آموزش اندیکاتور الیگیتور Alligator (اندیکاتور تمساح)

همان طور که میدانید اندیکاتورها یکی از ابزارهای محبوب در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی مثل بورس هستند که افراد زیادی علاقه مند هستند از آنها برای تحلیل روند یک سهم استفاده کنند. در این مقاله میخواهیم شما را با یکی دیگر از اندیکاتور ها معروف و جالب آشنا کنیم. اندیکاتور الیگیتور Alligator توسط فردی به نام Bill Williams خلق شده است و به دلیل ظاهر این اندیکاتور نام الیگیتور یا همان تمساح را برای آن برگزیده اند. این اندیکاتور از سه خط به رنگ های آبی ، قرمز و سبز تشکیل شده می باشد. در ادامه، ضمن معرفی اندیکاتور Alligator نحوه استفاه از آن را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

ساختار اندیکاتور الیگیتور Alligator

الیگیتور (یا اندیکاتور تمساح) اندیکاتوری است که از مویینگ اوریج هایی تشکیل شده که هر کدام ورودی های خاص خودشان را دارند. این اندیکاتور در اصل متشکل از سه منحنی (مویینگ اوریج) به رنگ سبز و قرمز و آبی است که اصطلاحا رنگ سبز با عنوان دهان تمساح Lips و رنگ قرمز با عنوان دندان های تمساح Teeth و رنگ آبی با عنوان فک های تمساح Jaw نامیده می شوند. هر یک از این منحنی ها یا رنگ مختص آن، مربوط به یک دوره زمانی است که معمولا بنا به سنتی آقای ” بیل ویلیامز ” برای آن در نظر گرفته بود، به ترتیب زیر است:

  • برای رنگ سبز دوره 5 روزه
  • برای رنگ قرمز دوره 8 روزه
  • برای رنگ آبی دوره 14 روزه

این اعداد برگرفته از دنباله اعداد فیبوناچی است. پیشنهاد میکنم آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال را مطالعه کنید.

بیایید نگاهی دقیق تر به این سه منحنی داشته باشیم.

خط آبی اندیکاتور الیگیتور (Gator Jaw)

این خط که میانگین متحرک ساده می باشد ، به فک تمساح (jaw) معروف است. دوره زمانی که در آن در نظر گرفته شده می باشد ، معمولا 13 روزه می باشد که به روی 8 کندل قبل اعمال شده است (منظور 13 روز بدون در نظر گرفتن روزهای کاری می باشد و 8 کندل به معنی 8 روز معامله در نظر گرفته میشود) که از طریق فرمول زیر محاسبه می شود:

خط قرمز اندیکاتور الیگیتور (Gator Teeth)

این خط که میانگین متحرک ساده می باشد ، به دندان های تمساح (teeth) شناخته شده می باشد ، که دوره زمانی که در آن در نظر گرفته شده می باشد ، 8 روزه است که به روی 5 کندل آخر اعمال شده است . از طریق فرمول زیر محاسبه می گردد :

خط سبز یا لب‌های تمساح (Gator Lips)

این منحنی هم میانگین متحرک ساده می باشد، که به لب های تمساح (lips) شناخته شده است و دوره زمانی که در آن در نظر گرفته شده است ، ۵ روزه می باشد که به روی 3 کندل قبل اعمال شده است و از طریق فرمول زیر محاسبه می گردد :

خط قرمز اندیکاتور الیگیتور

کاربردهای اندیکاتور الیگیتور Alligator

حال که با ساختار اندیکاتور الیگیتور آشنا شدیم، ابتدا به صورت اجمالی کاربردهای آن را بیان کرده و سپس به آموزش استراتژی معامله بر اساس اندیکاتور Alligator خواهیم پرداخت.

کاربردهای اندیکاتور الیگیتور عبارتند از:

  • شناسایی شروع و پایان یک روند در بازه زمانی مشخص و همچنین شناسایی روندهای قوی در یک سهم.
  • با ترکیب اندیکاتور الیگتور با اندیکاتورهایی که سرعت حرکت قیمت را مشخص میکنند (مثل اندیکاتور RSI) می تواند به منظور تشخیص قیمت جدید سهم مورد استفاده سود.
  • یکی دیگر از کاربردهای مهم این اندیکاتور استفاده از آن به عنوان شناسایی موج های الیوت (موج شماری) است. استفاده می کنند با استفاده از این اندیکاتور موج شماری به راحتی صورت می گیرد. به این شکل که زمانی که قیمت سهم در خارج از دهان تمساح قرار می گیرد، یک موج جدید در حال شکل گیری می باشد که اصطلاحا موج حرکتی (جنبشی ) گفته می شود و زمانی که قیمت در داخل دهان تمساح قرار می گیرد ، موج اصلاحی در حال شکل گیری می باشد.
  • شناسایی روند خنثی و آغاز روندهای بزرگ: زمانی که سه خط میانگین متحرک یعنی لب، دندان و فک اندیکاتور تمساح به هم نزدیک هستند، در واقع تمساح بدون حرکت مانده و در حال استراحت است که این نشان دهنده روند خنثی است. هر چقدر که زمان خوابیدن و استراحت طولانی‌تر باشد، تمساح گرسنه‌تر شده و حرکت بزرگ‌تری در راه است. پس از بیدار شدن از خواب، او دهان خود را باز می‌کند تا به شکار بپردازد و چه شکاری بهتر از گاو ها و خرس های بازار (بازار گاوی استعاره از بازار صعودی و بازار خرسی بازار نزولی است)!
آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

بنابراین توجه کنید که زمان درهم پیچیدن خطوط به معنای خوابیدن تمساح و باز شدن آن‌ها به منزله یک حرکت صعودی یا نزولی قوی است.

استراتژی معامله با اندیکاتور الیگیتور

در این قسمت به سیگنال خرید و فروش بر اساس اندیکاتور الیگیتور میپردازیم. قبل از آن به معرفی فرکتال خرید و فروش میپردازیم که در این استراتژی مورد نیاز است. فرکتال خرید و فروش ترکیب چند کندل است (حداقل 5 کندل) که فرمی به شکل زیر داشته باشد:

تشکیل این فرکتال ها در هر تایم فریمی که کار میکنید میتواند یک هشدار برای خرید یا فروش باشد. در تصویر زیر فرکتال های خرید و فروش با مربع های قرمز و سبز مشخص است. سیگنال خرید زمانی شکل میگیرد که فرکتال خریدی بالای خط قرمز اندیکاتور الیگیتور شکل گرفته باشد و قیمت از سقف فرکتال خرید (به عنوان مقاومت کوتاه مدت) را بشکند، سیگنال خرید شکل گرفته است. به تصاویر زیر دقت کنید.

سیگنال خرید با شکست سقف فرکتال بالای دندان تمساح

توجه کنید اگر خط سبز اندیکاتور الیگیتور بالاتر از دو منحنی دیگر باشد روند صعودی است و تنها باید با پوزیشن خرید وارد معامله شوید. برعکس اگر خط سبز پایین ترین منحنی باشد، روند نزولی است و باید با پوزیشن فروش وارد معامله شوید (در بازارهای دو طرفه).

سیگنال های خرید و فروش اندیکاتور الیگیتور Alligator

دقت کنید که اندیکاتور Alligator الیگیتور همانند سایر اندیکاتوهایی که پایه و اساس آن‌ها بر میانگین‌های متحرک استوار است، یک اندیکاتور تأخیری است. لذا باید از آن بیشتر برای تایید موقعیت‌های معاملاتی استفاده کرد. در اینجا سیگنال های خرید و فروش صادر شده با این اندیکاتور را ذکر میکنیم اما این به معنی آن نیست که شما باید معاملات خود را تنها بر اساس ان انجام دهید. این سیگنال ها تنها نقش هشدار را بازی میکنند.

سیگنال خرید اندیکاتور الیگیتور

زمانی که منحنی سبز رنگ یعنی لب تمساح یکی از منحنی‌های دیگر را به سمت بالا قطع کند، سیگنال خرید صادر می‌شود.

سیگنال فروش اندیکاتور الیگیتور

هر گاه منحنی سبز هر یک از منحنی‌های دیگر را به سمت پایین قطع کند، سیگنال فروش صادر می‌شود.

جمع بندی

چه زمانی از اندیکاتور الیگیتور استفاده کنیم؟

در این مقاله سعی کردیم موارد استفاده و کاربردهای اندیکاتور الیگیتور Alligator را بیان کنیم. همان طور که دیدید شناسایی موقعیت های خرید و فروش، یکی از مهمترین ویژگی‌های اندیکاتور Alligator می‌باشد. این اندیکاتور بر پایه روند هر سهم شکل می گیرد، اما همان طور که می دانیم این اندیکاتور هم به تنهایی نباید مبنایی برای انجام معامله قرار بگیرد بلکه باید در کنار اندیکاتورهای دیگر استفاده شود. از این رو استراتژی معاملاتی ذکر شده در این مقاله که به کمک فرکتال خرید انجام میشود میتواند یک استراتژی مناسب بر اساس تلفیق یک متد پرایس اکشن و یک اندیکاتور باشد.

همچنین توصیه میکنیم مقاله زیر را حتما مطالعه کنید.
بهترین استراتژی معاملاتی بر اساس اندیکاتورها

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید
4 نظرات
  1. حسین می گوید

    برادر ار چه برنامه ایی استفاده کردید؟
    من از مفید تریدر که استفاده میکنم در مورد روند صعودی فک تمساح یا خط آبی رنگ بالاتر از بقیه قرار میگیرد

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام، رنگ خطوط در نرم افزارهای مختلف متفاوته، در تریدینگ ویو فک تمساح در روند صعودی آبی رنگ هست

  2. دانیال می گوید

    سلام.به خاطر کتاب آموزش تحلیل بنیادیتون بسیار قدردانتون هستم.من به دلیل ندانستن قوانین برای یک نفر آن را فرستادم.ولی بعد از متوجه شدن قوانین نشر دوباره کتاب را خریداری کردم تا پول دو کتاب به حساب ناشر برود.امیدوارم ایشان راضی باشند.

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام
      خیلی ممنون از شما دوست عزیز به خاطر توجه به قوانین نشر، چیزی که متاسفانه معمولا در ایران توجهی بهش نمیشه. آرزوی موفقیت روز افزون برای شما داریم.

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی