برای شروع در بورس چه سهامی بخریم؟

برای شروع در بورس بهتر است چه سهمی را بخریم؟ این سوال تمامی افراد مبتدی و تازه وارد به بازار سهام است. اگر این سوال برای شما هم پیش آمده است جای تعجب ندارد و کاملاً طبیعی است. تمام افرادی که سالهاست در این بازار تجربه دارند در اوایل ورودشان به بازار با این سوال مواجه بودند. جواب ما به این دسته افراد این است که در ابتدا سهمی را بخرید که ریسک کمتری داشته باشد! اگر می‌خواهید بدانید برای شروع در بورس چه سهامی را بخرید که ترجیها ریسک کمتری داشته باشد این مقاله را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

این یک مقاله مفصل با جزئیات دقیق و زیاد است که مطالعه کامل آن حداقل 1 ساعت زمان نیاز دارد. بنابراین زمانی آن را مطالعه کنید که واقعا فرصت و حوصله کافی را دارید.

سود کردن در بورس چگونه است؟

برای شروع در بورس چه سهامی بخریم

به طور کلی سرمایه گذاری در بورس با دو نیت انجام می‌شود:

  1. خرید سهم و نگهداری آن و دریافت سود سالانه سهام
  2. خرید سهم و فروش آن به قیمتی بالاتر و کسب سود از این راه

پیشنهاد می کنم قبل از مطالعه ادامه این بحث مقاله زیر را مطالعه کنید. در این مقاله هر دو روش بالا توضیح داده شده است و کاملا شفاف با پروسه سود کردن در بورس آشنا خواهید شد. بعد از مطالعه آن، ادامه بحث را پیگیری کنید.

سرمایه گذاری در بورس چگونه است؟

بنابراین شما در ابتدا باید مشخص کنید که از کدام یک از روشهای بالا قصد دارید در بازار سهام به کسب سود بپردازید. جواب این سوال می‌تواند مسیر شما را برای خرید اولین سهم شفاف تر و هموارتر کند.

کسب سود از طریق خرید سهم و دریافت سود سالانه سهام

این روش برای افرادی مناسب است که سرمایه زیاد دارند ولی وقت کافی برای معامله‌ کردن در بورس را ندارند و یا اینکه فعلا دانش و مهارت کافی را بدست نیاورده‌اند. در این روش پیشنهاد می‌کنیم سهم‌هایی را خریداری کنید که سود بالایی دارند و در پایان سال سود خوبی را به سهامداران پرداخت می کند. این گونه نماد‌ها در بازار بورس سهم‌هایی هستند که P/E پایینی دارند. این نسبت (یعنی قیمت (P) تقسیم بر سود (E)) هر چقدرعدد پایین‌تری باشد برای شما بهتر است و بیان می‌کند که در پایان سال مالی، شما چه مقدار از سرمایه‌‍ای را که بر روی این سهم سرمایه گذاری کرده‌اید را به صورت سود نقدی دریافت خواهید کرد.

برای مثال نماد وصنعت را بررسی می‌کنیم. در زمان نگارش این مقاله (8 مرداد 99) سود سهم وصنعت 201 تومان است و قیمت آن 1314 تومان می باشد (P/E حدود 6). شما با خرید هر سهم و صنعت در پایان سال مالی 201 تومان سود دریافت خواهید کرد (در واقع 17 درصد اصل سرمایه شما به صورت نقدی برگشت داده‌ خواهد شد). مهم نیست که قیمت این سهم در آن زمان چقدر افزایش یا کاهش پیدا کرده باشد، شما با خرید این سهم (حتی در آخرین روز قبل از برگزاری مجمع) می‌توانید از این سود بهره مند شوید.

سهمی بخرید که PE پایینی داره

توجه کنید بهتر است این سود، عملیاتی باشد و شرکت بتواند هر سال آن را تکرار کنید. خرید این سهم‌های ریسک کمی دارد. شما می‌توانید در صورتی که این سهم‌ها رشد خوبی کردند آنها را بفروشید و اگر رشدی نکردند از سود سالانه سهام بهره مند شوید.

بنابراین پیشنهاد ما این است که اگر شما مبتدی هستید سهم‌هایی را انتخاب کنید که مانند وصنعت سود بالا و P/E پایینی دارند (یعنی نسبت به سودشان قیمت کمی دارند). برای اطلاعات بیشتر درباره سود سهام مقاله سود عملیاتی و اهمیت ان در تحلیل بنیادی چیست را مطالعه بفرمایید.

پیدا کردن سهم‌ها با P/E پایین

برای اینکه ببینید کدام سهام‌ها سود زیادی را تقسیم می‌کنند از دستورالعمل زیر استفاده کنید. ابزاری وجود دارد به نام فیلترهای بورسی، برای اینکه ببینید چه سهم‌هایی P/E پایینی دارند می‌توانید از فیلترهای بورسی استفاده کنید.

برای این منظور ابتدا به سایت سهم شناس به آدرس SAHMSHENAS.COM وارد شده و در قسمت جستجوی سایت (آیکون ذره بین بالای صفحه سمت چپ) عبارت “فیلترهای نوسان گیری” را جستجو کنید و مقاله‌ی فیلترهای نوسانگیری در بورس را بیاورید.

خرید سهم با فیلتر برای شروع کار در بورس

در ابتدای این مقاله نحوه کار با فیلترهای بورسی آموزش داده شده است، آن را کامل مطالعه کنید تا نحوه استفاده از فیلترهای بورسی در سایت TSETMC را آموزش ببینید. آشنایی با فیلترهای بورسی در آینده برایتان بسیار مفید خواهد بود.

بعد از آن به فهرست مطالب این مقاله مراجعه و فیلتر نمادهای کم ریسک را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید (تصویر زیر). کد این فیلتر را مشاهده خواهید کرد. این فیلتر میتواند سهم‌هایی را که P/E پایینی دارند را به شما نشان دهد. هر چند وقت یکبار از این فیلتر استفاده کنید تا سهم‌های جدید را شناسایی کنید.

فیلتر نمادهای کم ریسک

برای شروع در بورس سهمی را بخرید که P/E کمتر از 8 دارد. البته در زمان‌هایی که بازار رشد خوبی کرده است (مثل شرایط حال حاضر بورس)، تعداد اینگونه نمادها کم است و این به معنی آن است که ریسک بازار بیش از گذشته شده است.

کسب سود در بورس از طریق خرید و فروش سهم

روش دیگر برای کسب سود در بورس، خرید سهم و فروش آن با قیمت بالاتر است. این روش که تقریبا اکثر معامله‌گرها به دنبال آن هستند و نسبت به روش قبل از محبوبیت بیشتری برخوردار است، مانند تمامی تجارت‌ها نیازمند داشتن دانش و مهارت کافی است. اگر شما تازه به بازار سرمایه ورود کرده‌اید سعی کنید قبل از گذراندن آموزش‌های لازم از این کار صرف نظر کنید زیرا اصل اول هر سرمایه‌گذاری حفظ سرمایه است.

نگاه کنید به مقاله 3 قانون طلایی در سرمایه گذاری

اما خبر خوب این است که بدون دانش تحلیلی هم میتوان در بورس سود کرد و پیشنهاد ما این است که تا زمانی که اموزش خود را کامل کنید، برای شروع در بورس سهم‌های عرضه اولیه را خریداری کنید.

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

برای شروع در بورس سهام عرضه اولیه‌ها را بخرید

با خریداری عرضه‌های اولیه می‌توانید مطمعن باشید که ریسکی را متحمل نخواهید شد. عرضه اولیه به معنی عرضه سهام شرکت‌های تازه وارد به بورس است. بخشی از سهام شرکت‌هایی که برای اولین در بورس پذیرفته می‌شوند در یک روز معین بین متقاضیان خرید آن سهم تقسیم میشود. قیمت این سهام کم کم افزایش پیدا کرده تا در بازار قیمت آن متعادل شود. شما با خرید این سهام و فروش آن بعد از متعادل شدن قیمت آن، به سود خوبی خواهید رسید.

مشکل این سهام‌ها این است که شما نمی‌توانید هر چقدر که دوست دارید عرضه اولیه بخرید بلکه هر عرضه اولیه یک سقف مشخصی دارد. شاید شما سرمایه‌ی زیادی داشته باشید در حالی که سرمایه مورد نیاز برای خرید عرضه‌های اولیه بسیار محدود است. برای شروع به کار در بورس بهتر است فقط عرضه‌های اولیه را خریداری کنید. تقریباً هر ماه به صورت میانگین یک شرکت در بورس عرضه میشود.

همچنین برای آگاهی از ملزومات و مهارت‌های مورد نیاز برای شروع به کار در بورس، می‌توانید مقاله‌ی شروع به کار در بورس در 15 دقیقه را مطالعه کنید.

اگر شما قصد دارید سرمایه‌ی بیشتری را به این بازار وارد کنید، عرضه‌های اولیه قطعا پاسخگویی سرمایه شما نخواهد بود. بنابراین باید راهکار مناسب تری را به شما پیشنهاد دهیم. با ما در ادامه بحث همراه باشید.

با سرمایه زیاد برای شروع در بورس چه سهمی بخریم؟

اگر سرمایه شما زیاد است و از طرفی دانش کافی را ندارید، بهتر است برای شروع در بورس سهام صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله را خریداری کنید و دید خود را بلند مدت قرار دهید.

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)، از نظر ساختاری مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند (یعنی صندوق‌هایی که راه ورود غیرحرفه‌ای‌ها به بورس است)، اما نقدشوندگی آنها بالاتر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است و شما سهام این صندوق‌ها را میتوانید مانند سهام عادی در بورس خرید و فروش کنید.

اگر با ETFها آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله EFT دولتی چیست را مطالعه کنید.

در این صندوق‌ها افراد باتجربه و نخبه در زمینه بورس، سرمایه افراد مبتدی و ناآگاه را دریافت کرده و اقدام به خرید و فروش سهام می‌کند که تحت عنوان صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک قابل معامله در بازار شناخته می‌شود.

شما اگر مبتدی هستید به عنوان اولین خرید سهام خود بهتر است سهام این صندوق‌ها را خریداری کنید. در واقع شما با خرید سهام‌های این صندوق‌ها پول خود را به افراد باتجربه و حرفه‌‌ای سپرده‌اید تا آنها برای شما در بازار خرید و فروش کنند. خرید سهام این گونه صندوق‌ها مانند خرید سهام عادی می‌باشد و شما می‌توانید هر زمان که خواستید به راحتی سهام این صندوق‌ها را در بازار بفروشید.

آموزش خرید سهام صندوق‌ها در بورس

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم نمادهای این صندوق‌ها را برای شروع در بورس خریداری کنید. برای مشاهده نمادهای این صندوق‌ها در بورس ابتدا به سایت TSETMC مراجعه کنید و وارد قسمت دیدهبان بازار شوید.

خرید صندوق در بورس برای شروع کار

سپس در بخش تنطیم‌ها کلید نمایش صندوق‌ها را روشن و نمایش به تفکیک صنعت را نیز تیک بزنید.

برای شروع در بورس چه سهمی بخریم که ریسک کمی داشته باشد

سپس در لیست نمادها می‌توانید نمادهای صندوق‌های قابل معامله را مشاهده کنید.

خرید سهم برای شروع
برای خرید سهام این صندوق‌ها باید نماد صندوق را در پنل کارگزاری خود پیدا کرده و مانند یک نماد عادی برای خرید آن سفارش گذاری کنید.

ریسک اینگونه صندوق‌ها بسیار کمتر از نمادهای عادی است و یک فرد مبتدی بهتر است ابتدا بر روی این گونه سهام سرمایه‌گذاری کند. البته که برای خرید آنها هم باید اطلاعات کافی داشته باشید و بی گدار به آب نزنید و بدانید خرید هیچگونه سهامی در بازار سهام تضمین شده نیست و همواره ریسک‌های مختلفی سرمایه شما را تهدید می‌کند.

چند توصیه قبل از خرید اولین سهام

اگر مبتدی هستید، برای شروع کار در بورس بهتر است به آموزش تحلیل تکنیکال بپردازید چرا که این روش تحلیلی ساده‌تر است و به شما کمک می‌کند که در ابتدای کار در بورس بتوانید انتخاب‌های مناسب‌تری را داشته باشید.

همچنین یک فرد سرمایه گذار در بازار بورس باید با تابلوی معاملات و روش تابلوخوانی آشنا باشد. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله آموزش تابلو خوانی مقدماتی و پیشرفته بورس را مطالعه فرمایید.

در نهایت پیشنهاد میکنیم برای مشاهده مسیری که باید طی کنید تا در بورس به موفقیت برسید مقاله آموزش بورس برای مبتدیان را مطالعه کنید.

جمع بندی

افراد تازه وارد در بورس بهتر است سهام‌های کم ریسک‌تری را به عنوان شروع و استارت کار خود در بورس خریداری کنند. با توجه به آنچه در این مقاله ذکر شد، سه دسته سهام زیر را میتوان برای این افراد پیشنهاد کرد:

  • ETF ها یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله
  • سهم‌هایی با P/E پایین
  • سهام عرضه‌های اولیه
آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی