نمادهای پربیننده در بورس و تابلو خوانی

نمادهای پربیننده در بورس به چه معنی است و از کجا می‌توان به این آمارها دست پیدا کرد؟ نمادهای پربیننده سهم‌هایی هستند که بیشتر مورد توجه هستند و معاملات آنها به هر علتی بیشتر مورد رصد معامله گران قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی موضوع نمادهای پر بیننده در بورس خواهیم پرداخت و به نکاتی اشاره خواهیم کرد که در بحث تابلو خوانی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. مطالعه این مقاله‌ی جالب را به تمامی علاقه مندان به بحث تابلوخوانی توصیه میکنیم.

نمادهای پربیننده در بورس به چه معنی است؟

ابتدا اجازه بدهید ببینیم اصطلاح نمادهای پربیننده از کجا آمده است. در بازار بورس ایران حدود 600 شرکت حضور دارند که سهام آنها هر روزه مورد داد و ستد قرار می‌گیرد. هر نماد بورسی یک تابلوی معاملاتی دارد که حاوی اطلاعات معاملات آن سهم است و سایت TSETMC مرجع رسمی ارائه این اطلاعات است.

هر روز معامله‌گران زیادی به تابلوی نمادهای مختلف بورسی در سایت بورس مراجعه می‌کنند تا از وضعیت معاملات آنها اطلاع پیدا کنند. هر فردی ممکن است به دلیلی به تابلوی یک سهم مراجعه کنید. برای مثال تابلوی نماد فملی را در تصویر زیر مشاهده میکنید.

تابلوی نماد فملی در بورس
تابلوی نماد فملی در بورس

اگر با تابلوی معاملات سهام در بورس هیچ گونه آشنایی ندارید، همین الان به صورت اجمالی مقاله آموزش تابلوخوانی مقدماتی را مطالعه کنید و بعد به مطالعه‌ی ادامه این مقاله بپردازید.

در اینجا کاری نداریم که افراد به چه دلیلی به تابلوی یک سهم در سایت TSETMC مراجعه می‌کنند، چیزی که مهم است این مطلب است که برخی از نمادهای بورسی در یک روز معاملاتی، بیشتر مورد بازدید اهالی بازار قرار می‌گیرند.

سایت بورس تعداد بازدید صفحه‌ی مربوط به تابلوی هر نماد را شمارش کرده و نمادهایی که بیشترین بازدید را داشته باشند به عنوان نمادهای پربیننده در صفحه اول سایت نمایش می‌دهد. در واقع اصطلاح نمادهای پربیننده در بورس از اینجا آمده است.

از کجا باید نمادهای پربیننده بورسی را مشاهده کنیم؟

یکی از آمارهای کلیدی سایت TSETMC همین آمار مربوط به نمادهای پربیننده است که می‌توانید با مراجعه به این سایت در همان صفحه نخست، پنجره مربوط به نمادهای پربیننده را در آن روز معاملاتی مشاهده کنید (تصویر زیر).

نمادهای پربیننده در بورس
نمادهای پربیننده در بورس

توجه کنید نمادهای پربیننده برای بازار بورس و فرابورس به صورت جداگانه نمایش داده میشود. در هر دو قسمت می‌توانید چند نماد با بیشترین بازدید را در روز معاملاتی اخیر مشاهده کنید.

جدول کامل نمادهای پربیننده در بورس

شما می‌توانید در همان صفحه اصلی بورس، بر روی عبارت “نمادهای پربیننده” کلیک کنید تا جدول کامل نمادهای پر بیننده در بورس و فرابورس به ترتیب الویت برای شما نمایش داده شود.

نمادهای پربینند بورسی
آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود می‌توانید به ترتیب نمادهای پر بازدید روز را مشاهده کنید (تصویر زیر).

جدول نمادهای پر بازدید روز در بورس
جدول نمادهای پربازدید روز در بورس

نکات مهم نمادهای پربیننده در تابلوخوانی

تابلوخوانی یکی از روش‌های بررسی سهام مختلف و کلیت بازار است که نکات زیادی در آن نهفته است. افراد زیادی تنها با تکیه بر تابلوخوانی اقدام به خرید و فروش سهام در بازار می‌کنند. اگرچه ما این روش را توصیه نمی‌کنیم، اما همواره تاکید داریم که تابلوخوانی می‌تواند زمان مناسب برای ورود به معامله را برای ما مشخص کند و یادگیری ترفندها و نکات آن می‌تواند بسیار مفید باشد.

در اینجا به نکات مهم مربوط نمادهای پربیننده در بحث تابلوخوانی می‌پردازیم و یک روش سیگنال گیری را نیز آموزش خواهیم داد که می‌تواند برای علاقه‌مندان به آموزش تابلوخوانی پیشرفته جالب باشد.

چرا یک نماد پربیننده می‌شود؟

افراد به دلایل مختلفی ممکن است به تابلوی یک سهم در سایت بورس مراجعه کنند که همه آنها را می‌توان در سه حالت کلی زیر در نظر گرفت:

  • قصد خرید دارند و می‌خواهند سهم را بررسی کنند
  • قصد فروش دارند و می‌خواهند معاملات سهم را بررسی کنند
  • فقط قصد دارند اطلاعاتی در مورد سهم بدست بیاورند و فعلا قصد خرید یا فروش ندارند

بنابراین باتوجه به این پیش فرض‌ها، صرفا پربیننده بودن یک نماد نمی‌تواند امتیازی برای یک سهم به شمار رود. در واقع تنها اگر این افزایش بازدید به خاطر حالت اول باشد (افراد زیادی قصد خرید سهم را دارند)، میتوان یک سیگنال خرید برای ما تلقی شود چراکه وقتی افراد زیادی قصد خرید یک سهم را داشته باشند طبیعی است که افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت سهام آن شرکت خواهد شد.

به طور خلاصه وقتی سهمی به بالای جدول نمادهای پربیننده صعود میکند، یک هشدار تلقی میشود و ما باید به دنبال دلیل افزایش توجه به این سهم باشیم.

دریافت سیگنال خرید با توجه به جدول نمادهای پربیننده

در این روش باید حداقل 20 نماد بالای جدول را هر روز رصد کنید و اگر نمادی به این جمع اضافه شد (مخصوصا اگر قبلا در پایین جدول بوده است)، مورد بررسی قرار دهید چراکه احتمالا خبرهایی در آن سهم وجود دارد که رتبه قابل توجهی را در جدول نمادهای پربیننده بالا آمده است. سیگنال خرید زمانی صادر میشود که:

  • سهم به بالای جدول صعود کند در حالی معمولا در اواسط یا پایین جدول به سر می‌برده است
  • حجم معاملات به طور مشخص بیشتر از میانگین حجم ماهانه باشد
  • قیمت سهم در بازه مثبت در حال معامله باشد و با گذشت زمان به سمت صف خرید پیش رود (نه برعکس)

اگر در یک روز معاملاتی سهمی این سه شرط را داشته باشد، سیگنال خرید سهم دریافت می‌شود و با این اوصاف انتظار داریم در روزهای بعدی رتبه سهم در جدول نمادهای پربیننده بالاتر هم برود و سهم روند مثبتی را طی کند. توجه کنید این یک احتمال بالا است و هیچ قطعیتی در بورس وجود ندارد.

اما با توجه به تعداد زیاد نمادهای بورسی چگونه میتوان متوجه شد که سهمی در جدول نمادهای پربیننده صعود چشمگیری داشته است و آیا می‌توان روند حرکت هر سهم را در این جدول بدست آورد؟ در آینده به این سوال در همین مقاله پاسخ خواهیم داد.

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی