نکات مهم درباره روانشناسی بازار بورس

یکی از مهمترین عواملی که می تواند باعث موفقیت شما در بازار بورس و سهام شود آشنایی با روانشناسی بازار بورس است. ما در این مطلب قصد داریم درباره روانشناسی بازار بورس صحبت کنیم و اطلاعات بسیار خوبی را درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین در صورتی که شما هم از افرادی هستید که قصد ورود به بازار سهام و بورس را دارید به شما توصیه می کنیم حتما این مطلب را به دقت مطالعه کنید تا بتوانید با اطلاعات کامل درباره این موضوع وارد بازار بورس و سهام شوید.

عرضه و تقاضا در بورس، مفهومی مهم در روانشناسی بازار بورس

از اولین مفاهیمی که برای آشنایی با روانشناسی بازار بورس باید بدانید، مفهوم عرضه و تقاضا در بورس است که ما در این بخش به توضیح آن می پردازیم. به صورت کلی زمانی که سهامداران تصمیم می گیرند که سهام خود را به فروش برسانند عرضه اتفاق می افتد. اگر بخواهیم به شکلی ساده تر این موضوع را برای شما بیان کنیم می‌توان گفت عرضه سهام همان فروش سهام است که توسط سهامداران در بازه های زمانی و قیمتی مختلف اتفاق می افتد. زمانی که اشخاصی علاقه مند هستند تا یک سهام را خریداری کنند تقاضا اتفاق می افتد، یک نکته بسیار مهم که درباره تقاضا باید بدانید این است که ممکن است تقاضا زمانی اتفاق بیفتد که عرضه سهام انجام شده است و یا اینکه می تواند اینطور نباشد. یعنی ابتدا تقاضا وجود داشته باشد و بعد از آن عرضه سهام توسط سهامداران انجام شود. یکی از مهمترین موضوعاتی که در بازار بورس بر روی عرضه و تقاضا تاثیرگذار است مسئله تغییرات قیمت است که شما برای ورود به این حوزه حتما باید به آن مسلط باشید.

عرضه و تقاضا در همه بازارهای مالی نقش تعیین کننده‌ای در مشخص شدن قیمت یک دارایی دارد. بنابراین هر عاملی که بتواند توازن عرضه و تقاضا را بر هم بزند میتواند باعث افزایش یا کاهش قیمت شود. این بدان معنی است که شما باید عواملی که ممکن است سهامداران را به فروش یا خرید ترغیب کند را بشناسید.

تاثیر اخبار مثبت و منفی بر تصمیم معامله گران

یکی از دیگر از موضوعات بسیار مهمی که درباره روانشناسی بازار بورس باید بدانید مسئله اخبار مثبت و منفی در بازار بورس است. اگر اطلاعاتی درباره این موضوع ندارید باید بدانید که امروزه اخبار مثبت و منفی تاثیر بسیار زیادی بر روی تصمیم معامله گران دارند و به همین دلیل شما در روانشناسی بازار بورس باید به این موضوع توجه کنید. در واقع این اخبار مثبت و منفی است که میزان عرضه و تقاضا را در یک سهم تغییر میدهد.

معمولا اخبار مثبت باعث می شوند تا قیمت سهام به صورت صعودی بالا برود و سهامداران نیز کمتر اقدام به فروش سهام خود کنند و همین موضوع نیز باعث می شود تا عرضه سهام پایین بیاید. در مقابل اخبار منفی باعث می شود تا سهامداران تلاش کنند که سهام خود را به فروش برسانند و در چنین شرایطی معمولا تقاضا برای خرید سهام کاهش پیدا می کند و علاوه بر این قیمت سهام نیز کاهش پیدا می کند. شما به عنوان یه شخص متخصص باید بدانید که چه زمانی بهترین زمان است که از این اخبار نهایت استفاده را در جهت سود بیشتر خود ببرید.

اخباری که میتواند بر تصمیم معامله گران در بورس تاثیر گذار باشد بسیار متنوع است اما مهم ترین اخبار تاثیر گذار اخبار اقتصادی و سیاسی است. در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

نقش اخبار سیاسی بر بازار بورس ایران

اخبار سیاسی یکی دیگر از عواملی است که می تواند بر روی بازار بورس ایران تاثیرگذار باشد و شما در روانشناسی بازار بورس باید بدانید که چگونه از این اخبار استفاده کنید. اخبار سیاسی می توانند تاثیر بسیار زیادی بر روی عرضه و تقاضا داشته باشند. به عنوان مثال می توانید افزایش تنش‌ها در منطقه را (در پی ترور شهید قاسم سلیمانی توسط نیروهای تروریستی آمریکا در دی ماه 98) در نظر بگیرید که باعث شد تا شاخص بورس به میزان زیادی کاهش پیدا کند و عرضه و تقاضا در سهام را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. یکی از نکاتی که معمولا درباره این موضوع وجود دارد و برخی از افراد متخصص در این زمینه به آن اذعان دارند این است که تاثیر اخبار سیاسی بر روی شاخص بورس معمولا به صورت بازه ای و زودگذر است که البته این موضوع درباره تمامی اخبار صدق نمی کند، اما باز هم تاثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین شما به عنوان کسی که قصد دارید در زمینه بورس فعالیت کنید حتما باید توانایی تحلیلی سیاسی را نیز داشته باشید تا بتوانید اخبار سیاسی را به درستی تحلیل کنید و درست ترین انتخاب را در بورس داشته باشید تا بتوانید به سود زیادی دست پیدا کنید.

معمولا اخبار سیاسی داخلی منفی نیز میتواند بر روی بورس ایران تاثیر منفی زیادی دارد.

تاثیر قیمت های جهانی بر بورس (قیمت دلار و نفت و …)

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

امروزه نفت در دنیا از ارزش بسیار زیادی برخوردار است و تقریبا می توان گفت قیمت جهانی نفت بر روی بازار بورس کل دنیا تاثیرگذار است ولی با این وجود تاثیر آن در بازار بورس ایران بسیار بیشتر از سایر نقاط دنیا است و به همین علت نیز شما در روانشناسی بازار بورس باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشید. از آنجایی که درآمد حاصل از نفت تاثیر زیادی بر روی اقتصاد ایران دارد تاثیر آن در بازار بورس نیز بسیار زیاد است. سایر قیمت های جهانی مانند دلار نیز تاثیر بسیار زیادی بر روی شاخص بورس در ایران دارند و توانایی تحلیل افزایش این قیمت ها نیز بسیار مهم است که حتما باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. اگر شما هم جز افرادی هستید که قصد دارید وارد بازار بورس شوید به شما توصیه می کنیم حتما اطلاعات کاملی را در خصوص افزایش قیمت نفت و سایر قیمت های جهانی بدست بیاورید.

قیمت نفت و تاثیر آن در بورس

معمولا سودسازی شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی وابسته به قیمت نفت است. از آنجایی که این شرکت ها تاثیر زیادی بر شاخص کل بورس میگذارند، میتوان گفت نوسانات قیمت نفت بر کلیت بورس ایران تاثیرگذار است.

اما تاثیر نوسانات قیمت دلار بر بورس در کوتاه مدت و بلند مدت متفاوت است. در واقع در کوتاه مدت دلار و شاخص بورس رابطه معکوس دارند. اما در بلند مدت شاخص بورس متناسب با قیمت دلار رشد خواهد کرد.

روانشناسی بازار بورس در شرایط حساس (مثل احتمال وقوع جنگ)

روانشناسی بازار بورس در شرایط حساس (مثل زمان جنگ، هنگام وقوع بلایای طبیعی یا در زمان هایی که جو اجتماع به دلیلی ملتهب است) از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که شما باید در یک بازه زمانی کوتاه تصمیم بگیرید که آیا سهام خود را به فروش برسانید یا خیر؟ و یا این که باید تصمیم بگیرید که آیا یک سهام را خریداری کنید یا خیر؟ این دو تصمیم می توانند در آینده سود زیادی را برای شما داشته باشند و یا اینکه می توانند برای شما ضرر زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین به خوبی باید درباره این موضوع تصمیم بگیرید. در شرایط حساس مانند احتمال وقوع جنگ معمولا قیمت سهام به میزان زیادی کاهش پیدا می کند و شرایط خوبی برای خرید سهام به وجود می آید، در این شرایط شما باید قدرت تحلیل سیاسی بالایی داشته باشید و پیشبینی کنید که با چه احتمالی ممکن است جنگ رخ دهد، در صورتی که این احتمال پایین باشد شما می توانید اقدام به خرید سهام مد نظر خود کنید ولی در صورتی که این احتمال بسیار بالا باشد شما باید سعی کنید تا جای ممکن سهام های خود را با قیمت بالا به فروش برسانید.

به صورت کلی میتوان گفت تمامی شرایط التهاب آور باعث عدم اعتماد سرمایه گذاران می شود و قیمت ها نزول میکند.

روانشناسی فردی در معامله گری در بورس

روانشناسی فردی از دیگر موضوعاتی است که در روانشناسی بازار بورس مطرح می شود و باید توجه زیادی به آن داشت. شما در روانشناسی بازار بورس حتما باید به روانشناسی فردی خود نیز دقت ویژه ای داشته باشید تا بتوانید به موفقیت برسید. به عنوان مثال داشتن انضباط شخصی یکی از مهمترین ویژگی های یک شخص معامله‌گر است که شما برای ورود به این بازار حتما باید به آن دقت کنید. داشتن تمرکز و خوشبینی از دیگر مواردی هستند که از اهمیت زیادی برخوردار هستند، داشتن آرامش نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که می‌تواند باعث موفقیت شما شود. 

روانشناسی فردی در یک معامله گر بحث بسیار مفصلی است که در آینده نزدیک آن را در قالب یک مقاله جامع بررسی خواهیم کرد.

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی