قوانین وارن بافت در سرمایه گذاری

وارن بافت به عنوان یکی از اسطوره‌های موفقیت در سرمایه گذاری شناخته می‌شود و بسیاری از معامله‌گرها و سرمایه گذارها در بازار سرمایه به دنبال الگو گرفتن از روش‌ها و متدهای وارن بافت هستند. وارن بافت در بین اهالی بورس ایران معروف به شخصی است که دید بلند مدتی در معاملات خود دارد و صبر مهم‌ترین قانون او در سرمایه گذاری است. اما قوانین وارن بافت و رموز موفقیت او به اینجا ختم نمی‌شود. در این مقاله به قوانین اصلی وارن بافت در سرمایه گذاری می‌پردازیم. نکات ارزشمندی در این قوانین است که هر کسی میتواند به فراخور استراتژی سرمایه گذاری خود، از این نکات بهره لازم را ببرد. با ما همراه باشید.

زندگی نامه وارن بافت

وارن بافت (Warren Buffett) کارآفرین، سرمایه گذار، بازرگان و نیکوکار آمریکایی است که در سال ۱۹۳۰ در اوماهای نبراسکا به دنیا آمد. هاوارد بافت، پدر وارن، تاجر و سیاستمدار بود. او در دبستان رز هیل در اوماها شروع به تحصیل کرد. او علاقه خود را به دنیای کسب و کار، پول و سرمایه گذاری از همان دوران جوانی نشان داد. وارن بافت در سن ۱۱ سالگی اولین سرمایه گذاری خود را با خرید سهام شرکت پدرش در بازار بورس انجام داد. بافت به کمک هوش مالی خود توانست قبل از ۲۰ سالگی، بیش از ۹۰ هزار دلار پس انداز داشته باشد.

در سال ۱۹۴۲، همزمان با پیروزی پدرش در انتخابات کنگره آمریکا، وارن بافت به همراه خانواده به واشنگتن دی سی سفر کردند. او در واشنگتن در مدرسه آلیس دیل در مقطع راهنمایی تحصیل کرد و در سن ۱۷ سالگی در سال ۱۹۴۷ از دبیرستان وودرو ویلسون فارغ التحصیل شد. بافت در سن ۷۶ سالگی و در سال ۲۰۰۶، پس از مرگ اولین همسرش با شریک قدیمی خود، آسترید مرکس ازدواج کرد.

او تحصیلاتش را در رشته‌ی اقتصاد در دانشگاه پنسیلوانیا ادامه داد و پس از دو سال، به دانشگاه نبراسکا رفت و در سن ۲۰ سالگی با درآمد دوران کودکی‌اش (ده هزار دلاری)، تحصیلاتش را به پایان رساند. او مدرک لیسانس خود را در سال ۱۹۵۱ از دانشگاه کلمبیا در رشته اقتصاد، با حضور در کلاس‌های اقتصاددان بزرگ، بنجامین گراهام دریافت کرد. بافت پس از آن، در موسسه مالی نیویورک تحصیلات خود را ادامه داد.

بافت با الهام گرفتن از کتاب استاد خود، گراهام، به نام “سرمایه‌گذار هوشمند” به مدت سه سال مشغول فروش اوراق بهادار بافت-فالک شد. همچنین در شرکت گراهام-نیومن، به عنوان تحلیل‌گر، دو سال در خدمت استادش گراهام بود.

امروزه او به پیشگو و جادوگر اواماها معروف است. او از کودکی هوش مالی خوبی داشت و همین مسئله باعث شده تا او به جایگاه امروزش برسد و از او به عنوان موفق ترین سرمایه گذار کل دنیا نام برده شود. یکی از ویژگی های بافت این است که مفاهیم بسیار پیچیده را به گونه ای بازگو می کند که هر شخصی با هر میزان سواد اقتصادی می تواند آن را به خوبی درک کند.

چند نمونه از موفقیت‌هایی که وارن در طول زندگی‌اش بدست آورد:

  • او در طول تاریخ آمریکا به موفق ترین سرمایه گذار شناخته می‌شود.
  • وارن بافت به عنوان ثروتمندترین مرد سال ۲۰۰۸ برگزیده شد.
  • او به عنوان سومین فرد ثروتمند دنیا در سال ۲۰۱۵ انتخاب شد.
  • بافت به عنوان مدیرعامل و سهامدار اعظم شرکت Berkshire Hathaway شناخته شده است.
  • نام او در لیست بانفوذترین افراد دنیا نوشته شده است.
  • او به جادوگر اوهاما معروف است.
  • مهمترین، بزرگ ترین و انسان دوستانه ترین اقدام او واگذاری ۹۹٪ از ثروتش به امور خیریه در سال ۲۰۱۲ بود (پس از آن که از ابتلا خود به سرطان مطلع شد، ۹۹٪ از ثروت خود را به امور خیریه اهدا کرد. او توانست بیماری خود را شکست دهد و به صورت کامل درمان شد).

اصول جاودانه موفقیت وارن بافت

او در یکی از سخنرانی‌های خود به یاد ۲۰ سالگی اش می گوید:

“زمانی که بیست و چند ساله بودم، فقط به موضوع تمرکز فکر می کردم. چون از اهمیت آن اطلاع داشتم. به همین خاطر به موضوعات حاشیه ای و خارج از محدوده اهدافم اهمیتی نمی دادم.
یک روز ۴ تا ۵ ساعت فقط روی ۲۰ هدفی که می خواستم در زندگی به آن ها برسم تمرکز کردم. شاید بگویید ۲۰ هدف کم است. اما باید به شما بگویم نه تنها کم نیست بلکه زیاد هم هست!
اینطور بگویم که شما ۲۰ هدف داشته باشید که بتوانید آن ها را محقق نمایید خیلی بهتر است تا اینکه ۲۰۰ هدف داشته باشید و هیچ گاه به آن ها نرسید.
توصیه ای که امروز می توانم برای شما داشته باشم این است که ۲۰ هدف بلند مدت برای خود داشته باشید. در طول زندگی برای رسیدن به آن ها تمام تلاش خود را کنید. اهداف بیشتر، تنها تمرکز شما را برهم خواهند ریخت”.

شما هم برای موفقیت در زندگی و یا سرمایه گذاری خود باید جز افراد ۲۰ هدفی در زندگیتان باشید. این کار می‌تواند چند مزیت داشته باشد:

  • کاهش مشغله فکری و ذهنی
  • کاهش میزان استرس
  • استفاده بهینه از زمان

و اما هدف این استراتژی ۲۰ هدفی چیست؟

افزایش احتمال در موفقیت شما زمانی اتفاق می افتد که شما تمام تمرکزتان را به وظایف محدودی اختصاص دهید.

اگر شما هم از این استراتژی ۲۰ هدفی پیروی کنید، خواهید دید که به مرور زمان کارهای نه چندان مهم و حاشیه‌ای از ذهنتان دور می شوند. شما بعد از مدتی این تغییر را در زندگیتان حس خواهید کرد که تمام تمرکزتان بر روی اهدافی است که برای خود تنظیم نموده اید.

البته این بدان معنا نیست که شما نمی توانید این ۲۰ هدف را تغییر دهید. بلکه موضوع اصلی تمرکز بر روی تنها ۲۰ هدف در زندگی است که این اهداف می توانند در طول زندگی تغییر کنند. اما اگر ۲۰ (و یا کمتر) هدف در زندگیتان داشته باشید، می‌توانید با تمرکز بر روی آن ها، به بهترین نحو و با کیفیت بالایی به آن ها برسید. این امر زمانی که شما اهداف زیادی دارید مسلما محقق نخواهد شد. در ادامه به چهار قوانین وارن بافت می‌پردازیم.

4 قانون اصلی وارن بافت

وارن بافت دارای 4 اصل اساسی است که میتوان آنها را به سرمایه گذاری، کسب و کار و به طور کلی به بخش مادی زندگی تعمیم داد.

قانون اول: برای سرمایه گذاری از کسب و کارهای مناسب استفاده کنید

یک بانک را در نظر بگیرید. شما در واقع با باز کردن حساب جاری یا قرض الحسنه به بانک ها پول قرض می‌دهید. بانک نیز در قبال آن به شما ماهانه سودی را پرداخت می کند. البته با حساب‌های بلند مدت این سود هم می تواند بیشتر باشد.

از طرف دیگر، بانک ها برای مثال این پول را به افرادی که قصد خرید خانه دارند، بصورت وام پرداخت می‌کنند. شخصی که وام را از بانک می گیرد موظف است علاوه بر اصل پول، درصدی هم بعنوان سود آن به بانک‌ها پرداخت کند. این چرخه تا زمانی که شما پول خود را از بانک پس نگیرید ادامه دارد. در واقع بانک ها از این طریق درآمدزایی می کنند.

مثالی دیگر از این نوع سرمایه گذاری می توان به شرکت های بیمه اشاره کرد. تفاوتی که بین بانک ها و شرکت‌های بیمه وجود دارد این است که شما نمی‌توانید پولتان از از شرکت بیمه دریافت کنید.

شرکت‌های بیمه سعی می‌کنند که به شما پولی نپردازند و آن را سرمایه گذاری کنند. در واقع ۱۰۰ درصد سود برای شرکت‌های بیمه است. البته گاهاً برای هزینه های بیماری مجبور است هزینه ای را پرداخت کند. به این هزینه‌ها، هزینه های شناور می گویند.

یک شرکت بیمه ای بد، شرکتی است که هزینه های شناور زیادی دارد (هزینه های پرداختی از میزان سرمایه شان بیشتر است).
یک شرکت بیمه ای خوب، شرکتی است که هزینه های شناور متناسبی دارد (هزینه های پرداختی برابر با میزان سرمایه شان است).
یک شرکت بیمه ای عالی، شرکتی است که از طریق هزینه‌های شناور و سرمایه شان درآمد زایی می کند.

جالب است بدانید که یکی از این شرکت‌های بیمه ای عالی را وارن بافت اداره می کند.

بطور خلاصه می توان گفت که:
بانک ها تا زمانی که شما پول خود را از آن ها پس نگیرید، آن را نزد خود نگه میدارد. در این مدت تمام سود ۱۰۰ درصدی نیز برای بانک ها است.
شرکت های بیمه ای برای همیشه پول شما را نزد خود نگه می دارند و شما نمی توانید (جز در مواقع بیماری) از آن ها بخواهید که پولتان را پس بدهند. سود ۱۰۰ در صدی برای شرکت های بیمه است.
وارن بافت نیز درآمد های اولیه خود را که از صندوق های پوششی بدست آورد برای تاسیس بانک های کوچکی اختصاص داد. سپس صندوق پوششی را بست و کل سرمایه آن را برای تاسیس شرکت بیمه ای به کار گرفت.

بنابراین این مثال نشان میدهد اگر میخواهید بین سرمایه گذاری در بانک یا بیمه اقدام کنید، گزینه دوم از دید وارن بافت مناسب تر است. این تنها یک مثال بود تا بدانید باید عمیق تر به یک کسب و کار نگاه کنید و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.

قانون دوم: درآمد نداشته باشید تا مالیات ندهید!

وارن بافت درباره منشی خود داستان معروفی دارد. او می گوید: “منشی من، از خود من بیشتر مالیات پرداخت می کند. چرا؟ چون او یک شخصی است که حقوق می گیرد!”

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

بافت سهامدار شرکت برکشایر هاتاوی است. او ۸۰ میلیارد دلار در این شرکت سهم دارد. اما مالیاتی پرداخت نمی‌کند. می پرسید چطور ممکن است؟ زیرا او یک سهم دار است و تا زمانی که شما سهامدار باشید مالیاتی نخواهید پرداخت.
او بصورت قانونی در سال حدود یک دلار درآمد دارد. درنتیجه کمتر از هر کسی مالیات پرداخت می‌کند. تنها مالیاتی که او باید پرداخت کند، مالیات شرکتش است که آن هم به روش‌هایی توانسته به میزان زیادی کاهش دهد.

در نتیجه اگر شما شخص ثروتمندی هستید و بیشتر مردم این گونه نیستند، در این صورت می توانید معاملات بیشتری انجام دهید.

قانون سوم: همبرگر ارزان بخرید!

وارن بافت یک جمله ی معروف عامیانه دارد که می گوید: “همبرگرها را زمانی که ارزان هستند بخرید. چرا مردم زمانی که سهامی گران است اقدام به خرید آن می کنند”.
چنین تفکرات خردمندانه ی او باعث شد تا به عنوان مشاور در بزرگترین شرکت ها و حتی میلیاردرها شود.

قانون چهارم: از زمان استفاده کنید

بافت تمام روز خود را کار می کند. او می گوید: “زمانی کار خود را رها می کنم که بخواهم کار دیگری را انجام دهم”
او تنها زمانی در جایی سرمایه گذاری می کند که بداند معامله به قدری خوب است که می تواند از آن نتیجه ی مثبتی بگیرد. چنین شرایطی همیشه اتفاق نمی‌افتد. اما او به خوبی صبر می کند تا به نتیجه دلخواه برسد.

زمان و توان خود را به درستی سرمایه گذاری کنید تا نتیجه توام آن‌ها زندگی فوق العاده ای را برایتان رقم بزند. وارن بافت این گونه توانست وارن بافت ثروتمند امروز شود. سرمایه گذاری روی آموزش بیشترین بازدهی را دارد.

قوانین وارن بافت در زندگی

  • برای آن که در زندگی کارهای غلطی انجام ندهید، کافی است چند کار درست انجام دهید.
  • اگر در قایقی زندگی می‌کنید که مداوم سوراخ می شود، به جای صرف کردن انرژی برای تعمیر آن، همان انرژِی را صرف پریدن به یک قایق دیگری کنید.
  • برای آن که به نتایج فوق العاده ای برسید، نیاز به انجام کارهای فوق العاده نیست.
  • آنچه که از تاریخ می توان فهمید این است که هیچ گاه مردم از تاریخ درس نمی گیرند.
  • سنگینی عادت ها حس نمی شود تا زمانی که از شدت سنگینی کاری از دستت بر نمی آید.
  • انسان ها ویژگی بدی دارند. آن ها می خواهند همیشه لقمه را دور سر خود بچرخانند.
  • سال ها طول می کشد تا بتوانید مشهور شوید. اما تنها چند دقیقه کافی است تا همه چیز را خراب کنید. اگر این را بخاطر داشته باشید، متفاوت تر عمل خواهید کرد.
  • بهتر است با افراد بهتر از خودتان معاشرت کنید. رفت و آمد با همکارانی که از شما بهتر هستند، شما را به سمتی سوق می دهد که هم چون آن ها رفتار کنید.
  • هزینه چیزی است که می پردازی و ارزش چیزی است که دریافت می کنی. این را سال ها پیش زمانی که به دانشگاه می رفتم، از گراهام آموختم. مهم نیست که چه چیزی می‌خرید. من همیشه دوست دارم جنس باکیفیتی را در ارزان ترین حالت ممکن بخرم.

در ادامه به 3 تا از قوانین وارن بافت در سرمایه گذاری خواهیم پرداخت.

3 قانون اصلی وارن بافت در سرمایه گذاری

وارن بافت در سرمایه گذاری‌های خود 3 قانون معروف دارد که میتوانید از انها در سرمایه گذاری در بورس استفاده کنید.

اصل اول این است که هرگز پولت را از دست نده و اصل دوم این است که هرگز اصل اول را فراموش نکن!

قانون اول وارن بافت در سرمایه گذاری

این قانون را میتوانید با آگاهی از مدیریت ریسک و سرمایه در بورس عملی کنید.

یک کسب و کار منطقی که به درستی اداره می‌شود، بالاخره مورد توجه بازار قرار خواهد گرفت.

قانون دوم وارن بافت در سرمایه گذاری

این قانون را میتوانید با مطالعه درباره ارزش بازار و ارزش ذاتی یک سهم، در بورس پیاده کنید.

به جای خرید یک شرکت معمولی با قیمت نجومی، سهام شرکتی فوق‌العاده را با قیمتی معقول بخرید.

قانون سوم وارن بافت در سرمایه گذاری

برای عملی کردن قانون سوم بافت، پیشنهاد میکنم مقاله چه سهمی بخریم؟ 5 نکته طلایی در انتخاب سهم را مطالعه کنید.

قوانین کلی وارن بافت در سرمایه گذاری

در اینجا به قوانین وارن بافت در عرصه سرمایه گذاری خواهیم پرداخت که بیشتر جنبه عمومی دارند و در هر گونه سرمایه گذاری میتوان از آنها استفاده کرد.

  • خلق و خوی، خصوصیت مهم یک سرمایه گذار است نه هوش و ذکاوتش. یک سرمایه گذار خوب می داند که نباید از همراهی و یا حرکت در جهت مخالف جماعت هیجانی شود.
  • موفقیت در سرمایه گذاری نیاز به گذشت زمان، پیشروی منظم و دارا بودن صبر و شکیبایی دارد. در سرمایه گذاری علاوه بر این که چقدر هوش و ذکاوت به خرج می دهید، باید صبر و حوصله خود را نیز تقویت کنید. نمی شود با 9 زن باردار، یک ماهه بچه ای را به دنیا آورد.
  • سعی نکنید که از روی موانع 2 متری بپرید. در عوض موانع 30 سانتی متری را انتخاب کنید که با قدم گذاشتن بر آن بالاتر روید.
  • فرصت ها خیلی کم پیش می آیند. پس وقتی باران طلا بارید با سطلی بزرگ به بیرون روید، نه دست خالی.
  • تنوع می تواند نادانی و جهل را بپوشاند. این جمله معنای چندانی برای افرادی که می دانند چه کار میکنند ندارد.
  • سبک سنگین کردن صنعتی برای اینکه چه تاثیری بر روی جامعه می گذارد، نمی تواند نکته کلیدی در سرمایه گذاری باشد. بلکه باید به دنبال آن باشید که چه شرکتی در رقابت با سایر شرکت ها جلوتر است و تا چه زمانی می تواند جلو بماند.
  • بهتر آن است به جای آن که شرکت خوبی را به قیمت فوق العاده ای بخرید، شرکت فوق العاده ای را به قیمت خوبی بخرید.
  • من چون تاجرم سرمایه گذار بهتری هستم و چون سرمایه گذارم، تاجر بهتری هستم.

4 توصیه‌ی وارن بافت که خوب است بخوانید و بدانید

می‌خواهید پولدار شوید؟ درب ها را ببندید. زمانی که بقیه شجاع بودند، شما بترسید و زمانی که بقیه ترسو بودند، شجاع باشید.

توصیه وارن بافت در خصوص کسب ثروت

منظور از این جمله آن است که کلید طلایی برای سرمایه گذاری این است که در قیمت پایین بخر (زمانی که کسی حواسش به یک سهم یا دارایی نیست) و در قیمت بالا بفروش (زمانی که همه برای خریدش صف کشیده‌اند).

به دانشجویانم می گویم به شرطی در سن و سال من آدم موفقی خواهید شد که آن هایی که دوست دارید، واقعا دوستتان داشته باشند.

توصیه وارن بافت درباره موفقیت

نتیجه گیری: پول را اولویت خود در زندگی قرار ندهید. وارن بافت که از مال دنیا بی نیاز است این را می گوید.

کسانی هستند که بدهی‌ها آن‌ها را به زمین زده است. اگر باهوش باشید واقعا نیازی به قرض پول ندارید. شما می‌توانید پول زیادی در بیاورید بدون آن که بخواهید از کسی پولی قرض بگیرید.

توصیه وارن بافت درباه قرض کردن پول

نتیجه گیری: علل زیادی برای موفقیت وجود دارد. اما دلایل شکست محدود تر از آن است. برای موفقیت باید از شکست هایتان درس بگیرید.

سرمایه گذار باید بتنواند شرکتی که برای سرمایه گذاری انتخاب می کند را به خوبی بررسی کند. شما نمی‌توانید تخصص هر شرکتی که در آن سرمایه گذاری می کنید را داشته باشید. فقط کافی است بتوانید آن را در حد فهم خودتان ارزیابی کنید.

توصیه وارن بافت درباره سرمایه گذاری در یک شرکت
آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی