آشنایی با نمودار قیمت سهم و انواع آن

تحلیل تکنیکال یکی از روش های تحلیلی بازارهای مالی است که تنها به چارت یا نمودار قیمت توجه میشود و از گذشته سهم برای پیش بینی آینده آن استفاده میشود. اما نمودار قیمت سهم چیست و انواع آن کدام است؟ روش های مختلفی برای نمایش نمودار قیمت یک سهم یا یک دارایی وجود دارد که در این مقاله به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. آشنایی با نمودارهای قیمت-زمان اولین گام در تحلیل تکنیکال است. با ما همراه باشید.

نمودار یا چارت قیمت-زمان چیست؟

نمودار قیمتی یک سهم در واقع یک نمودار دو بعدی است که از به هم پیوستن قیمت سهم در طول زمان تشکیل میشود. محور افقی نمودار نشان دهنده زمان است و محور عمودی نشان دهنده قیمت سهم. به شکل زیر توجه کنید.

نمودار قیمت زمان
شمایل نمودار قیمت-زمان یک سهم

نمودار قیمت-زمان

نمودار قیمت یک سهم را میتوان در واحد های مختلف زمانی (تایم فریم های مختلف) ترسیم کرد. برای همچنین نوع نمودار میتواند به صورت شمعی، خطی یا میله ای باشد. قبل از بررسی هر کدام از آنها اجازه بدهید 4 قیمت یک سهم در یک بازه زمانی را بررسی کنیم.

قیمت باز شدن (OPEN)

اولین قیمتی که سهم در یک بازه زمانی مشخص معامله میشود.

قیمت بسته شدن (CLOSE)

آخرین قیمتی است که در یک بازه زمانی مشخص در آن قیمت سهم مورد معامله قرار میگیرد.

قیمت بالا (HIGH)

بیشترین قیمتی است که در یک بازه زمانی مشخص در آن قیمت سهم مورد معامله قرار میگیرد.

قیمت پایین (LOW)

کمترین قیمتی است که در یک بازه زمانی مشخص در آن قیمت سهم مورد معامله قرار گرفته است.

این 4 قیمت در هر بازار مالی برای یک دوره زمانی مشخص (برای مثال یک روز) وجود دارد. نمودارهای قیمتی بر اساس این 4 قیمت ترسیم میشوند. به صورتی که در نمودار شمعی و میله ای هر 4 قیمت لحاظ میشود و در نمودار خطی تنها آخرین قیمت ملاک است.

انواع نمودار قیمتی

به طور کلی سه نمودار شمعی، خطی و میله ای از معروف ترین نمودارهای قیمتی هستند. شمایل هر کدام از این سه نوع نمودار قیمتی را در زیر مشاهده میکنید.

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

نمودار شمعی ژاپنی

نمودار شمعی

نمودار-خطی

                                                                       نمودار خطی

نمودار میله ای

ساده ترین نوع چارت قیمتی سهام از میان این سه نمودار، نمودار خطی است، زیرا فقط قیمت‌های بسته شدن یک بازه معاملاتی را نشان می دهد، مثلا قیمت بسته شدن سهم (close price) در یک روز معاملاتی یک نقطه از نمودار خطی را برای ما می سازد و این خط، با اتصال قیمت های بسته شدن روزهای متوالی ایجاد می‌شود. نمودارهای خطی اطلاعات دیگری از دامنه نوسان معامله در یک بازه زمانی  مثل قیمت‌های بالا، پایین و باز را فراهم نمی‌کنند. از این رو معمولا نمودار شمعی بیشترین محبوبیت را بین تحلیلگران تکنیکال دارد زیرا تمامی اطلاعات را میتوان با یک نگاه به نمودار شمعی بدست آورد. در زیر یک شمع منفی و یک شمع مثبت (کندل منفی و مثبت) و اجزای آن نمایش داده شده است.

کندل در نمودار شمعی
کندل مثبت و منفی و قیمت باز، بسته، بالاترین و پایین ترین که در هر یک مشخص است

نمودار قیمت سهم را باید از کجا مشاهده کنیم؟

نمودار قیمتی در همه اشکال آن برای تمامی نمادهای بورسی موجود است که سایت بورس اوراق بهادار آن را در اختیار کاربران خود قرار داده است. همچنین تمامی کارگزاری ها امکان مشاهده نمودار سهم را برای مشترکین خود فراهم کرده اند.

در نرم افزارهای مختلف تحلیلی امکان رسم نمودار قیمت سهم به اشکال مختلف وجود دارد.

ساده ترین راه برای دیدن نمودار قیمت نمادهای بورسی سایت رهاورد365 است. به سایت زیر مراجعه و بعد از ساخت حساب کاربری نماد مورد نظر خود را از بالای سایت سرچ کنید و نمودار پیشرفته را بزنید تا نمودار سهم برای شما نمایش داده شود.

rahavard365

نمودار قیمت سهم در حالت‌ تعدیل شده

نمودار قیمت سهم در حالت تعدیل شده نموداری است که اثر دو عامل افزایش سرمایه و پرداخت سود نقدی از روی نمودار حذف شده است. این دو رویداد مالی که در اصل باعث ایجاد شکاف (گپ) در نمودار قیمتی سهام میشود، معمولا باعث خواهد شد قیمت سهام یک شرکت در بورس به طور اساسی تغییر کند.

اگر در نمودارهای تعدیل نشده دقت کنید متوجه پرش‌هایی (اکثرا رو به پایین) در نمودار میشوید. این پرش‌ها به علت افزایش سرمایه یا پرداخت سود بوده است. زیرا معمولا بعد از این موارد قیمت سهم به همان اندازه پایین میآید. تحلیل تکنیکال بر روی نمودارهای تعدیل نشده با خطا مواجه میشود. زیرا عوامل بنیادی در نمودار سهم خود را نشان داده است نه عوامل تکنیکی و این یک تناقض است! بنابراین شما باید برای تحلیل فنی سهم از نمودار تعدیل شده سهم (نموداری که این گپ‌ها را ندارد) استفاده کنید. در نرم افزارهای تحلیلی میتوانید هر دو نمودار را مشاهده کنید.

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی