یک نکته مهم در تحلیل بنیادی سهم وسبحان

شرکت سرمایه گذاری سبحان که با نماد وسبحان در بازار بورس ایران حضور دارد یکی از شرکت‌های فعالِ بازار سرمایه در حوزه سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. در تحلیل بنیادی سهم وسبحان فاکتورهای زیادی است که باید به آن توجه کرد؛ ولی یک نکته بسیار مهم وجود دارد که شاید افراد کمی از آن اطلاع داشته باشند. روابط مخفی بسیار زیادی بین نمادهای بورسی وجود دارد که آگاهی از این روابط میتواند در شناخت بهتر موقعیت‌های سرمایه گذاری به افراد کمک شایانی کند. امروز در این مقاله از یکی از این روابط بورسی پرده برخواهیم داشت. با ما همراه باشید.

اطلاعات عمومی شرکت سرمایه‌گذاری سبحان

  • نماد شرکت: سرمایه گذاری سبحان
  • نماد بورسی: وسبحان
  • گروه: سرمایه گذاری
  • سال مالی: 31 تیر ماه
  • سایت شرکت: sobhanic.ir

درباره شرکت سرمایه‌گذاری سبحان

اگر به قسمت “درباره ما” وبسایت شرکت سرمایه گذاری سبحان مراجعه کنید، تاریخچه شکل‌گیری و تغییرات شرکت در طول سال‌های گذشته به خوبی بیان شده است. این شرکت در سال 1362 با نام شرکت بهدوش (سهامی خاص) تاسیس شد و در سال 1394، به عنوان یکی از شرکت های سرمایه گذاری در بازار اول فرا بورس تهران درج شد. نکته مهم در خصوص این شرکت این است که در حال حاضر سهام کنترلی شرکت در اختیار وتوصا است. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

فعالیت‌های شرکت

فعالیت اصلی شرکت بحث سرمایه‌گذاری است که عمدتا به صورت کوتاه مدت در شرکت‌های بورسی و غیر بورسی انجام می‌شود. سرمایه گذاری شرکت در خارج از بورس اینگونه نیست که از پایه در یک شرکت سرمایه گذاری کرده باشد و نقش شرکت مادر را داشته باشد (مانند آن چیزی که در تحلیل بنیادی زکوثر دیدیم)، بلکه سرمایه گذاری های خارج از بورس وسبحان عمدتا در اوراق و صندوق‌ها بوده است.

تحلیل بنیادی سهم وسبحان

تحلیل بنیادی هر سهم داستان منحصر به فردی است. در تحلیل بنیادی وسبحان توجه به NAV سهم اهمیت زیادی دارد و در این راستا باید ارزش روز پرتفوی بورسی و غیر بورسی و سود انباشته و … مورد توجه قرار بگیرید.

در اینجا نمی‌خواهیم NAV سهم را محاسبه کنیم بلکه قصد داریم به یک نکته پنهانی در مورد بنیاد سهم وسبحان اشاره کنیم که دید بهتری به تحلیلگر خواهد داد. این نکته به یکی از روابط بین سهمی اشاره میکند که می‌تواند باعث پیدا کردن فرصت‍های مناسب سرمایه گذاری نیز باشد.

نکته مهم در تحلیل بنیادی وسبحان

اگر به پرتفوی بورسی وسبحان در تاریخ نگارش این مقاله مراجعه کنید چیز خاصی نمی‌بینید!

پرتفوی بورسی وسبحان

همان طور که در تصویر بالا مشاهده میکنید ارزش پرتفوی بورسی وسبحان فقط 6 میلیارد تومان است و این در حالی است که ارزش بازاری این سهم در همین تاریخ حدود 1100 میلیارد تومان است!

ارزش بازاری وسبحان

چه چیزی باعث این تفاوت عظیم شده است؟ بیایید نگاهی به پرتفوی غیر بورسی وسبحان بیاندازیم. در تصویر زیر پرتفوی غیر بورسی شرکت را مشاهده میکنید که اینجا هم در نگاه اول ظاهرا چیز دندان گیری وجود ندارد!

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

تحلیل بنیادی سهم وسبحان

اما در واقع نکته ای در اینجا وجود دارد که ارزش بازاری وسبحان دقیقا مرتبط با آن است. اگر دقت کنید وسبحان مالک 12.5 درصد شرکتی به نام پترو شمیران است. از طرفی این شرکت غیر بورسی مالک 44 درصدی یک شرکت بورسی به نام جم پیلن است. برای فهمیدن این موضوع کافی است نگاهی به سهامداران عمده جم پیلن بیاندازید (تصویر زیر).

جم پیلن

ارزش بازاری جم پیلن در این تاریخ 23000 میلیارد تومان است (تصویر زیر).

ارزش ذاتی وسبحان


سهم پتروشمیران که مالک 44 درصد آن است میشود حدود 10000 میلیارد تومان. وسبحان هم که مالک 12.5 درصد پتروشمیران است. بنابراین سهم وسبحان به صورت غیر مستقیم از جم پیلن می‌شود حدود 1200 میلیارد تومان (12.5 درصد 10000 میلیارد میشه 1200 میلیارد تومان).

حالا مشخص میشود که چرا ارزش بازاری وسبحان 1100 میلیارد است. وقتی فقط ارزش مالکیت یکی از شرکت های غیر بورسی وسبحان (پتروشمیران) 1200 میلیارد تومان است طبیعی است که 1100 میلیارد به عنوان ارزش مارکت این سهم عدد معقولی باشد.

اینکه ما از کجا فهمیدیم که پتروشمیران سهامدار عمده جم پلین است بر میگردد به خاک صحنه خوردن و چیزی نیست که یک شبه به آن رسیده باشیم 🙂
در واقع بعد از سال ها جستجوی لابه لای این اطلاعیه‌ها و تابلوی نمادهای مختلف کم کم با این روابط مخفی آشنا شده ایم و انها را کشف کرده ایم.

این نکته مهم در مورد سهم وسبحان میتواند برای تحلیلگران بنیادی بسیار ارزشمند باشد.

رابطه وسبحان و جم پیلن و فرصت‌های سرمایه‌گذاری

توجه کنید نتیجه بحث بالا این میشود که شما با خرید سهم وسبحان انگار سهم جم پیلن را خریداری کرده‌اید. این موضوع را معمولا افراد زیادی نمی‌دانند و از این رو گاهی این دو نماد ممکن است خلاف جهت هم حرکت کنند و از این رو فرصت های سرمایه گذاری کوتاه مدت یا میان مدتی را در بازار بوجود آورند.

شما با بررسی اختلاف حرکت این دو سهم می‌توانید در نماد وسبحان سرمایه گذاری کنید. مثلا گاهی جم پیلن رشد خوبی میکند ولی وسبحان از قافله عقب مانده است یا قیمت جم پیلن ثابت مانده است ولی وسبحان افت قیمت زیادی میکند. در این موارد می‌توانید به عنوان یک سرمایه گذاری کوتاه مدت یا میان مدت روی وسبحان حساب باز کنید. توجه کنید بر عکس این موضوع صادق نیست. البته این نوع از سرمایه گذاری نیاز به تجربه بالا دارد و برای افرادی که تجربه کمی در بازار دارند (زیر 5 سال) توصیه نمیکنیم چراکه باید در صورت تغییر وضعیت و وقوع سناریوهای مختلف در جهت خلاف انتظار، بتوانند تصمیمات درست و به موقعی اتخاذ نمایند.

در این مقاله قصد نداشتیم به تحلیل بنیادی سهم وسبحان بپردازیم بلکه فقط به یک نکته مهم در این راستا اشاره کردیم. برای تحلیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید به محاسبه ارزش ذاتی سهم (NAV) پرداخته شود که برای مثالی در این خصوص می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید.

تحلیل بنیادی سهم ومدیر

تحلیل بنیادی سهم زکوثر

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید
1 نظر
  1. رضا می گوید

    عالی

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی