امواج الیوت چیست و چه کاربردهایی دارد

بررسی رفتاری که اکثر مردم در مواجه با تغییرات قیمت بازار از خود نشان می دهند و همچنین تصمیمی که سرمایه گذاران در این مواقع از خود نشان می دهند، می تواند در تحلیل تکنیکال بازار نقش بسیار زیادی داشته باشد. الیوت، با ابداع نظریه امواج الیوت که آن را بر اساس الگوهای رفتاری مردم به دست آورد، توانست به مردم و سرمایه گذاران در پیش بینی روند های آینده بازار سهام و سرمایه گذاری کمک کند. اگر شما هم یکی از علاقه مندان سرمایه گذاری در بازار سهام و یا همان بازار بورس هستید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه امواج الیوت

نظریه الیوت برای اولین بار در قرن بیستم یعنی در بین سالهای 1935 تا 1940 توسط الیوت ابداع و به جهانیان معرفی شد. هدف اصلی الیوت از ارائه این نظر، کمک به فعالان بازار سرمایه، بازار بورس، بازار فرابورس و به طور کلی تمام بازارهای مالی بود. الیوت با ارائه این نظریه ثابت کرد که تغییراتی که در بازارهای مالی به وجود می آید، روند ثابتی دارد و مدام در حال تکرار می باشد.

الیوت با استفاده از نتایجی که از تحقیقات خود به دست آورده بود به راحتی می توانست نحوه حرکت قیمت هر سهم در آینده بازار سهام را پیش بینی نماید.

الیوت با تحقیق و بررسی واکنش عملکرد مردم در خصوص تغییرات قیمت در بازار سهام و بازار بورس و به طور کلی هر فعالیتی که در آن شرکت دارند، با توجه به یک قاعده طبیعی واکنش نشان می دهند که الیوت آن را با عنوان امواج الیوت به مردم معرفی کرد.

امواج الیوت

آشنایی با اصول اولیه امواج الیوت

الگو، زمان و نسبت 3 جنبه مهم و اصلی در نظریه امواج الیوت هستند که در بین آنها، الگو، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار می باشد که این الگوها، تقریباً به الگوهای موج اشاره دارند.

تحلیل نسبت در نظریه امواج الیوت برای اندازه گیری ارتباطی که بین موج های گوناگون برای مشخص کردن نقاط تصحیح و قیمت های هدف، وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

فاکتور زمان، بیشتر برای تایید نمودن الگوهای موج و نسبت ها کاربرد دارد. البته ناگفته نماند که بسیاری از تحلیلگران بازارهای بورس و فرابورس بر این عقیده هستند که فاکتور زمان تاثیر چندانی برای پیش بینی وضعیت آینده بازارهای سرمایه گذاری ندارد.

یک اصل ابتدایی در نظریه امواج الیوت این است که بازارهای سرمایه با توجه به یک روند تکرار شونده که متشکل از 5 موج افزایشی است، به سمت جلو حرکت می کند که بعدها این 5 موج افزایشی به وسیله 3 موج کاهشی اصلاح خواهند شد.

امواج الیوت

آشنایی با امواج اصلی و امواج اصلاحی در نظریه elliott waves

اگر نگاهی به شکل نظریه الیوت بیندازید در ابتدا احساس می کنید که بازار، از یک روند صعودی پیروی می کند. اما شاید برایتان سوال پیش آمده باشد منظور از روند صعودی بازار چیست؟

در روند صعودی امواج الیوت، هر کف بالاتر از کف قبلی و هر سقف بالاتر از سقف قبلی و در روند نزولی عکس این اتفاق رخ می دهد، یعنی هر کف پایین تر از کف قبلی و هر سقف هم پایین تر سقف قبلی می باشد. اکنون مجدداً به شکل نگاه کنید، اگر قیمت ها در بازار سهام بخواهند خود را از نقطه 1 به نقطه 5 برسانند، باید یک روندی مطابق با آنچه که شکل نشان می دهد را طی کنند. حال به امواج هم جهت با روند، امواج اصلی و به امواجی که خلاف جهت روند هستند، امواج اصلاحی گفته می شود. بنابراین امواج 1 و 3 و 5 امواج اصلی و امواج 2 و 4 امواج اصلاحی می باشند.

این امواج سیکل های گوناگونی دارند که متداول ترین و رایج ترین سیکل، سیکلی با 5 موج افزایشی و 3 موج کاهشی می باشد. موج های افزایشی در این سیکل با اعداد 1 تا 5 و موج های کاهشی با حروف a, b, c نشان داده می شوند.

اگر بخواهیم به طور دقیق تر و ملموس تر امواج اصلی و اصلاحی را برایتان شرح دهیم، توصیه می کنیم که به شکل دقت کنید. در موج های افزایشی که در ابتدای نمودار وجود دارد، به دلیل وجود روند صعودی، موج های 1 و 3 و 5 موج های اصلی و موج های 2 و 4 موج های اصلاحی می باشند. چرا که امواج 1 و 3 و 5 هم جهت با روند و امواج 2 و 4 خلاف جهت با روند هستند.  

امواج اصلاحی در واقع اصلاح کننده امواج قبلی خود هستند.

موج شماری امواج الیوت 3

آشنایی با انواع امواج اصلاحی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، امواج اصلاحی به امواجی گفته می شود که امواج قبلی خود را اصلاح می کنند و جهتی مخالف با جهت روند دارند. اگر فردی بخواهد به تحلیل امواج الیوت بپردازد، بهتر است که با انواع امواج اصلاحی در این نظریه آشنا شود.

·        امواج اصلاحی زیگزاگ: این نوع امواج اصلاحی از 3 ریزموج تشکیل شده است که با الگوی تصحیح گرانه و در خلاف جهت روند های بزرگتر مسیر خود را طی می کنند. 3 ریز موج زیگزاگی به ترتیب به موج های 5-3-5 شکسته خواهند شد.

·        امواج اصلاحی پهنه: مهمترین تفاوت امواج اصلاحی پهنه ها با امواج اصلاحی زیگزاگ، پیروی امواج پهنه ها از الگوی 3-3-5 می باشد. این مواج در بیشتر مواقع نشان می دهند که بازار افزایشی در حال تقویت شدن است از این رو بیشتر از آنها به عنوان الگوی تحکیمی یاد می شود.

·        امواج اصلاحی مثلث: این موج ها قبل از آخرین حرکت انجام شده در سمت روند بزرگ و در چهارمین موج اتفاق می افتند. به عبارت دیگر می توان گفت که امواج اصلاحی مثلثی در روند های صعودی، هم به صورت نزولی حرکت می کنند و هم به صورت صعودی. روند صعودی این امواج اصلاحی، خبر از ادامه روند صعودی قیمت در  بازار بورس و سهام می دهد ولی روند نزولی آن نشان می دهد که بعد از صعود شدید، کاهش قیمت اتفاق می افتد.

یکی از مهمترین مسائل و دغدغه هایی که تحلیلگران بیشتر بازارهای مالی و سرمایه گذاری با آن روبرو هستند، این است که نمی دانند، موج شماری را از چه نقطه ای شروع کنند که مطمئن باشد، درست ترین نقطه را انتخاب کرده اند.

به طور کلی شروع موج شماری از پایین ترین قیمت چند ماه اخیر، بهترین حالت برای تحلیل بازار می باشد.

قوانین و دستورالعمل های elliott waves

قوانین و دستورالعمل هایی که در نظریه امواج الیوت وجود دارد، عبارت اند از:

·        تمام موج های اصلی باید بالاتر از موج اصلی قبل از خود به اتمام برسند.

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

·        به هیچ عنوان موج b قبل از موج 5 تمام نمی شود و اگر این اتفاق رخ دهد، نشان دهنده این است که موج 5 هنوز تکمیل نشده است.

·        نقطه اتمام موج c باید پایین تر از نقطه اتمام موج a باشد.

·        موج 3 در هیچ زمانی کوچکترین موج در بین 5 موج اول نمی شود.

·        موج 4 با قلمرو قیمت موج 1 همپوشانی نخواهد داشت. به جز در برخی از مواقع نادر که تشکیل مثلث مورب می دهد.

·        سقف موج 3 باید بالاتر از سقف موج 1 باشد.

·        زمانی که موج قبلی و یا بعدی موج 1 از 5 ریزموج تشکیل شده باشد، موج اول 3 تایی می شود.

·        اصلاح موج نمی تواند بیش از 88 درصد باشد.

·        اصلاح موج به هیچ عنوان تمام موج قبلی خود را در بر نخواهد گرفت.

امواج الیوت 5

آشنایی با پایه و اساس ریاضیات نظریه امواج الیوت

روند امواج از درجات گوناگونی برخوردار می باشد که الیوت روند را به 9 درجه گوناگون تقسیم بندی کرده است که این تقسیم بندی بر اساس میزان اهمیت و همچنین بزرگی آنها می باشد. طبقه بندی های انجام شده توسط الیوت از دوره های چند ساعته تا دوره های دویست ساله را نیز دربرمی گیرد.

لازم به ذکر است که 8 موج اولیه هیچ ارتباطی به اینکه در کدام درجه از روند قرار دارند، نخواهد داشت.

بر طبق نظریه امواج الیوت، هر موج از امواجی که درجات کوچکتری دارند، تشکیل شده است که خود این مواج نیز باز هم به درجات کوچکتری تقسیم بندی می شوند. از این هر موجی که شاهد آن هستیم بخشی از یک موج بزرگ تر و با درجه بیشتر می باشد.

در روند رایج امواج الیوت که متشکل از 5 موج افزایشی و 3 موج کاهشی است، موج های 1 و 2 از 8 موج کوچکتر تشکیل شده اند که هر کدام از آنها نیز دارای امواج کوچکتری هستند و این درجات تا جایی ادامه دارد که تعداد آنها به سی و چهار موج می رسد. موج های 1 و 2 در واقع موج های اولیه از موج های پیشرونده در ابتدای روند می باشند.

انتخاب شماره های 1، 2، 3، 5، 8، سیزده، بیست و یک، سی و چهار، پنجاه و پنج ، هشتاد و نه و صد و چهل و چهار یک انتخاب تصادفی نبوده بلکه این اعداد بخشی از اعداد فیبوناچی متوالی را تشکیل می دهند. که قاعده این اعداد متوالی به این صورت است که هر عدد از جمع 2 عدد متوالی قبلی تشکیل می شود. دنباله گفته شده، در واقع تشکیل دهنده پایه و اساس نظریه امواج الیوت می باشد.

نسبت امواج الیوت

بررسی حالت های مختلف سیکل

بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه و بورس در پیش بینی سیکل های در حال شکل گیری دچار مشکل هستند و نمی دانند که این سیکل ها در آینده به چه صورت پیش خواهند رفت.

سیکل ها با توجه به روندی که در آن شکل می گیرند، از حالت های گوناگونی برخوردار می باشند. به عنوان مثال برای یک روند صعودی، هم ممکن است سیکلی با 5 موج افزایشی و 3 موج کاهشی و هم سیکلی با 3 موج افزایشی و 5 موج کاهشی رخ دهد. این موضوع برای روندهای نزولی نیز وجود دارد، به طور مثال احتمال رخ دادن روندی با 5 موج کاهشی و 3 موج افزایشی و همچنین روندی با 3 موج کاهشی و 5 موج افزایشی وجود دارد.

در مواقعی نیز ممکن است در فرایند موج شماری، موج ها با یکدیگر ترکیب شوند، یعنی قبل از اتمام یک سیکل، سیکل دیگری آغاز گردد.

به دلیل حالت های گوناگونی که در سیکل ها ممکن است رخ دهد، تحلیلگران دچار مشکل می شوند.

کاربرد elliott waves

یکی از مهمترین موارد کاربرد امواج الیوت در میانگین های بزرگ بازار سرمایه، مانند بازار طلا و ارز می باشد.

نکات تکمیلی در رابطه با موج شماری elliott waves

خرید کردن در یک منطقه درست و با قیمت مناسب از مهمترین هدف موج شماری محسوب می شود. البته موج شماری به تنهایی نمی تواند برای رسیدن به این هدف کمک کند بلکه برای تحقق آن نیاز به استفاده از استراتژی های معاملاتی بزرگتر و گسترده تری نیز وجود دارد.

نظریه امواج الیوت چه کمکی به افراد می کند؟

نظریه امواج الیوت به عنوان یک تفکر معاملاتی قدرتمند به سرمایه گذار نشان می دهد که که چه زمانی بهترین زمان برای ورود به بازار می باشد تا بتواند سود بیشتری را کسب نماید. اما همواره تشخیص صحیح شماره موج یکی از بزرگترین چالش ها است که احتمالا در این زمینه تحلیلگران با یکدیگر اختلاف نظر خواهند داشت.

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید
2 نظرات
  1. غلامرضا فلاحی می گوید

    ممنون از زحمات و اطلاعات بسیار خوب و مفید شما.

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام
      خواهش میکنم

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی