چگونه نمودار دو نماد بورسی را با هم مقایسه کنیم؟

در تحلیل بازار بورس گاهی نیاز است نمودار شاخص‌ها و نمادهای مختلف را با هم مقایسه کنیم. برای این کار شما نیاز دارید تا در ابتدا به نمودار سهام‌‌ و شاخص‌های مختلف دسترسی داشته باشید و سپس بتوانید به مقایسه و تحلیل چارت آنها بپردازید. بنابراین در وهله‌ی اول شما برای مقایسه نمودار نمادهای بورسی نیاز به نرم افزار تحلیلی دارید. در این مقاله کوتاه، راحت‌ترین روش مقایسه نمادها و شاخص‌های بورسی آموزش داده شده است.

تریدینگ ویو (TradingView) چیست؟

تریدینگ ویو یا TradingView نام پلتفرمی است که برای تحلیل آنلاین نمودار شاخص‌های مختلف طراحی شده است و همان چیزی است که شما برای مقایسه نمادهای بورسی به آن نیاز دارید.

در حقیقت تریدینگ ویو یکی از پلتفرم‌های کار با نمودار است که برای دسترسی به آن نیازی نیست تا نرم افزار خاصی را در سیستم خود نصب کنید. این یک نرم افزار تحت وب است و از طریق مرورگر وب می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

به صورت کلی نرم‌افزارهای زیادی برای تحلیل تکنیکال وجود دارند (به مقاله‌ی نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال مراجعه کنید) اما هیچ کدام به راحتی کار با تریدینگ ویو نیستند. هر چند که هر کدام از آنها ممکن است قابلیت‌هایی داشته باشند که برای اهداف خاصی کاربرد داشته باشند، اما برای کاربردهای ساده (مثل مقایسه چند نمودار) بهترین، راحت‌ترین و در دسترس‌ترین ابزار تریدینگ ویو است.

نحوه‌ی دسترسی به نمودار نمادهای بورسی در تریدینگ‌ویو

معمولا از دو طریق می‌توانید به نمودار سهام‌های مختلف در تریدینگ ویو دسترسی پیدا کنید:

  • از طریق پنل کارگزاری خودتان (در صورتی که کارگزاری این امکان را فراهم کرده باشد)
  • از طریق سایت‌های مختلف که این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند

از طریق پنل کارگزاری (مقایسه نمودار نمادهای بورسی)

در برخی از پنل‌های کارگزاری‌ها آیکونی وجود دارد که به پلتفرم تریدینگ ویو لینک شده است و شما را به نمودار سهام در فضای تریدینگ ویو راهنمایی می‌کنند.

برای مثال در تصاویر زیر آیکون مورد نظر را در پنل‌های کارگزاری مفید و کارگزاری آگاه مشاهده می‌کنید.

نمودار در پنل مفید
دسترسی به نموار سهام (در تریدینگ ویو) از طریق آیکون تحلیل تکنیکال در پنل مفید
آیکون دسترسی به نمودار هر سهم (در تریدینگ ویو) در پنل کارگزاری آگاه

بنابراین از این طریق می‌توانید به چارت هر سهم در فضای تریدینگ ویو دسترسی داشته باشید.

از طریق سایت‌های مختلف

سایت‌های مختلفی هستند که این امکان را به کاربر داده‌اند تا به نمودار سهام در تریدینگ ویو دسترسی داشته باشد، از آن جمله می‌توان به سایت سهام یاب و سایت رهاورد 365 اشاره کرد که معمولا معامله‌گران برای بررسی چارت انواع نمادها و شاخص‌های بورسی به این سایت‌ها مراجعه می‌کنند. نویسنده این مقاله سایت رهاورد 365 را پیشنهاد میکند.

برای دسترسی به نمودار سهام‌های مختلف ابتدا به این سایت وارد شده و در آن ثبت نام کنید (اکانت خود را بسازید) و در بالای سایت، نماد یا شاخص مورد نظر خود را جستجو کنید و نمودار پیشرفته را انتخاب کنید (تصویر زیر).

نمودار در رهاورد

مقایسه بین نمودارها و نمادهای بورسی

بعد از اینکه به هر طریقی به نمودار نمادهای بورسی در تریدینگ‌ویو دسترسی پیدا کردید، در بالای چارت به دنبال ابزار مقایسه بگردید. در نسخه‌های فارسی و انگلیسی ممکن است آیکون مقایسه ظاهری متفاوت داشته باشند. با کمی دقت متوجه آیکون مورد نظر خواهید شد (تصویر زیر).

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

مقایسه بین نمودار نمادهای بورسی
مقایسه دو نمودار در تریدینگ‌ویو (سایت رهاورد)

در تصویر بالا می‌بینید که ابتدا نمودار نماد وبانک آورده شده است و سپس با کلیک بر روی آیکون مقایسه (آیکون ترازو)، نمودار نماد وسپه را به نمودار وبانک اضافه کرده‌ایم. به همین راحتی می‌توانید با جستجوی نمادها و شاخص‌های مختلف، آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.

نکته مهم: در این روشِ مقایسه، در واقع بازدهی نمودار دو نماد بورسی با هم مقایسه می‌شوند. اگر چارت را به عقب تر یا جلوتر ببرید و مبدا زمانی را تغییر بدهید، خواهید دید که حرکت دو نمودار تغییر میکند و ممکن است با جابجایی مبدا زمانی بازدهی دو نمودار از سبقت بگیرند. در واقع در این حالت مبدا زمانی مقایسه بین دو نمودار اهمیت زیادی دارد. برای مثال می‌توانید بازدهی دو نمودار را برای یک سال، یک ماه و … مشاهده کنید.

اگر می‌خواهید دو نمودار را به لحاظ حرکت قیمتی (نه به لحاظ بازدهی) با هم مقایسه کنید آموزش زیر را دنبال کنید.

مقایسه دو نمودار به لحاظ روند حرکت قیمت

برای مقایسه نمودار دو سهم به لحاظ روند حرکت قیمتی می‌توان نمودار دو سهم را روی هم باز کرد و حرکات آنها را با هم مقایسه کرد. در نرم افزار‌های تحلیلی مختلف این امکان به راحتی فراهم شده است.

مقایسه دو نمودار در نرم افزار دینامیک تریدر

در نرم افزار تحلیلی دینامیک تریدر می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. برای منظور اول یکی از سهم‌های مورد نظر خود را از طریق new chart باز کنید. سپس از کادر بالای نمودار بر روی علامت + کلیک می‌کنیم و نمودار دیگر را به نمودار قبلی اضافه می‌کنیم.

مقایسه دو نمودار در دینامیک تریدر
مقایسه دو نمودار در دینامیک تریدر

همان طور که در تصویر بالا می‌بینید به این ترتیب نمودار دو سهم در یک چارت با مقیاس یکسان ترسیم می‌شود. اما راحت‌ترین راه برای مقایسه روند قیمت دو سهم استفاده از پلتفرم تحلیلی تریدینگ ویو است که آموزش اینکار در ادامه آورده شده است.

مقایسه روند قیمتی دو سهم در تریدینگ ویو

برای این منظور نمودار پیشرفته‌ی سهمی را که مد نظر دارید در تریدینگ ویو باز کنید و بر روی آیکون اضافه کردن نمودار (آیکون با علامت + یا آیکونی شبیه ترازو) را انتخاب کنید ولی بجای گزینه مقایسه یا Compare ، گزینه اضافه کردن نماد یا Add Symbol را انتخاب کنید (تصویر زیر).

اضافه کردن نمودار در تریدینگ ویو

حالا نام نماد دوم را در قسمت مربوطه سرچ و انتخاب کنید. با این کار نمودار نماد دوم به چارت قبلی اضافه می‌شود. همان طور که در تصویر بالا مشاهده‌ می‌کنید تیک گزینه Overlay the main chart را نیز روشن کنید تا نمودار دو سهم در یک چارت واحد نمایش داده شود.

حال اگر دقت کنید با بالا پایین کردن نمودار متوجه خواهید شد مقیاس نمودار دوم بر روی مقیاس نمودار اول فیکس و ثابت نشده است.

برای اینکه مقیاس قیمتی هر دو نمودار یکسان شود، بر روی منوی سه نقطه‌ی نماد دوم کلیک کنید و بعد از انتخاب گزینه Pin to scale، گزینه Pin to scale A را انتخاب کنید (تصویر زیر). به این ترتیب مقیاس هر دو نمودار به لحاظ قیمتی روی هم ثابت میشود.

ثابت کردن مقیاس دو نمودار در تریدینگ ویو

هر سوالی درباره این موضوع داشتید می‌توانید در پایین همین مقاله در قسمت کامنت‌ها سوال خود را مطرح کنید.

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید
14 نظرات
  1. مهدی می گوید

    چرا بهد از انداختن دو نمودار،با زوم کردن نمودار ها جابجا و بالا و پایین میشوند؟

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام، سوال خوبی مطرح کردید، این نمودارها وقتی با هم مقایسه میشن به لحاظ بازدهی مورد مقایسه قرار میگیرن نه فقط قیمتی، اگه به اعداد سمت راست توجه کنید درصد هستند. بنابراین مهمه که مبدا مقایسه از کجا باشه، وقتی جابجا میکنید مبدا نمودار (سمت چپ نمودار) تغییر میکنه و بازدهی نمودارها از اون تاریخ محاسبه میشه و با هم مقایسه میشه

  2. حمید می گوید

    سلام چطور میشود نمودار هم نماد انداخت ولی تایمش تغییر داد مثلا دو تا خساپا یکیش تایمش هفتگی یکیش ماهانه

  3. omid می گوید

    سلام برای اینکه د و نماد قیمتی رو در هم تقسیم کنیم باید چیکار کرد مثلا نسبت شاخص کل به شاخص هم وزن

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام، به مقاله تحلیل نسبتی مراجعه کنید، لینک زیر
      https://www.sahmshenas.com/analysis-ratio/

  4. poria.z می گوید

    سلام و خسته نباشید برای اینکه مقایسه کنیم در قسمت تعدیل قیمت از کدام گزینه برای مقایسه بهتره استفاده کنیم ؟؟؟(تعدیل نشده،،افزایش سرمایه و …..)

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام
      تعدیل شده افزایش سرمایه و سود نقدی

  5. مظاهری می گوید

    سلام سئوالی داشتم از طریق ایمیل …..

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام، با شماره 09229322075 در واتساپ در تماس باشید.

  6. اکبر می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    من می خواستم دو تا نماد مثلا ومعادن و کچاد رو با هم مقاسیه کنم که ببینم بعد از رشد کدوم احتمالا اون یکی هم رشد خواهد کرد باید چه کنم؟

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام
      بخش آخر مقاله رو مطالعه کنید “مقایسه روند قیمتی دو سهم در تریدینگ ویو”

  7. مظفری می گوید

    سلام روزتون بخیر
    چرا من برای مقایسه نمودار دو سهم وقتی سه نقطه را میزنم و از pin to scale nowz و بعد pin to scaleA را میزنم نمودار سهم جدید حذف میشه

  8. سهیل می گوید

    با سلام چیکار کنیم که دو نمودار در یک نمودار ادغام بشن ؟

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام، تمام روشهای ممکن توضیح داده شده

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی