آموزش اندیکاتور مکدی (MACD)

در این مطلب در خدمت شما مخاطبان سهم شناس هستیم با آموزش جامع اندیکاتور مکدی (MACD). اندیکاتور مکدی یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین اندیکاتورهای دنیاست که در تمام بازارهای مالی کاربرد دارد. اندیکاتورها یکی از ابزار تحلیل تکنیکال هستند که میتوان در تحلیل سهام از آنها استفاده کرد. در این مقاله به معرفی، کاربرد و استراتژی معامله با اندیکاتور MACD می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی اندیکاتور MACD مکدی

اندیکاتور مکدی (MACD) یک اندیکاتور دنبال کننده روند قیمتی است. اگر با اندیکاتورها هیچ گونه آشنایی قبلی ندارید بهتر است قبل از ادامه مطالعه این مطلب نگاهی به مقاله اندیکاتور (Indicator) چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد بیاندازید. MACD مخفف عبارت Moving Average Convergence Divergence است که به معنی همگرایی و واگرایی میانگین متحرک است. اندیکاتور مکدی با فرمول نه چندان سخت، یکی از اندیکاتورهای محبوب در سراسر دنیاست و بسیاری از تحلیلگران و تریدرها از اندیکاتور MACD در تحلیل تکنیکال برای به دست آوردن قدرت، جهت و شتاب در یک روند قیمتی استفاده می کنند. همچنین اندیکاتور مکدی کاربردهای زیادی در تشخیص واگرایی‌ها و دریافت سیگنال خرید و فروش دارد. مبنی محاسبه اندیکاتور مکدی قیمت پایانی است.

آشنایی با اجزای مختلف اندیکاتور MACD

اجزای اندیکاتور مکدی
اجزای اندیکاتور MACD

اندیکاتور مکدی کلاسیک شامل سه جز است که در شکل بالا آنها را مشاهده میکنید. آشنایی با اجزای مکدی در کار با آن ضروری نیست اما مفید خواهد بود.

خط سیگنال

میانگین نمایی 9 روزه اندیکاتور MACD یا همان خط سیگنال مکدی است که معولا قرمز رنگ است.

Signal = [MACD,9] EMA

خط MACD

خط MACD تفاضل میانگین نمایی 12 روزه قیمت از 26 روزه آن است. این خط تحرک بیشتری نسبت به خط سیگنال مکدی دارد. خط مکدی معمولا در اکثر اندیکاتورها آبی رنگ است. میانگین متحرک نمایی EMA به عنوان میانگین متحرکی که وزنی نمایی دارد شناخته می‌شود. میانگین متحرک نمایی به طور ویژه به تغییرات اخیر قیمت واکنش نشان می‌دهد اما میانگین متحرک ساده (SMA) به تمام داده‌ها در یک بازه زمانیt وزنی یکسان می‌دهد. در این

MACD = [stockPrices,12] EMA – [stockPrices,26] EMA

هیستوگرام مکدی

هیستوگرام MACD در مکدی کلاسیک در واقع تفاضل بین خط سیگنال و خط مکدی است، به همین دلیل هر زمان که این دو خط یکدیگر را قطع کند هیستوگرام صفر می شود.

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

استراتژی معامله با اندیکاتور MACD

داشتن استراتژی معاملاتی رمز ماندگاری در بازار سهام و دیگر بازارهای مالی است. شما به عنوان یک معامله‌گر باید با پیروی از یک استراتژی معاملاتی مناسب و پر بازده، عواطف انسانی خود را از تریدهای خود حذف کنید و کاملا مانند یک ربات معامله کنید.

استراتژی معامله بر اساس اندیکاتورها بسیار رایج هستند. اندیکاتور MACD یکی از اندیکاتورهای محبوب در دریافت سیگنال های خرید و فروش است. البته توجه داشته باشید نمیتوان تنها بر اساس یک اندیکاتور اقدام به معامله کرد اما به هر حال در اینجا استراتژی معامله با مکدی را بیان خواهیم کرد و اصلاحاتی را در بهبود این استراتژی ذکر خواهیم کرد.

سیگنال خرید اندیکاتور MACD

هر زمان خط مکدی خط سیگنال را به سمت بالا قطع کند یک سیگنال خرید صادر میشود. محل این کراس بسیار مهم است. اگر کراس در منطقه اشباع فروش قرار داشته باشد اعتبار بیشتری دارد. اگر کراس در بین هیستوگرام مکدی اتفاق بیافتد اعتبار کمتری دارد.

آموزش اندیکاتور MACD

سیگنال فروش

هر زمان خط مکدی خط سیگنال را به سمت پایین قطع کند یک سیگنال فروش صادر میشود. محل این کراس بسیار مهم است. اگر کراس در منطقه اشباع خرید قرار داشته باشد اعتبار بیشتری دارد. اگر کراس در بین هیستوگرام مکدی اتفاق بیافتد اعتبار کمتری دارد.

نکات مهم در آموزش اندیکاتور مکدی MACD

در اینجا نکاتی را ذکر میکنیم که در اموزش اندیکاتور مکدی MACD بسیار مهم است. برای استفاده از اندیکاتور مکدی برای هر سهم، ابتدا نگاهی به رفتار گذشته سهم و اندیکاتور مکدی بیاندازید. گاهی ممکن است سیگنال های صادر شده برای یک سهم توسط یک اندیکاتور قابل اطمینان تر از سهم دیگر باشد.

اندیکاتور مکدی از گروه اسیلاتور ها می باشد پس این اسیلاتور نیز دارای درجه بندی برای اخطار های خرید و فروش می باشد. نمودار MACD حول درجه صفر نوسان می کند که به عنوان درجه معیار شناخته می شود.

هرچقدر میله های هیستوگرام درجه بالاتر و بزرگتری داشته باشد نشان از خرید های هیجانی است در نتیجه باید مراقب خرید هایمان باشیم و همچنین هر چقدر نمودار MACD در درجه پایین تر از صفر و منفی قرار داشته باشد نشان از فروش هیجانی و باید در این زمان ها از فروش های هیجانی اجتناب کرد زیرا ممکن است نمودار قیمت تغییر روند دهد.

اندیکاتور مکدی همچنین یکی از بهترین اندیکاتور ها در تشخیص واگرایی ها است که درباره این موضوع در یک مقاله جداگانه صحبت خواهیم کرد.

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید
9 نظرات
  1. کمال علیزاده می گوید

    سلام به جرات میگم یکی از بهترین سایت های بورسی هستین سپاس فراوان

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام، لطف دارید ممنون

  2. امید می گوید

    سلام: ممنون از مطالب خوبتون
    منظور از “کراس در بین هیستوگرام مکدی اتفاق بیافتد” اینه که خطوط مکدی و سیگنال در لابه لای خطوط هیسنوگرام همدیگر رو قطع کنند؟

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام، ممنون، بله

  3. امید می گوید

    سلام دوباره:
    اشباع خرید و فروش دقیقا کجا میشه ؟ مثلا برای خرید، کراس دو تا خط باید زیر صفر باشه ؟ یا زیر هیستوگرام باید باشه؟
    پیشاپیش ممنون از پاسختون

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام، اندیکاتور مکدی منطقه اشباع نداره و اصولا برای تعیین اشباع خرید و فروش مناسب نیست.

  4. امید می گوید

    پس منظور از این جمله که در بالا گفته شده چیه؟ ” اگر کراس در منطقه اشباع خرید قرار داشته باشد اعتبار بیشتری دارد. “

  5. sara می گوید

    سلام فیلتر مکدی را هم مثل آر اس آی تو سایت قراار میدید لطفا؟؟؟؟

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام
      نداریم متاسفانه

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی