همه چیز درباره ربات سرخطی بورس

زمانی که در آمریکا افراد بسیاری در جستجوی طلا به کوه و بیابان زدند، یک نفر با فروش “کلنگ” به این افراد ثروتمند شد، ولی هیچ کدام از آنها طلا پیدا نکردند و فقط زمان خود را به هدر دادند. این داستان تقریبا در مورد ربات سرخطی در بورس ایران صدق میکند. افراد بسیاری در پی راه میانبری هستند که یک شبه پولدار بشوند و در این بین تنها کلنگ فروشان سود خواهند کرد! ربات سرخطی برای خرید و فروش سهام از زمانی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که تب عرضه‌های اولیه در ابتدای سال 99 در بورس ایران داغ شد. عرضه هایی که بالای 100 درصد رشد را در زمان کوتاه تجربه می‌کردند و اگر شما می‌توانستید در روزهای ابتدایی بعد از عرضه در ابتدای صف خرید قرار بگیرید و این سهام را خریداری کنید سود زیادی را کسب می‌کردید. البته این داستان همیشه در بورس ایران به علت وجود دامنه نوسان و چیزی به اسم صف خرید و صف فروش وجود داشته است. در این مقاله می‌خواهیم به لحاظ فنی بررسی کنیم که این ربات‌های سرخط زن و نرم افزارهایی که مدعی هستند میتوانند جایگاه اول را در صف‌های خرید برای شما به ارمغان بیاورند چه هستند و تا چه حدی واقعیت دارند. با ما همراه باشید.

آقا بیا ته صف!

“آقا بیا ته صف”، احتمالا این جمله را در صف نانوایی زیاد شنیده‌اید. در بورس هم صف خرید و فروش داستان خاص خودش را دارد. از آنجایی که ما ایرانی‌ها زیاد به ماندن در صف عادت نداریم (افعال معکوس اینجا کاربرد دارد!) خیلی علاقه‌مند هستیم که اول صبح از همه جلو بزنیم و خرید خودمان را انجام بدهیم. خیلی از افراد فکر می‌کنند می‌توانند در صف خرید اول صبح در جایگاه ابتدایی قرار بگیرند و عرضه‌های اولیه‌ را خریداری کنند.

در این بین یک بازار سیاهی هم به راه افتاده و یک عده‌ “کلنگ فروش” به مردم بیچاره چیزهایی تحت عنوان ربات اول صف، ربات سر خطی و امثالهم می‌فروشند. اما آیا واقعا این به اصطلاح “ربات” این قابلیت را دارد؟

چیزی به اسم ربات سرخطی وجود ندارد

دوستان عزیز، بدانید و آگاه باشید که چیزی تحت عنوان ربات سر خطی وجود خارجی ندارد. این چیزهایی که می‌بینید تحت این عناوین به فروش میرسد، صرفا یه سری کد ساده است که فقط درخواست خرید شما را در همان ثانیه‌ای که میخواهید ارسال می‌کند. در واقع هیچ تضمینی وجود ندارد که سفارش شما در جایگاه اول صف قرار بگیرد. اما چرا؟

عوامل فنی در ارسال سفارش شما در بورس

اجازه بدهید قدری فنی‌تر به این موضوع نگاه کنیم و ببینیم موقعی که شما یک سفارش خرید یا فروش را در سامانه معاملاتی خود ارسال میکنید چه اتفاقی می‌افتد.

اصولا سفارش گذاری شما به چندین و چند عامل وابسته است، از جمله:
🔸سرعت اینترنت شما
🔸پینگ اینترنت شما با مرکز مخابراتیتون
🔸پینگ مرکز مخابراتی با مرکز اصلی
🔸پینگ دیتاسنتر و سرورهای کارگزاری با مرکز مخابراتی اصلی
🔸سرعت شبکه دیتاسنتر و سرورهایش
🔸سرعت اتصال سرورهای کارگزاری به سرورهای سازمان بورس و هسته معاملاتی
🔸پیک ترافیک و توانایی کنترل همزمان تعداد زیاد کاربران
🔸تعداد ریکوئست‌هایی که به سرورها ارسال می‌شود
🔸ریسپانس یا جواب و سرعت دریافت آنها
🔸و بسیاری عوامل دیگه…

از منظر تکنیکالی، فرستادن یک ریکوئست یا درخواست به یک سرور، میتواند به چند حالت انجام شود. زمانی که شما در سامانه معاملاتی کارگزاری یک درخواست (ثبت سفارش) را ارسال می‌کنید، در حقیقت سرآیند یا Header هایی به کارگزاری ارسال می‌کنید که مشخص کننده اطلاعات سفارش شماست.

سرور کارگزاری در جواب آن سرآیند، یک سری ریسپانس (Response) به شما ارسال می‌کند که به صورت کد میباشد. برای مثال، به شما اعلان می‌کند که سفارشتان به دست کارگزاری رسید و به هسته معاملات ارسال شد. اما چیزی که شما می‌بینید در حقیقت کد نیست، بلکه به شکل و شمایلی در می‌آید که شما بتوانید ببینید و متوجه آن بشوید. مثل یک نوشته با عنوان “سفارش شما ثبت شد”.

واقعیتِ پشت ربات‌های سرخطی

تا الآن رسیدیم به اینجا که شما یک درخواست برای کارگزاری می‌فرستید و پاسخی از سرور دریافت می‌کنید. حالا بیایید بررسی کنیم که این درخواست و پاسخ‌ها چطور می‌تواند بهینه سازی شود تا سرعت این عملیات به حداقل ممکن برسه؟

در موضوع ربات‌ها، یکی از کاربردی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی زبان پایتون است. زبان پایتون یک زبان برنامه‌نویسی بسیار قدرتمند است که امکانات بیشماری دارد.

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

ربات‌های سر خطی اکثرا به زبان پایتون برنامه نویسی می‌شوند، در حقیقت تعداد این ریکوئست‌ها را محدود میکنند و پردازش ریسپانس‌ها یا جواب‌ها رو محدودتر، و پشت سر هم درخواست ارسال میکنن تا یکی از آنها ثبت شود.

نوشتن همچین رباتی به نظر ایده‌ی بدی نیست، خلاقیت خوبی هم پشت آن است.
ولی واقعیت چیست؟ بیایید کمی در مورد آن صحبت کنیم.

خطر بلاک شدن اکانت

اولین موضوعی که در استفاده از این ربات‌ها ممکن است برای شما پیش بیاید، بلاک شدن اکانتتون از طرف کارگزاری است. به این دلیل که کارگزاری‌های ایرانی به هیچ عنوان اجازه استفاده از ربات‌ها را در معاملات نمی‌دهند و ممکن است اگر متوجه این موضوع شوند برای شما دردسر ایجاد کنند.

عدم هماهنگی ساعت

دومین موضوع، اینکه شما از ساعت دقیق سرور کارگزاری و سرور هسته اصلی خبر ندارید و نمی‌دانید چه لحظه‌ای در آن سرورها دقیقا 8:45 می‌شود! بنابراین میلی ثانیه‌ها این وسط می‌تواند جایگاه سفارش شما را خیلی جابجا کند. به عبارتی هر چقدر هم ربات شما سریع عمل کند، حتی خطای یک میلی ثانیه‌ای هم میتواند سفارش شما را غیر عملی کند.

جابجایی سفارشات توسط کارگزاری‌ها

سومین مورد که البته شخصاً آن را تایید نمیکنم و مطمئن نیستم، ولی خیلی از دیگران شنیده می‌شود این است که خود کارگزاری‌ها سفارشات را جابجا می‌کنند و سفارشات خود کارگزاری‌ها جایگاه ابتدایی را در اختیار دارد.

سوگیری قطعیت

موضوع چهارم، سوگیری قطعیت است. سوگیری قطعیت چیست؟ زمانی که بر فرض مثال هزار نفر این ربات را خریده باشند و ساعت 8:45 دست به ماشه باشند، پس احتمال اینکه شما بتوانید جایگاه اول را بدست بیاورید یک در هزاره! یعنی تقریبا غیر ممکن. به عبارتی در بهترین حالت شما در بین جایگاه یک تا هزار قرار می‌گیرید.

ربات سرخطی رایگان بورس

تنها همین سوگیری قطعیت، کافی است که یک فرد منطقی از خرید همچین ربات سرخطی که ممکن است هزار نفر دیگر آن را خریده‌ باشد صرف نظر کند. این درحالی است که افراد بسیاری در اینترنت به دنبال ربات سرخطی رایگان بورس هستد!! بنابراین فریب افرادی که این ربات‌ها را تبلیغ میکنند نخورید لطفا.

ربات‌های سرخطی وجود دارند و عمل می‌کنن. اما!!! اما هیچوقت قطعیتی وجود ندارد که شما بتوانید سفارش خود را در لحظه درست ارسال کنید و جایگاه‌ خوبی در صف بدست آورید، در حقیقت احتمال این اتفاق آنقدر کم است که هیچ عقل سلیمی زمان و هزینه خود را روی آن قمار نمی‌کند.

نتیجه اینکه سرور مجازی بورس، ربات سر خطی، ربات خرید عرضه اولیه، اینها همگی همان کلنگ فروشی است که در ابتدای مقاله عرض کردم. سعی کنید به دنبال این نباشید که ره صد ساله را یک شبه طی کنید، آموزش ببینید و سطح مهارت خود را افزایش دهید و در معامله‌گری حرفه‌ای شوید. قطعا به عنوان یک معامله‌گر حرفه‌ای به مرور زمان به سودهای خوبی خواهید رسید.

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی