تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال، کدام یک برای بورس ایران مناسب‌تر است؟

در بورس ایران کدام یک از روش‌های تحلیل سهام مناسب‌تر است، تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال ؟ در واقع این سوال یکی از آن سوال‌هایی است که تمامی معامله‌گران بورس یک بار هم که شده به آن فکر کرده‌اند. پاسخ این سوال احتمالا بسیار مفصل است اما با این حال در این مقاله سعی می‌کنیم به طور مختصر و مفید به این سوال پاسخ دهیم.

تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال؟

تحلیل بنیادی به ارزش گذاری سهام می‌پردازد و عقیده دارد هر چیزی در بلند مدت به ارزش ذاتی خود میرسد. یک تحلیلگر بنیادی یا فاندامنتالیست وقتی سهمی را پیدا کند که ارزش بازار آن از ارزش ذاتی آن کمتر باشد، احتمالا سرمایه گذاری روی آن سهم را منطقی میداند.

اما تحلیل تکنیکال هیچ کاری با بنیاد سهم ندارد و اعتقاد دارد اطلاعات بنیادی هر چه که باشد در نهایت خودش را در نمودار قیمت سهم (عرضه و تقاضا) نشان خواهد داد و با تحلیل نمودار قیمت و حرکات آن میتوان به پیش بینی آینده رفتار قیمت پرداخت.

آیا تحلیل تکنیکال در بورس ایران جواب میدهد؟

یکی از چالش‌هایی که همواره تکنیکالیست‌های بورس ایران با آن مواجه هستند این است که آیا تحلیل تکنیکال در بورس ایران هم جواب میدهد. برخی از افراد اعتقاد دارند که تحلیل تکنیکال فقط برای بازارهای جهانی جواب میدهد و برای بورس ایران اصلا مناسب نیست.

دلیل این افراد برای ادعای خود دو چیز است:

  • وجود دامنه مجاز نوسان
  • مهندسی روند حرکت سهام توسط بازیگر سهم

اول اینکه در بورس ایران دامنه نوسان روزانه محدود است و چیزی به نام حجم مبنا وجود دارد که این مسائل اجازه نمی‌دهد نمودار سهام به طرز طبیعی حرکت کند. برای مثال فرض کنید سهمی که دیروز صف خرید بوده است (کندلی شبیه یک خط تیره) و امروز بالاترین قیمت مجاز را دیده است و صف فروش شده است. الگوی کندلی تشکیل شده برای این سهم را در زیر مشاهده می‌کنید. در صورتی که اگر دامنه نوسان نبود احتمالا الگو کندلی به صورت کلی یک چیز دیگری بود (به تصویر زیر دقت کنید).

الگوی کندلی در حضور دامنه نوسان
تفاوت الگوهای کندلی در حالتی که دامنه نوسان وجود دارد و در شرایط بدون دامنه نوسان

این مثال فرضی بالا تنها یک نمونه از مشکلاتی است که دامنه نوسان برای تحلیل تکنیکال بوجود آورده است و از بیان موارد دیگر برای اجتناب از طولانی شدن مطلب خودداری میکنیم.

این مشکلات باعث شده است برخی افراد تحلیل تکنیکال را برای بورس ایران مناسب ندانند.

عقیده‌ی سهم شناس درباره تحلیل تکنیکال در بورس ایران

به اعتقاد تیم تحلیلی سهم شناس با همه‌ی این مشکلات، همچنان بخش بزرگی از تحلیل تکنیکال می‌تواند در بورس ایران کارایی داشته باشد. همچنین آن بخش‌های تحلیل تکنیکال (کندل شناسی، دوره‌های زمانی و …) که با مشکل مواجه هستند را نیز می‌توان برای بورس ایران بومی سازی کرد و قوانین جدیدی برای آن نوشت که این کار به زودی توسط تیم سهم شناس انجام و در قالب یک جزوی آموزشی منتشر خواهد شد.

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

کدام روش تحلیلی برای من مناسب است، تحلیل تکنیکال یا بنیادی ؟!

این سوال از آن جهت اهمیت دارد که شما به عنوان یک معامله‌گر باید ابتدا با روحیات خود آشنا باشید و هدف خود از سرمایه گذاری در بورس را مشخص کنید. بعد از آن است می‌توانید استراتژی معاملاتی خود را بر اساس یکی از روش‌های تحلیلی تکنیکال یا بنیادی و یا حتی تابلوخوانی پیاده‌ سازی کنید.

برای مثال اگر فردی هستید که از نظر شخصیتی به دنبال سود‌های سریع و کوتاه مدت هستید روش تحلیل فاندامنتال برای شما مناسب نیست. در این حالت احتمالا تابلو خوانی می‌تواند به شما کمک بیشتری کند. اما اگر فردی صبور و بلند مدت هستید استراتژی‌های مبتنی بر تحلیل بنیادی قطعا مناسب‌تر خواهد بود.

پس اولین گام در معامله گری خود شناسی است.

تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال، بالآخره کدام تحلیل مناسب‌تر است؟

بالاخره کدام روش تحلیلی مناسب است، تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال ؟ پیشنهاد ویژه تیم تحلیلی سهم شناس که حاصل تجربه چندساله فعالیت در بازار سرمایه است به شرح زیر می‌باشد:

در اکثر مواقع باید سهم را با تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی انتخاب کرد و با تحلیل تکنیکال نقطه مناسب قیمتی را پیدا کرد و برای تکمیل به کمک تابلوخوانی زمان مناسب خرید را پیدا و وارد معامله شد. انتخاب مناسب سهم و نقطه ورود به معامله، هر دو به یک میزان دارای اهمیت است.

یکی از تصورات رایج در مورد تحلیل تکنیکال این است که ما فقط می توانیم به وسیله تحرکات قیمت سهم را تحلیل کرده و به معامله بپردازیم و هیچ نیازی به تحلیل بنیادی نداریم. این تصور به چند دلیل غلط است.

دلیل اول
اول اینکه درسته که همه چیز در قیمت سهم خلاصه می‌شود و تحلیل تکنیکال برای پیش بینی روند‌های قیمتی در آینده‌ی نزدیک کافی است اما هیچ تصویری از آینده‌ی دور قیمت به ما نخواهد داد.

هیچ تحلیل گر تکنیکالی قادر نخواهد بود روند سهم را برای یکی دو سال آینده پیش بینی کند. البته این نقصی برای تحلیل تکنیکال نیست، زیرا اصولا ما همچین انتظاری نباید از این نوع تحلیل داشته باشیم. در مقابل تحلیل بنیادی می تواند روند آینده دور را پیش بینی کند.

دلیل دوم
دومین دلیل نیاز ما به تحلیل بنیادی، نیاز ما به انتخاب سهم هایی است که می‌خواهیم از نظر تکنیکالی مورد بررسی قرار دهیم. بدون تحلیل بنیادی ما نیاز به بررسی هر روزه تمامی سهم‌های بازار داریم که کار وقت گیر و کم بازدهی است. اما بوسیله تحلیل بنیادی ما می‌توانیم بسیاری از گروه‌های بورسی را برای مدتی از دایره بررسی‌های خود حذف کنیم و از سهم‌های باقی مانده هم گلچینی از سهام های نابی که آینده خوبی خواهند داشت را بدست آورده و زیر نظر بگیریم تا هر زمان که سیگنالی برای ورود یافتیم با خیالی آسوده وارد معامله شویم. ✅✅✅

نتیجه‌گیری

هر روز روش‌های تحلیل سهام پیچیده‌تر از گذشته میشود. دلیل آن واضح است، افراد بیشتری به این حوزه ورود کرده‌اند و به نوعی رقابت برای موقعیت‌های بازار بیشتر از گذشته شده است و اطلاعات در اختیار همه‌ی افراد وجود دارد. بنابراین سعی کنید با ذهنی باز و منعطف پذیرای روش‌های مختلف تحلیل سهام باشید و برای حرکت به سوی کمال در حرفه‌ی معامله گری، به هیچ روش و متدی برای تحلیل سهم، نه نگویید🔆

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی