10 دروغ بورسی از زبان کانال‌های تلگرامی

حتما تبلیغات عجیب و غریب کانال‌های تلگرامی بورسی را دیده اید. تبلیغاتی اغوا کننده که اگرچه برای کسی که کمی در بازار سرمایه تجربه داشته باشد خنده دار به نظر می رسد، اما به شدت میتواند افراد تازه وارد به این حوزه را تحت تاثیر خود قرار دهد. اکثر این کانال های تلگرامی نیتی جزء افزایش ممبرهای کانال خود ندارند و از هر دروغی در بنرهای تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند و به هر قیمتی که شده می خواهند مخاطب را متقاعد کنند تا در کانال آنها عضو شود.

در این مطلب به 10 دروغ بورسی متداول خواهیم پرداخت که متاسفانه برخی از کانال‌های تلگرام و پیج‌های اینستاگرام که در زمینه بورس فعالیت می‌کنند، از آنها برای جذب مخاطب می‌کنند. اگر این 10 دروغ را در یک پیام تبلیغاتی مشاهده کردید، آن پیام را نادیده بگیرید.

سوء استفاده از عدم آگاهی تازه واردان به بورس

با همه گیر شدن بورس در جامعه، زمینه سوء استفاده از عدم آگاهی افراد تازه وارد فراهم شده است و باعث شده است بعضی از افراد اقدام به نوعی کلاه برداری شیک از افراد نا آگاه کنند.

طبق آمار سازمان بورس تنها 600 هزار کد بورسی در فروردین سال 99 صادر شده است و همچنان به تعداد افراد تازه وارد به بازار سرمایه افزوده می‌شود. اگرچه این استقبال عموم مردم از بورس موجب خوشحالی است و نشانه‌ای از ترقی اقتصادی کشور محسوب می‌شود، اما واقعیت این است بیشتر افراد به امید کسب سود‌های چند صد درصدی به بورس وارد شده اند و می‌خواهند یک شبه پولدار شوند.

همین امر می‌تواند وعده‌های دروغین مبنی بر کسب سود زیاد در مدت کم، این افراد را به سرعت فریب دهد. از این رو برخی از افراد آگاهانه یا از روی ناآگاهی، برای تبلیغات برند خود دست به دروغ‌هایی می‌زنند که با واقعیت‌های موجود در بورس سازگار نیست و تنها برای جذب مخاطب کاربرد دارد. یک فرد ناآگاه از همه جا بی خبر به راحتی فریب این شعارهای تبلیغاتی را می‌خورد و زمانی متوجه کلاه بزرگی که بر سرش رفته می‌شود که زمان و سرمایه زیادی را از دست داده است.

تشخیص تبلیغات دروغ در بورس

تبلیغات عجیب و غریب کانال‌های تلگرامی بورسی را میتوان از دو منظر بررسی کرد. یکی از منظر تبلیغات صرفا دروغ، یکی دیگر از منظر تبلیغات در حوزه‌های غیر قانونی. درباره بخش دوم در انتهای این مقاله توضیحاتی ارائه کرده ایم.

اما چگونه می‌توان تبلیغات سالم را از دروغ تشخیص داد؟

در اینجا به ذکر 10 دروغ بورسی متداول در تبلیغات در فضای مجازی می‌پردازیم. هر پیام تبلیغاتی که عبارات یا کلمه‌های زیر در آنها وجود داشت، یک دروغ بورسی است و در صورت مشاهده‌، آنها را کاملا ندید بگیرید.

دروغ اول: همیشه

کلمه “همیشه” در بورس یک دروغ است. اگر تبلیغاتی با این کلمه را مشاهده کردید احتمالا در حال فریب شما هستند. تبلیغاتی مثل:

“با ما همیشه در سود باشید”

دروغ دوم: سود تضمینی

در بورس هیچ تضمینی وجود ندارد و اگر پیامی را با این مضمون مشاهده کردید آن را ندید بگیرید. همه افراد با تجربه در بورس می‌دانند که در مورد هیچ تحلیلی نمی‌توان با قاطعیت صحبت کرد و همیشه احتمالات بر معاملات ما حاکم است.

دروغ سوم: صد در صد

پیام تبلیغاتی با عبارت “صد در صد” یک مغلطه است که تنها برای جذب مخاطب بیان میشود. کلمه‌هایی مثل “همه” نیز که مضمونی شبیه این عبارت دارند نیز باید در نظر گرفته شود. پیام‌های تبلیغاتی زیر را ببینید:

  • “با ما صد در صد در سود باشید”
  • “100 درصد سود در یک هفته”
  • “موفقیت صد در صدی در بورس”
  • “سیگنال‌هایی بدون حتی یک خطا”
  • “همه‌ی روزها در سود باشید”
  • “همه چیز درباره بورس”

دروغ چهارم: راز

در بورس هیچ رازی وجود ندارد و پیام تبلیغاتی حاوی این کلمه تنها جنبه اغوا کنندگی دارد و دروغ محسوب میشود. هیچ راه میانبری وجود ندارد! هیچ فرمول یا قانون جادویی وجود ندارد که با رعایت آن موفقیت شما در بورس تضمین شود. برای موفقیت در بورس باید آموزش دید و در سایه کسب تجربه در بازار به مرور به یک معامله گر موفق تبدیل شد.

مقاله آموزش بورس برای مبتدیان را ببینید.

دروغ پنجم: رانتی

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

هر پیامی حاوی این کلمه یک دروغ بزرگ بورسی است. حتما شنیده‌اید که “آن را که خبر شد خبری باز نیامد”. اگر کسی به اخبار رانتی شرکتهای بورسی دسترسی داشته باشد، مطمعنا به دنبال تبلیغات برای جار زدن آن نیست.

دروغ ششم: درآمد دلاری

در آمد دلاری واقعیت دارد اما معمولا از این عبارت سوء استفاده تبلیغاتی میشود. کسب درآمد دلاری بسیار سخت است و پیچیده‌گی‌های خاص خودش را دارد. بنابراین سعی کنید به پیام‌های اینچنینی اهمیت ندهید.

دروغ هفتم: بدون ریسک

سرمایه گذاری در بورس بدون ریسک نیست و این یک دروغ بورسی است. کسب سودهای بادآورده بدون تحمل هیچ گونه ریسکی از تبلیغات دروغ برخی از کانال‌های تلگرامی است.

دروغ هشتم: جبران ضررهای قبلی

جبران ضررهای قبلی، استفاده از این عبارت یک ترفند زیرکانه برای اغوای مخاطب است. معمولا ما ضرر را برنمی‌تابیم و جذب این گونه پیام‌ها می‌شویم تا ضرر خود را جبران کنیم. این گونه تبلیغات معمولا در روزهای منفی بازار در کانال‌های مختلف تلگرامی نشر پیدا می‌کند.

دروغ نهم: سیگنال‌های ویژه یا طلایی

سیگنال‌های ویژه یا طلایی یک دروغ بورسی برای جلب توجه مخاطب است. هیچ سیگنال ویژه‌ای در کار نیست و در واقع همان سیگنال‌های معمولی است که آن کانال به خورد مخاطبان خود می‌دهد.

دروغ دهم: سود ماهانه n درصد

این عبارت یک دروغ شاخدار بورسی است، کسب سود در بورس نرخ ثابت ماهانه ندارد. بازدهی سرمایه گذاری در بورس به عوامل مختلفی بستگی دارد و این عبارت فقط و فقط برای جلب مخاطب است. فریب پیام‌هایی با این مضامین را نخورید:

  • “ماهانه 50 درصد در بورس سود کنید”
  • “کسب سود 80 درصدی در یک ماه”
  • “سود ماهانه 130 درصد در بورس”
  • “با سیگنال‌های ما 200 درصد در ماه سود کنید”

فعالیت‌های غیر قانونی مرتبط با بورس

جدای از بحث دروغ‌های متداول در تبلیغات کانال‌های تلگرامی بورسی، ماهیت فعالیت برخی از آنها از لحاظ قانون، غیر قانونی محسوب می‌شود. با ورود سازمان بورس به فعالیت‌های شبکه‌های مجازی مرتبط با بورس، قوانینی وضع شده است که در آن، موارد زیر فعالیت‌های غیر قانونی محسوب می‌شود و با متخلفین برابر قانون بر خورد میشود و البته مسئولیت ضرر شما به عنوان مخاطب این کانال‌ها، تنها بر عهده خود شماست و هر گونه ضرر و زیان در وهله اول متوجه خود شما خواهد بود. فعالیت‌های غیر مجاز شامل موارد زیر است:

  • استفاده از اطلاعات نهانی شرکت‌ها قبل از انتشار عمومی آن
  • فعالیت بدون مجوز تحت عنوان “کارگزار” یا “بازار گردان”
  • فعالیت در زمینه “سبد گردانی” بدون اخذ مجوز
  • ارائه تحلیل و تشویق به خرید و فروش سهام شرکتهای مختلف بورسی (تحلیل سهام در فضای مجازی)
  • ارائه و فروش سیگنال (سیگنال دهی)

همان طور که مشاهده کردید تقریبا تمامی فعالیت‌ها در زمینه بورس بدون مجوز غیر قانونی است و در این مورد تنها بحث آموزش مستثنی است.

به گزارش tsepress امین بدیع رئیس اداره پیشگیری و ارتقای سلامت بازار در این باره گفته است: “برنامه‌ریزی و اقدامات لازم در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی تنها به عهده سازمان بورس و ارکان آن نیست و تمامی نهادهای مالی و تشکل‌های خود انتظام حاضر در بازار سرمایه وظیفه دارند برای بهبود سواد مالی سرمایه‌گذاران و کاهش زمینه‌های تخلف و کلاهبرداری‌هایی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد فرهنگ‌سازی کنند”.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کانال‌های تلگرامی بورسی که در زمینه سیگنال فروشی و تحلیل سهام فعالیت می‌کنند، فارغ از تبلیغات دروغین، غیر قانونی هستند و در صورت احراز هویت ادمین‌های آن مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

نتیجه گیری

به پیام‌های تبلیغاتی واهی در فضای مجازی بی اعتنا باشید و تنها به دنبال کانال‌ها و منابعی باشید که در بحث آموزش، اخبار و ارائه اطلاعات بورسی فعالیت دارند و به هیچ عنوان فریب وعده‌های توخالی کانال‌های غیر مجاز را نخورید. موفقیت در بورس یک شبه بدست نمی‌آید و باید با آموزش و پشتکار و البته مشورت با افراد آگاه به این وادی گام نهاد تا در نهایت مهارت لازم را بدست آورید.


آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی