سامانه بورسی سجام چیست؟ اهمیت و مزایای سامانه سجام

از آغاز فعالیت بازار سرمایه در ایران تا به امروز، این بازار با تغییرات مختلفی رو به رو شده است. با ورود تکنولوژی و خدمات آنلاین به بازار سرمایه، یکی از مهمترین تغییرات در سال 1384 اتفاق افتاد. قوانین نهادهای مالی و بازارهای سرمایه در این سال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این امر تحول عظیمی در بازار سرمایه به وجود آورد. از این تاریخ به بعد، قابلیت معامله به صورت الکترونیکی و آنلاین در عوض معاملات به صورت حضوری و تلفنی، فراهم شد. در حال حاضر، خرید و فروش سهم به صورت آنلاین به روش معمول تبدیل شده و معاملات بورسی به صورت آنلاین انجام می شوند.

همین موضوع باعث ایجاد رقابت بین کارگزاری ها برای جذب مشتری شده است. موضوعی که همچون روال گذشته انجام می شود، روش های پرداخت سود توسط شرکت های سهامی است. همچنین روند ثبت نام در نهاد های مختلف مالی مانند کارگزاری‌ها به همان شیوه‌ی قبلی انجام می‌شود. در این مقاله ما قصد داریم تا در ادامه به طور مفصل به بررسی سامانه بورسی سجام بپردازیم.

 سامانه سجام

“سجام” در واقع مخفف عبارت «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است. این سامانه به یکی از نهادهای اجرایی سازمان بورس به نام «شرکت سپرده گذاری مرکزی» متعلق است که وظیفه آن ثبت، جمع آوری، نگهداری و تسویه حساب معاملات مالی است. سامانه سجام که زیر نظر سازمان بورس به صورت یکپارچه و فراگیر فعالیت می کند. در این سامانه، همه سرمایه گذاران موظفند اطلاعات صحیحی را در فرایند ثبت نام وارد نمایند تا در آینده مشکلی پیش نیاید. علاوه بر این، افرادی که قصد دارند به تازگی وارد بازار سرمایه شوند، با مراجعه به یکی از کارگزاری‌های مورد تأیید سازمان بورس، موظفند اطلاعات خواسته شده را در اختیار آنان قرار دهند.

الزام ثبت نام در سامانه سجام

در اوایل سال 1397، مرحله اول ثبت اطلاعات توسط سرمایه گذاران در این سامانه بود. به علاوه آخرین فرصت نیز پایان سال 1397 بود که تمامی سرمایه گذاران موظف بودند اطلاعات خود را در این بازه زمانی در سامانه سجام وارد نمایند. سرمایه گذارانی که در این بازه اقدام به ثبت اطلاعات در سامانه سجام نکردند، دیگر قادر به انجام معامله نبوده و تمامی معاملات آن ها بسته شد.

البته این مشکل فقط برای افرادی بود که تا قبل از این سامانه وارد بازار بورس شده بودند. افرادی که جدیداً به این بازار وارد می شوند، در مراحل اولیه ثبت نام موظفند که اطلاعات خود را در این سامانه نیز ثبت نمایند.

پس از ثبت نام در سامانه سجام، کد 10 رقمی برای متقاضی ارسال خواهد شد که بایستی از آن محافظت کرد. البته این کد حدود یک ماه پس از ثبت نام در این سامانه به صورت پیامکی ارسال می شود.

ثبت نام در این سامانه مرحله اول است و در ادامه شخص سرمایه گذار باید به یکی از دفاتر الکترونیکی دولت و یا کارگزاری های مورد تأیید سازمان بورس مراجعه کرده و اطلاعات نهایی را در این سامانه به پایان برساند.

در ادامه این مطلب پیشنهاد می شود مقاله چگونگی دریافت کد بورسی را مطالعه نمایید.

سایت سامانه بورسی سجام

برای ورود به سامانه سجام می توانید به آدرس الکترونیکی www.sejam.ir مراجعه نمایید. البته این سامانه در حال حاضر تنها برای ثبت مشخصات اولیه کاربرد دارد. در این سامانه، سرمایه گذاران باید اطلاعاتی از جمله اطلاعات هویتی، بانکی، بورسی و محل سکونت خود را ثبت نمایند. در حین وارد کردن اطلاعات خود، از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان حاصل نمایید. در واقع این سامانه به عنوان منبع اصلی اطلاعات سرمایه گذاران در دسترس عموم قرار دارد. درصورتی که محل سکونت و یا سایر اطلاعات ثبت شده در این سامانه تغییر یافت، با مراجعه مجدد به این سامانه می توانید به اصلاح اطلاعات خود بپردازید.

اهمیت و مزایای سامانه بورسی سجام

قبل از آن که سامانه سجام راه اندازی شود، سرمایه گذاران برای اینکه بتوانند در کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه ثبت نام کنند مشکلات زیادی داشتند. به خصوص افرادی که در شهرستان بودند برای ثبت نام مشکلات زیادی داشتند و در نهایت منصرف می شدند. درصورتی که در حال حاضر به واسطه سامانه سجام، این مشکلات برای افرادی که می خواهند به تازگی افتتاح حساب کنند تا حد زیادی برطرف شده است. در این بخش به تعدادی از مزایای سامانه سجام می پردازیم.

1- صرفه جویی در زمان و تسهیل فرایند ثبت نام

  • تا قبل از اینکه سامانه سجام راه اندازی شود، سرمایه گذاران باید زمان زیادی را صرف ثبت نام و تکمیل فرم ها می کردند. در صورتی که امروزه نیازی به مراجعه حضوری به کارگزاری ها نبوده و افراد می توانند اطلاعات خود را از طریق این سامانه ثبت نمایند. این موضوع به ویژه برای ساکنین شهرستان ها از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر این ساکنین تهران نیز از ترافیک و شلوغی های شهر به دور خواهند بود.
  • قبل از سامانه سجام، چنانچه سرمایه گذاری از کارگزاری خود رضایت نداشت می بایست به کارگزاری دیگری مراجعه کرده و تمامی روند های قبلی را دوباره تکرار کند. این برای افراد سرمایه گذار چندان خوشایند نبوده و بارها از این مسئله شکایت کرده بودند.
  • افراد سرمایه گذار در انواع صندوق های سرمایه گذاری (درآمد ثابت، متغیر و یا مختلط) نیز مشکلاتی در این زمینه داشتند. این متقاضیان باید تمامی اطلاعات خود را دوباره پر می کردند. این مسئله زمان زیادی را از آن ها می گرفت.
  • تمامی افراد اعم از مبتدی و حرفه ای موظف بودند فرم هایی که سازمان تعریف کرده بود را از اول تکمیل کنند. و بین این افراد در بازار سرمایه تفاوتی وجود نداشت. در سامانه سجام دیگر نیازی به پر کردن فرم ها از ابتدا نبوده و هر شخص تنها یک بار اطلاعات خود را در این سامانه ثبت می نماید. چنانچه فردی قصد داشته باشد که مجدداً به نهاد های بازار سرمایه از جمله صندوق سرمایه گذاری، شرکت های تامین سرمایه و یا کارگزاری ها مراجعه نماید، دیگر نیازی به ثبت مجدد اطلاعات خود ندارد.
آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

در نتیجه، از طریق سامانه سجام، افراد برای ثبت نام و یا افتتاح حساب جدید در وقت خود صرفه جویی کرده و همچنین به راحتی می توانند در این سامانه اطلاعات خود را ثبت نمایند. سامانه سجام از این طریق توانسته بسیاری از مشکلات را برطرف کند. همچنین ثبت نام آسان و بدون صرف وقت بسیار باعث شده تا افراد بیشتری وارد بازار سرمایه شوند.

2- تسهیل دریافت سود مجامع

دریافت سود سالانه سهام یکی از دغدغه‌های اصلی سهامداران بورس است. اگر شما چند سالی در بورس سابقه فعالیت داشته باشید حتما از شرکت‌های مختلف مبلغی را به عنوان سود مجامع سهام‌های مختلف طلبکار هستید اما به علت ناچیز بودن مبلغ برای شما صرف نمیکند پی‌گیر مطالبات خود باشید. شما مجبور هستید به هر شرکت به صورت جداگانه مکاتبه کنید تا بتوانید سود مجامع را دریافت کنید. اما در سجام قرار است تمامی سودها از تمامی شرکت‌ها مستقیم به حساب شما واریز شود. البته هنوز این اتفاق عملی نشده است.

تا پیش از این یکی از روش‌ها پرداخت سود توسط شرکت‌ها این است که شماره حساب را از تمامی سرمایه‌گذاران از طریق ایمیل و یا دورنگار دریافت و سود تقسیمی را به حساب آنها واریز کنند. روش دیگر این که به سرمایه‌گذاران، یک بانک را معرفی کنند تا در تاریخ معین شده با در دست داشتن کارت ملی و کد بورسی خود بتوانند سود تقسیمی را دریافت کنند.

3- تسریع اصلاح اطلاعات

تا قبل از راه اندازی سامانه سجام، اگر شخصی قصد تغییر اطلاعات و مشخصات فردی خود از جمله آدرس محل سکونت، شماره حساب و … را در یک کارگزاری داشت، سازمان های مختلفی (صندوق سرمایه گذاری و کارگزاری‌ها) درگیر بودند. همچنین گاهی اوقات لازم بود تا شخص برای ثبت این تغییرات به این سازمان‌ها مراجعه می کرد. این مسئله وقت زیادی را از سرمایه گذاران می گرفت.

با راه اندازی سامانه سجام این مشکل برطرف شده است. چنانچه شخصی قصد تغییر اطلاعات خود را داشته باشد، می تواند به راحتی با مراجعه به سایت www.sejam.ir اطلاعات خود را تغییر دهند؛ بدون آن که مشکلی در این روند بوجود آید.

4- دستیابی به انواع خدمات بازار سرمایه از جمله تغییر کارگزار ناظر

در ابتدا به تعریف کوتاهی از کارگزاری ناظر می پردازیم. دارایی سهامداران برای هر کدام از نمادهای معاملاتی زیر نظر یک کارگزار قرار دارد. به این کارگزار، کارگزار ناظر گفته می شود. به عبارت دیگر، سهامداران، دارایی خود را در هر نماد معاملاتی، تنها از طریق کارگزار ناظر خود در آن نماد معاملاتی می توانند به فروش برسانند. مثلا اینگونه نیست که شما نماد «ولساپا» را از کارگزار الف خریداری نمایید و این سهام را از طریق کارگزاری ب به فروش برسانید.

حال، به مثال زیر توجه کنید:
تصور کنید شما در دو کارگزاری مختلف (x و y) معامله می کنید و می خواهید سهم خسایپا را از کارگزاری x خریداری نمایید. به هنگام معامله فراموش می کنید و سهام را از کارگزاری y خریداری می نمایید. برای تغییر کارگزاری ناظر شما باید به کارگزاری y که معامله خود را در آن انجام داده اید مراجعه نمایید. پس از دریافت گواهی سهام خود، فرم های مربوط به تغییر کارگزار ناظر را تکمیل نمایید. در این صورت اوراق گواهی سهام خسایپا را به طور کامل به کارگزاری x منتقل کنید.

همانطور که پیداست، این شرایط دردسرهای خودش را دارد و ممکن است سرمایه گذار وقت چنین کاری را نداشته باشد. سامانه سجام در این باره نیز می تواند کمک شایانی به سرمایه گذاران نماید.

با راه اندازی سامانه سجام، انجام این فرایند به راحتی و بدون مراجعه حضوری امکان پذیر بوده و شخص سرمایه گذار می تواند تنها با انجام چند عملیات ساده در این سامانه، اقدامات لازم برای انتقال سهام به کارگزاری مدنظر خود را انجام دهد.

مفاهیم پایه‌ای بورس بسیار گسترده و مهم هستند. اگر به تازگی به بازار سرمایه ورود کرده‌اید، پیشنهاد میکنیم مباحث آموزش بورس (به خصوص مفاهیم پایه) را به صورت منسجم در یک پکیج جامع اموزش بورس دریافت کنید. برای این منظور به لینک زیر مراجعه کنید.

پکیج جامع اموزش بورس سهم شناس از صفر تا صد

کلام آخر

با توجه به موضوعاتی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، سامانه سجام یکی از پرکاربردترین سامانه هایی است که افراد را در زمینه بازار سرمایه از بسیاری از مراجعات بی نیاز کرده است. همچنین به کارگیری این سامانه بسیار ساده بوده و برای عموم قابل فهم است.
چنانچه تجربه‌ای از استفاده از این سامانه داشته اید با ما و همراهان سهم شناس به اشتراک بگذارید.

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی