کد بورسی چیست؟

شما برای فعالیت در بورس به عنوان یک شخص حقیقی، نیاز دارید تا یک کد منحصر به فرد داشته باشید. این کد یک شناسه کاربری است که برای هر فرد حقیقی و حقوقی که قصد خرید فروش سهام را دارد به صورت منحصر به فرد صادر میشود و کاربر با آن کد شناخته میشود. در این مقاله قصد داریم شما را با کد بورسی و نحوه دریافت آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کد بورسی چیست؟

کد سهامداری یا بورسی یک کد چند رقمی است که شناسه کاربری شما برای فعالیت در بورس اوراق بهادار است. دقیقا مانند یک حساب بانکی، وقتی شما به بانک جهت افتتاح حساب مراجعه می‌کنید و یک شماره‌ حساب انحصاری برای شما صادر می‌گردد و هیچ‌ گاه شماره شما با فرد دیگری یکسان نخواهد بود، زمانی که شما تصمیم به سرمایه‌گذاری در بورس می‌گیرید با انجام مراحلی که شامل موارد متعددی است یک کد بورسی یا کد سهامداری انحصاری دریافت خواهید کرد. درواقع کد بورسی همانند کد ملی برای هر فرد منحصر به‌ فرد است و تا زمانی که این کد تعریف نگردد شما نمی‌توانید در هیچ نهادی اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم نمایید و شخصاً به خرید و فروش سهام بپردازید. برای هر کد ملی تنها یک کد سهامداری صادر میشود.

ساختار کد سهامداری از ترکیب سه حرف اول نام خانوادگی افراد و 5 رقم که به‌ صورت تصادفی توسط سازمان بورس تعیین می‌گردد تشکیل می شود. فرض کنید که خانم یا آقای دهقان قصد دارد برای اولین بار کد بورسی دریافت کند. این شخص پس از طی کردن مراحل اداری، یک کد که شامل سه حرف اول فامیلی و 5 رقم است را دریافت خواهد کرد: برای مثال دهق12564. این کد بورسی آقا یا خانم دهقان است که همیشه در هر کارگزاری با این کد شناخته میشود و با همین کد میتواند در همه کارگزاری ها به خرید و فروش سهام بپردازد.

چگونه کد بورسی دریافت کنیم؟

برای دریافت کد سهامداری شما ابتدا باید به یک کارگزاری مراجعه کنید. کارگزاری های زیادی در سطح شهر تهران و شهرستانها وجود دارد. برای آگاهی از چگونگی دریافت کد بورسی میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید. مدارک لازم و شرایط اخذ کد بورسی را میتوانید در لینک زیر مشاهده کنید.

نحوه دریافت کد بورسی

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)


شما برای دریافت کد سهامداری بایستی به یکی از شعب کارگزاری‌های دارای مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه فرمایید و در آنجا پس از ارائه مدارک هویتی و تکمیل فرم‌های مربوطه پس از گذشت چند روز (معمولاً 48 ساعت) کد بورسی خود را دریافت خواهید کرد.

نکاتی که قبل از دریافت کد بورسی باید به آن توجه کنید

همانطور که ذکر شد شما برای مجوز خرید و فروش سهام به شناسه بورسی نیاز دارید. اما قبل از اینکه برای دریافت کد بورسی اقدام کنید توجه به چند نکته مهم است. شما باید بدانید که سرمایه گذاری در بورس ریسک بالایی دارد و حتما قبل از اینکه به این بازار وارد شوید خوب درباره ریسک های ان مطالعه کنید. همچنین باید با روش های سرمایه گذاری در بورس آشنا باشید. برای این منظور مقاله سرمایه گذاری در بورس چگونه است را حتما مطالعه کنید.

نقش کارگزاری در صدور کد بورسی

کارگزاری ها واسطه بین شما و سازمان بورس هستند. شما برای اخذ کد سهامداری حتما باید به یک کارگزاری مراجعه کنید. بنابراین قبل از اینکه اقدام به دریافت کد بورسی کنید درباره کارگزاری ها و مزایای هر یک از انها تحقیق کنید. البته شما میتوانید با کد بورسی خود در همه کارگزاری ها حساب باز کنید. در واقع کد بورسی منحصر به فرد است و شما نمیتوانید ان را تغییر دهید ولی میتوانید کارگزاری خود را تغییر دهید. اما برای جلوگیری از دوباره کاری و اتلاف وقت سعی کنید از یک کارگزاری کد بورسی خود را دریافت کنید که قصد دارید در آینده هم معاملات خود را در آن کارگزاری انجام دهید.

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی