پولبک (Pull Back) چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد؟

عبارت پولبک یا Pull Back یک اصطلاح انگلیسی است که از قضا ظاهر آن برای ما فارسی زبانان بسیار آشنا است و به صورت کامل تصادفی، کلمه “Pull” در این اصطلاح که به معنی “کشیدن” است ما را به یاد “پول” می‌اندازد و حتی اگر معنی آن را ندانیم احتمالا با شنیدن اصطلاح پولبک، مفهوم “برگشت پول” در ذهن ما تداعی میشود که به صورت کاملا تصادفی این مفهوم به مفهوم اصلی پولبک تا حدودی نزدیک است. اما به واقع مفهوم پولبََک چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد؟ با ماهمراه باشید.

مفهوم سطوح مقاومت و حمایت در تحلیل تکنیکال

در تحلیل تکنیکال سطوحی در نمودار قیمت وجود دارند که معمولا قیمت به سختی می‌تواند از آنها عبور کند. پیش زمینه‌ی آموزش مفهوم پولبک، آشنا بودن با مفهوم سطوح حمایت و مقاومت است و اگر با این مفاهیم آشنا نیستید ابتدا به لینک زیر وارد شوید و مقاله‌ی مربوطه را به دقت مطالعه کنید و سپس برای خواندن ادامه این مقاله به این صفحه برگردید.

مفهوم خطوط حمایت و مقاومت سهم در تحلیل تکنیکال

پولبک (Pull Back) چیست؟

پولبک یکی از آن مفاهیم جالب در تحلیل تکنیکال است که عاشق آن می‌شوید! دلیل آن این است که پولبک به نوعی یک فرصت دوباره است. به تصویر زیر نگاه کنید.

پولبک 1

چیزی که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید این است که نمودار قیمتی ابتدا یک روند صعودی داشته است و در نقطه‌ی A سیر حرکت آن معکوس شده است و یک سطح مقاومتی را تشکیل داده است که آن را با خط قرمز رنگ مشخص کرده‌ایم. در ادامه سیر حرکت قیمت دوباره صعودی شده است تا اینکه در محدوده B به سطح مقاومتی A رسیده است و همان طور که مشاهده می‌کنید کمی با این خط درگیر بوده تا در نهایت از خط قرمز عبور کرده و مقاومت خودش را شکسته و بعد از آن یک رشد شارپی را تجربه کرده است.

در اینجا سوال مهم این است: بعد از شکست مقاومت در محدوده B چه اتفاقی افتاده است؟
خوب باتوجه به نمودار بالا پاسخ روشن است، قیمت روند صعودی خودش را به صورت شارپ (تیز و سریع) ادامه داده است و پشت سر خودش را هم نگاه نکرده است!

اگر قیمت بعد از شکست مقاومت دوباره به خط قرمز رنگ (مقاومت شکسته شده) باز می‌گشت اصطلاحا می‌گفتیم به مقاومت شکسته شده پولبک زده است.

برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید:

پولبک در تحلیل 2تکنیکال

در تصویر بالا می‌بینیم که قیمت پس از شکست مقاومت در نقطه B ، پس از مدت کوتاهی دوباره به سمت خط مقاومت (خط قرمز رنگ) برگشته است و آن را در نقطه C لمس کرده است و بعد از آن رشد شارپ خودش را آغاز کرده و به پرواز درآمده است.

در واقع به این برگشت قیمت به مقاومت یا حمایت شکسته شده پولبک (یا Pull Back) گفته می‌شود که در لغت به معنی عقب کشیدن است و به این نکته اشاره دارد که قیمت معمولا تمایل دارد یک بار به سطح مقاومتی یا حمایتی شکسته شده بازگردد و آن را لمس کند. از این رو این پدیده به بوسه خداحافظی نیز مشهور است.

آموزش مفهوم پولبک به صورت ویدئویی

اگر هنوز نقطه مبهمی در ارتباط با مفهوم پول بک در ذهن شما وجود دارد پیشنهاد میکنم ویدئوی زیر را تماشا کنید تا تمامی ابهامات در این زمینه بر طرف شود.

پولبک یک فرصت دوباره است

همان طور که می‌دانید خرید سهم بر اساس سطوح مقاومت و حمایت در دو حالت انجام می‌شود:

  • وقتی سهم در محدوده حمایتی است
  • وقتی سهم مقاومت خودش را میشکند

حالت اول مربوط به بحث ما نیست. اما در حالت دوم خرید باید زمانی انجام شود که قیمت به طور کامل مقاومت خود را شکسته و چند کندلی بالای سطح مقاومتی خودش را تثبیت کند. از این رو گاهی پیش میآید که سهمی مقاومت خودش را به صورت پر قدرتی در هم میشکند و در صف خرید قفل میشود و فرصت ورود به سهم را به یک معامله‌گر نمی‌دهد. این موضوع مخصوصا در بورس ایران که بازه مجاز نوسان و چیزی به نام صف خرید وجود دارد بیشتر دیده می‌شود.

به عبارتی تا تحلیلگر بیاید و شرایط چارت را بررسی کند، سهم بعد از عبور از مقاومت صف خرید شده و دیگر فرصت خرید سهم وجود ندارد. در این گونه مواقع بهتر است به جای اینکه در صف خرید قرار بگیریم کمی صبر کنیم تا هیجان شکست مقاومت و صف خرید از بین برود و زمانی که قیمت به سطح شکسته شده پولبک زد و پولبک خود را کامل کرد وارد سهم شویم.

در واقع پولبک یک فرصت دوباره برای شما است تا سهم مورد نظر خود را شکار کنید. البته نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که همیشه قرار نیست پول بک اتفاق بیافتد و همان طور که در مثال اول دیدید در بسیاری مواقع قیمت بدون پولبک روند خودش را ادامه خواهد داد.

در مورد شکست سطوح حمایتی نیز این موضوع صادق است. معمولا قیمت پس از شکست یک محدوده حمایتی تمایل دارد یکبار دیگر به آن سطح بازگردد و این پولبک به حمایت شکسته شده یک فرصت فروش است.

فلسفه پولبک چیست؟

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

فلسفه‌ی پولبک چیز عجیبی نیست. وقتی قیمت سهم یک سطح مقاومتی را می‌شکند، تمام افرادی که اخیرا سهم را خریداری کرده‌اند (حتی کسی که در قله قبلی خریده است – نقطه A در مثال بالا) الآن در سود هستند و طبیعی است که در ناحیه بالای مقاومت فشار فروش موقتا زیاد شود. مخصوصا افرادی که قبلا در ضرر بوده‌اند و حال که می‌بینند از ضرر خارج شده‌اند و حتی کمی سود کرده‌اند با خوشحالی راضی می‌شوند سهم خود را بفروشند و از این رو معمولا بعد از شکست مقاومت فشار فروش افزایش پیدا میکند و همچنین بعد از شکست حمایت تقاضا برای خرید سهم موقتا افزایش میابد و فشار فروش کم میشود زیرا تمامی افرادی که سهم را خریداری کرده‌اند در ضرر هستند و دوست ندارند با ضرر از سهم خارج شوند. از این رو این عامل باعث بوجود آمدن پول بک‌های مختلف در الگوهای متفاوت قیمتی می‌شود.

انواع پولبک در تحلیل تکنیکال

در تحلیل تکنیکال پولبک به سه دسته تقسیم بندی میشود که آگاهی از آنها بسیار مهم است:

  • پولبک معمولی یا نرمال
  • پولبک خارجی
  • پولبک داخلی

پولبک معمولی

پولبک معمولی همان پولبک عادی است که در مثال بالا مشاهده کردید. در این پولبک قیمت سطح مقاومتی یا حمایتی شکسته شده را یکبار لمس میکند و سپس به روند قبلی خود ادامه می‌دهد.

پولبک خارجی

در پولبک خارجی قیمت سهم قبل از رسیدن به سطح حمایت یا مقاومت شکسته شده مسیر اصلی خود را در پیش می گیرد. در واقع در این نوع Pull Back قیمت به سطح شکسته شده نمیرسد و آن را لمس نمی‌کند. این نوع پولبک نشان دهنده قدرتمند بودن روند قبلی است.

پولبک داخلی

در پولبک داخلی قیمت حتی دوباره به سطح شکسته شده قبلی نفوذ میکند و در این حالت نفوذ دو کندل در سطح شکسته شده قابل پذیر است. این نوع پولبک نشانه عدم قدرتمند بودن روند قبلی است. هر سه نوع پولبک را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

انواع پولبک

نکات مهم پولبک

در اینجا نکات مهمی درارتباط با پولبک ذکر شده است که از تحقیقات افراد صاحب نام در زمینه تحلیل تکنیکال (مثل بولکوفسکی) نقل شده است.

  1. پولبک می‌تواند در زمان شکسته شدن هر نوع سطوح حمایت یا مقاومت دینامیکی و استاتیکی اتفاق بیافتد.
  2. هر شکستی همراه با پولبک نخواهد بود و طبق تحقیقات انجام شده تنها در 58 درصد موارد بعد از شکست سطوح حمایتی و مقاومتی پولبک اتفاق میافتد.
  3. شکست یک سطح حمایت یا مقاومت و تکمیل پولبک، الزاما به معنی ادامه‌ی روند قبلی نیست و هیچ قطعیت و تضمینی در این زمینه وجود ندارد.
  4. پولبک‌های معتبر معمولا در زمانی کمتر از 30 روز (30 کندل) شکل گرفته و تکمیل می‌شوند.
  5. اگر شکست مقاومت یا حمایت با حجم بسیار بیشتری نسبت به میانگین حجم ماه صورت بگیرد احتمال پولبک بیشتر است.
  6. اگر قبل از شکست سطوح حمایت و مقاومت، سه کندل قبلی قیمت پایانی منفی یا مثبت باشد احتمال ظهور پولبک کمتر است.
  7. بهتر است بعد از تکمیل پولبک یکی دو کندل صبر کنیم تا حرکت قیمت در روند قبلی را مشاهده کنیم و بعد وارد معامله شویم.
  8. هر چقدر سطوح حمایت و مقاومت اعتبار بیشتری داشته باشند، پولبک‌های آنها اعتبار بیشتری دارند.

اندیکاتور تشخیص پولبک

اندیکاتورها ابزاری هستند که از زوایای مختلف به چارت قیمتی نگاه میکنند و در تحلیل تکنیکال از جایگاه مهمی برخوردار هستند. اگر با اندیکاتورها هیچ گونه آشنایی قبلی ندارید پیشنهاد میکنم ابتدا نگاهی به مقاله اندیکاتور چیست بیاندازید و سپس ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

تاکنون اندیکاتوری برای تشخیص پولبک ابداع نشده و حداقل اگر هم باشد نگارنده این مطلب از آن بی اطلاع است! در کل توصیه میکنم در بحث پولبک به دنبال شابلون خاص یا اندیکاتور خاص نباشید. بحث پولبک شدیدا به بحث روندها، سطوح حمایتی و مقاومتی و شکست‌ها ارتباط دارد و باید بر این مفاهیم احاطه کامل داشته باشید و دقیقا خود چارت قیمتی را بررسی کنید. در این صورت تشخیص خواهید داد که شکست‌ها واقعی هستند یا فیک و پولبک‌ها چقدر دارای اعتبار هستند که این مهم با تجربه و مطالعه اصولی در علم تحلیل تکنیکال بدست خواهد آمد.

فیلتر بورسی پولبک

فیلترهای بورسی از جمله ابزار کارآمد برای رصد و بررسی سریع سهام بورسی در سایت TSETMC هستند. بازهم مانند بحث اندیکاتورها، متاسفانه باید بگیم هیچ فیلتر بورسی برای تشخیص پولبک در چارت سهام وجود ندارد. خاصیت مفهوم پولبک طوری است که به سختی بتوان یک کد واحد برای آن تعریف کرد.

البته هیچ کاری نشد ندارد و از دوستانی که در زمینه فیلتر نویسی تبحر کافی دارند دعوت می‌کنیم فیلتری برای شناسایی سهم‌هایی که به مقاومت یا حمایت خود پولبک زده‌اند بنویسند و ما قطعا از این موضوع استقبال خواهیم کرد.

پولبک یا تروبک، توضیحاتی راجع به یک سوء تفاهم

واژه تروبک Throwback به معنی رجعت یا پرتاب یکی از اصطلاحاتی است که در برخی منابع تحلیل تکنیکال جایگزین پولبک در روندهای صعودی میشود.

یعنی شکست حمایت و بازگشت قیمت به سطح حمایتی را پولبک می‌گویند و شکست سطوح مقاومتی و بازگشت قیمت به سطح مقاومتی شکسته شده را تروبک می‌نامند. به تصویر زیر نگاه کنید.

تروبک و پولبک
تروبک و پولبک

این موضوع باعث بوجود آمدن بحث‌هایی بین افراد مختلف شده است و برخی افراد با استناد به برخی منابع تاکید دارند که در روند صعودی باید از اصطلاح تروبک به جای پولبک استفاده شود. اما به اعتقاد نگارنده‌ی این مقاله اسامی اهمیت چندانی ندارند و صرف اینکه یک تحلیلگر این اصطلاحات را به جای هم بکار ببرد نشانه کم سوادی یا مبتدی بودن او نخواهد بود. همان طور که در برخی منابع از اصطلاح تروبک استفاده کرده‌اند در بسیاری از منابع واژه پولبک را برای هر دو روند صعودی و نزولی به کار برده است و در کل این موضوع اهمیت چندانی در اصل ماجرا نخواهد داشت.

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید
2 نظرات
  1. مهران می گوید

    مطالب و مقالات شما بسیار روان، دقیق، ساختار یافته، اصولی و کاربردی است … سپاس فراوان … همیشه برقرار باشید

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام
      لطف دارید، همچنین، ممنون از حسن نظر جنابعالی

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی