتفاق در سال 1393 نیافتاده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در کوتاه مدت یا بلند مدت، نرخ بنزین تاثیر مستقیمی بر کلیت بازار و شاخص بورس ندارد. علت این امر را میتوان در چند مساله بررسی کرد:

اول اینکه اکثر شرکت های بورسی ما به طور کلی وابستگی خاص به بنزین ندارند و تاثیر قیمت بنزین بر تعداد کمی از شرکت های بورسی به صورت غیر مستقیم است. حمل و نقل مهم ترین مساله است که بیشتر بار حمل و نقل در ایران به وسیله ریل انجام میشود و حمل و نقل جاده ‌ای نیز با گازوئیل صورت میگیرد. دوما برخی از گروه های بورسی از افزایش قیمت بنزین نفع میبرند و برخی دیگر دچار ضرر میشوند و این باعث ایجاد تعادلی در شاخص کلی بورس میشود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت کلیت بازار از این افزایش نرخ متاثر نخواهد بود. اما از تاثیرات جانبی این مطلب بر برخی از گروه ها و نمادهای بورسی نباید گذشت.

همچنین مطالعه کنید نزول قیمت طلا و سکه.

تاثیر قیمت بنزین بر تورم

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که افزایش قیمت بنزین باعث تورم میشود. و این تورم در بلند مدت باعث رشد شاخص بورس میشود. این مطلب را میتوانید در جهش هایی که دو سال پس از افزایش نرخ بنزین در بورس اتفاق افتاده است مشاهده کنید.

افزایش قیمت بنزین بر چه گروه های بورسی تاثیر گذار خواهد بود؟

گروه پالایشی، فولادی و سیمانی از افزایش قیمت بنزین متاثر خواهند بود. اما این تاثیر با افزایش نرخ محصولات آنها بی اثر خواهد شد. معمولا داستان به این صورت است که افزایش نرخ بنزین بهای تمام شده محصولات این شرکت‌ها را افزایش میدهد. در کوتاه مدت سود سازی این شرکت‌ها کاهش میابد و به تبع آن قیمت سهام بیشتر آنها افت میکند تا اینکه خبر افزایش نرخ این شرکت‌ها (بعد از چند ماه یا نهایتا دو سال آتی) به بازار مخابره میشود و این سهم ها چنان رشدی میکنند که از قیمت‌های قبل از افزایش نرخ بنزین پیشی میگیرند.

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی