آموزش اندیکاتور ADX

معامله در جهت یک روند قوی باعث کاهش ریسک و افزایش پتانسیل سود می شود. از اندیکاتور شاخص میانگین جهت دار ​​(ADX) برای تعیین شدت روند قیمت سهم استفاده میشود. در بسیاری از موارد، این شاخص انتهای روند را نیز برای ما مشخص میکند. از این گذشته، حتما شنیده اید با روند نجنگید و با آن دوست باشید، اما مطمئناً این اندیکاتور به شما کمک می کند تا دوستانتان را به درستی انتخاب کنید! در این مقاله ، اندیکاتور ADX را به عنوان یک شاخص قدرتمند در تشخیص روندها بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید با آموزش اندیکاتور ADX به صورت تصویری و رویکردی کاربردی.

معرفی اندیکاتور ADX

اندیکاتور ADX برای تعیین میزان قدرت یک روند استفاده می شود. این شاخص توسط J. Welles Wilder ابداع شده است و برای تعیین وضعیت حرکت قیمت در یک روند مشخص یا اصطلاحا حالت رونددار (trending) یا بدون روند (non-trending) بازار بکار می رود. محاسبات استفاده شده در فرمول ADX بر مبنای میانگین متحرک گسترش دامنه قیمت طی مدت زمانی معین است. تنظیم پیش فرض 14 دوره است ، اگرچه سایر دوره های زمانی در تحلیل تکنیکال قابل استفاده هستند.

ADX را می توان در هر بازار مالی و در معاملاتی مانند سهام، صندوق های سرمایه گذاری، معاملات آتی ، فارکس و رمزارزها استفاده کرد.

ساختار اندیکاتور ADX چگونه است؟

ADX به صورت یک خط واحد با مقادیر از صفر تا 100 ترسیم می شود. اجزای این اندیکتور در واقع سه منحنی به رنگ های آبی، سبز و قرمز است:

+DI : اندیکاتور جهت دار مثبت (positive directional indicator)
-DI : اندیکاتور جهت دار منفی (negative directional indicator)
خط ADX : شاخص جهت دار میانگین (average directional index)

در تصویر زیر هر یک از اجزای این اندیکاتور را مشاهده میکنید.

اجزای اندیکاتور ADX

نکات مهم درباره اندیکاتور ADX و وضعیت های مختلف آن

وقتی + DMI بالاتر از -DMI است ، قیمت ها در حال افزایش هستند و ADX قدرت صعودی را نشان می دهد. هنگامی که -DMI بالاتر از + DMI باشد ، قیمت ها رو به پایین می روند و ADX قدرت نزولی را اندازه می گیرد. شکل بالا نمونه ای از تغییر روند صعودی به روند نزولی را نشان میدهد. توجه کنید که ADX در زمان صعود (وقتی + DMI بالاتر از -DMI بود) ، افزایش یافته است. هنگامی که قیمت معکوس شده است، -DMI از + DMI بالاتر رفته است و ADX دوباره برای افزایش قدرت نزولی، افزایش یافته است.

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

نتیجه گیری از تغییرات منحنی ADX

نتیجه اینکه خط ADX که در شکل بالا به رنگ آبی مشخص است، زمانی که یک روند در حال قدرتمند شدن می‌باشد (تفاوتی ندارد روند نزولی است یا صعودی) افزایش میابد و زمانی که روند (روند صعودی یا نزولی) در حال از دست دادن قدرت خود است، منحنی آبی ADX کاهش میابد. به بیان دیگر افزایش یا کاهش این منحنی نشان دهنده افزایش یا کاهش قدرت روند حرکت قیمت است.

نکته مهم: در یک روند صعودی هرگاه منحنی آبی به محدوده های پایین (مثلا کمتر از 25) رسید به معنی این است که پایان روند صعودی فرا رسیده است و یک هشدار فروش است. همین طور در یک روند نزولی اگر منحنی آبی ADX به محدوده پایین (کمتر از 25) رسید به معنی پایان روند نزولی است و یک هشدار خرید است. توجه کنید هنوز ما درباره سیگنال خرید و فروش صحبت نکرده ایم و این مناطق تنها هشدار خرید و فروش هستند.

در واقع تا زمانی که ADX در محدوده زیر 25 قرار دارد بازار در یک حالت رنج قرار دارد و روند خنثی است و تا زمانی که بازار روند خودش را پیدا کند باید صبر کرد.

سیگنال خرید در اندیکاتور ADX

سیگنال خرید ADX

سیگنال خرید زمانی اتفاق می‌افتد که در پایان یک روند نزولی که منحنی آبی اندیکاتور ADX به زیر 25 آمده است، بعد از مدتی این منحنی بتواند محدوده 25 را به بالا بشکند و البته منحنی سبز بالای منحنی قرمز باشد (روند قیمت مثبت باشد).

ADX همچنین می تواند واگرایی از حرکت را نشان دهد. وقتی قیمت بالاتر می رود و ADX پایین تر ‌می آید، واگرایی منفی یا عدم تأیید روند صعودی وجود دارد. به طور کلی، واگرایی نشانه ای برای واژگونی روند نیست، بلکه هشداری است مبنی بر تغییر حرکت. دیدن واگرایی ممکن است نشان دهنده این باشد که حد ضرر فعال شود یا سود جزئی کسب شود (در صدی از سود سیو شود).

سخن پایانی

در این مقاله اندیکاتور ADX را معرفی کردیم و استفاده از آن را آموزش دادیم. در پایان باید تاکید کنیم نمیتوان تنها بر اساس یک اندیکاتور به معامله در بازار پرداخت و همیشه موفق بود. در واقع استراتژی‌های معاملاتی که از ترکیب چند اندیکاتور ساخته شده اند بسیار کارآمد تر هستند و امتحان خود را پس داده اند. دو تا از بهترین و قدرتمندترین استراتژی ها معاملاتی طراحی شده بر اساس اندیکاتورها را میتوانید در لینک زیر پیدا کنید.

پکیج آموزشی 2 استراتژی معاملاتی بر اساس اندیکاتورها با بازدهی 90 درصد پیروزی در معاملات

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید
2 نظرات
  1. محمدرضا می گوید

    بسیار عالی بود، ممنون از توضیحات شفاف و زیباتون، خیلی راحت اندیکاتور ADX رو فهمیدم و یاد گرفتم.

    1. مصطفی دهقان می گوید

      خواهش میکنم، خوشحالیم که مفید واقع شده براتون، موفق باشید

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی