همه چیز درباره گزارش فعالیت ماهانه دوره 1 ماهه شرکت‌های بورسی

در تحلیل بنیادی توجه به فعالیت‌های بنیادی شرکت‌های بورسی (مثل میزان تولید، میزان فروش، سرمایه‌گذاری‌ها و …) اهمیت زیادی دارد و این کار باید به صورت مستمر صورت بگیرد. تمامی شرکت‌های بورسی در آخر هر ماه اطلاعیه‌ای را تحت عنوان “گزارش فعالیت ماهانه دوره 1 ماهه” در سایت کدال منتشر می‌کنند که در این مقاله قصد داریم به زوایای مختلف این گزارش‌ها بپردازیم و شما را بیشتر با گزارش ماهانه شرکت‌ها آشنا کنیم.

همچنین در خلال این مطلب با نحوه استخراج اطلاعات مفید از این گزارش‌ها آشنا خواهید شد و از این پس قادر خواهید بود با بررسی مستمر فعالیت‌های ماهانه شرکت‌ها از منظر بنیادی، با دید بهتری سهام مناسب را انتخاب کنید و سرمایه‌گذاری هوشمندتری داشته باشید.

سایت کدال چیست؟

سایت کدال مرجع رسمی ارائه گزارشات و اطلاعیه‌های شرکت‌های بورسی است و زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار فعالیت می‌کند. نشانی این سایت codal.ir است و تحلیلگران بنیادی با این سایت خیلی سر و کار دارند و به صورت مستمر برای دسترسی به آخرین اطلاعیه‌های مربوط به شرکت‌های مختلف به این سایت مراجعه می‌کنند.

گزارش فعالیت ماهانه چیست؟

گزارشی است که شرکت‌های بورسی مختلف به طور مرتب و به صورت ماهانه در سایت کدال منتشر می‌کنند و هر شرکت باتوجه به زمینه کاری خود، اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی خودش را در آن ذکر می‌کند. در این گزارشات تمامی فعالیت‌های شرکت در طی یک ماه گذشته درج می‌شود و در اختیار سهامدارها قرار می‌گیرد.

نحوه دسترسی به گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های بورسی

برای دسترسی به اطلاعیه‌های مختلف از جمله اطلاعیه‌ی گزارشات فعالیت ماهانه‌ی شرکت‌های بورسی باید به سایت کدال مراجعه کنید و در قسمت جستجو نماد مورد نظر خود را وارد کرده و دکمه جستجو را بزنید (تصویر زیر).

جستجوی نماد در کدال

با این کار تمامی اطلاعیه‌های منتشر شده توسط آن شرکت بر حسب آخرین تاریخ برای شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از آنها، محتوای اطلاعیه‌ها را مطالعه کنید. در بین اطلاعیه‌ها بگردید و آخرین اطلاعیه با عنوان “گزارش فعالیت ماهانه دوره 1 ماهه” را پیدا کنید (تصویر زیر).

گزارش فعالیت ماهانه دوره یک ماهه

چه مواردی در گزارش ماهانه دوره 1 ماهه شرکت‌ها ذکر می‌شود؟

اینکه در گزارشات ماهانه شرکت‌ها چه اطلاعاتی درج می‌شود بستگی به زمینه فعالیت هر شرکت دارد. در ادامه برای بررسی جزئی گزارشات ماهانه شرکت‌ها، دو گروه بزرگ شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

اما چیزی که در همه این گزارشات مشترک است سر برگ گزارشات است که حاوی اطلاعات کلی راجع به شرکت می‌باشد. به تصویر زیر نگاه کنید.

سر برگ گزارشات ماهانه

سر برگ گزارشات تمامی شرکت‌ها به صورت تصویر بالاست که حاوی اطلاعات زیر است:

  • نام شرکت
  • نماد بورسی شرکت
  • کد صنعت
  • تاریخ سال مالی
  • سرمایه ثبت شده (سرمایه‌ای که در بدو تاسیس شرکت به ثبت رسیده است)
  • تاریخ و نوع گزارش
  • وضعیت ناشر (بورس یا فرابورس)

نکته: توجه کنید تمامی ارقام ذکر شده در گزارشات مختلف به میلیون ریال است و باید 6 صفر جلوی اعداد قرار دهید.

اطلاعات مندرج در گزارشات ماهانه شرکت‌های تولیدی

ابتدا اجازه دهید به گزارشات شرکت‌های تولیدی بپردازیم. شرکت‌های تولیدی گروه بسیار بزرگی هستند که تعداد آنها در بورس بسیار زیاد است و کلیات اطلاعات مندرج در گزارشات آنها یکسان است. همان طور که احتمالا می‌دانید شرکت‌های تولیدی محصولاتی را تولید می‌کنند و به فروش می‌رسانند. بنابراین گزارشات فعالیت ماهانه آنها حاوی اطلاعاتِ مربوط به میزان تولید، میزان فروش و نرخ فروش و مبلغ فروش محصولات است.

نمونه گزارش عملکرد ماهانه شرکت تولیدی

برای مثال در تصویر زیر گزارش ماهانه شرکت کیا الکترود شرق را مشاهده می‌کنید.

گزارش ماهانه شرکت‌های تولیدی

برای توضیح این گزارش، هر قسمت را شماره گذاری کرده‌ایم:

  • در ستون سمت راست گزارش (قسمت 1) نام محصولات این شرکت درج شده است.
  • در قسمت 2 برای هر محصول مقدار تولید، مقدار فروش، نرخ فروش و مبلغ فروش از ابتدای سال مالی تا ماه گذشته ذکر شده است.
  • در قسمت 3 برای هر محصول مقدار تولید، مقدار فروش، نرخ فروش و مبلغ فروش برای یک ماه اخیر ذکر شده است.
  • در قسمت 4 برای هر محصول مقدار تولید، مقدار فروش، نرخ فروش و مبلغ فروش از ابتدای سال مالی تا تاریخ انتشار گزارش ذکر شده است. (در واقع قسمت 4 جمع قسمت 2 و 3 است).
گزارش ماهانه شرکت‌ها

بنابراین با یک نگاه به این گزارش متوجه می‌شود عملکرد شرکت در یک ماه گذشته نسبت به کل ماه‌های قبل چگونه بوده است (به تاریخ سال مالی هم دقت کنید).

نکته: احتمال متوجه شدید که مبلغ فروش در واقع حاصلضرب مقدار فروش در نرخ فروش است.

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

اطلاعات مندرج در گزارشات ماهانه شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هولدینگ‌ها

شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هولدینگی دسته دیگری از شرکت‌های بورسی هستند که تعداد آنها زیاد است و ضروری است که توضیحاتی در مورد گزارشات ماهانه این گونه شرکت‌ها ارائه کنیم.

فرمت کلی گزارشات ماهانه دوره 1 ماهه این شرکت‌ها با شرکت‌های تولیدی متفاوت است. برای مثال گزارش یک ماهه تاصیکو را در تصویر زیر می‎بینید.

گزارش ماهانه دوره یک ماهه شرکت‌های سرمایه گذاری

در بالای گزارش فیلدهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید آنها انتخاب کنید. این بخش‌ها عبارتند از:

  • خلاصه صورت سرمایه‌گذاری به تفکیک صنعت (در این بخش کل وضعیت پرتفوی شرکت به تفکیک صنایع مختلف نمایش داده میشود)
  • صورت وضعیت پرتفوی شرکت‌های بورسی (جزئیات پرتفوی بورسی شرکت نمایش داده می‌شود)
  • صورت وضعیت پرتفوی شرکت‌های خارج بورسی (جزئیات پرتفوی غیر بورسی شرکت نمایش داده می‌شود)
  • صورت ریز معاملات سهام تصحیل شده (معاملات مربوط به خرید سهام)
  • صورت ریز معاملات سهام واگذار شده (معاملات مربوط به فروش سهام)
  • درآمد حاصل از سود سهام محقق شده (سود حاصل از سودهای سهام مختلف)

استخراج اطلاعات مهم از گزارشات ماهانه شرکت‌های سرمایه گذاری

بررسی گزارشات شرکت‌های سرمایه‌گذاری کمی پیچیده‌تر است و به طور کلی در تحلیل بنیادیِ این گونه شرکت‌ها باید دقت بیشتری کرد.

اما در اینجا به نکات مهمی اشاره خواهیم کرد که می‌تواند سودمند و کاربردی باشد تا شما بدانید با مراجعه به گزارشات ماهانه شرکت‌های سرمایه گذاری باید به چه نکاتی دقت کنید و چه اطلاعاتی می‌توانید از آن استخراج کنید.

ارزش پرتفوی بورسی شرکت

شرکت‌های سرمایه‌گذاری بر روی سهام شرکت‌های بورسی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند. دانستن ارزش پرتفوی بورسی شرکت‌های سرمایه گذاری بسیار ضروری است. برای این منظور ابتدا به بخش “خلاصه صورت سرمایه گذاری به تفکیک صنعت” بروید و در قسمت “پذیرفته شده در بورس” جمع ارزش روز سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت را مشاهده کنید (تصویر زیر).

اطلاعیه گزارش فعالیت ماهانه

توجه کنید اعداد به میلیون ریال است و باید 6 صفر جلوی ارقام قرار دهید تا به ریال آن را بخوانید. برای مثال ارزش پرتفوی بورسی تاصیکو (شکل بالا) حدود 62197 میلیارد تومان است.

این عدد را می‌توانید با ارزش بازاری سهم مقایسه کنید (ارزش بازاری هر سهم در تابلوی معاملاتی آن سهم در سایت TSETMC درج می‌شود). معمولا اگر ارزش بازاری یک سهم کمتر از ارزش پرتفوی بورسی آن شرکت باشد، این یک امتیاز خوب برای سهم تلقی می‌شود زیرا اینگونه سهم‌ها ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری خواهند داشت. توجه کنید شرکت‌های سرمایه گذاری با فروش سهام خود سود شناسی می‌کنند.

به عبارتی ممکن است شرکتی سهام خود را فروخته باشد و سود خوبی شناسایی کرده باشد ولی دیگر ارزش و بار پرتفوی بورسی بالایی ندارد. از این رو می‌بینید گاهی برخی از شرکت‌ها سرمایه گذاری در بورس با نسبت P/E بسیار پایین در حال معامله هستند.

برای مثال در زمان نگارش این مقاله (26 مرداد 99) نماد وصنعت با P/E حدود 6 در بازار در حال معامله است در حالی که P/E گروه 22 است. علت این امر آن است که وصنعت بار خود را خالی کرده است و اکنون پرتفوی بورسی این شرکت ارزش بالایی ندارد.

توجه کنید ارزش بازاری وصنعت 7248 میلیارد تومان است در حالی که مجموع ارزش پرتفوی بورسی و غیر بورسی آن 3000 هزار میلیارد تومان می‌باشد. به همین دلایل می‌بینیم که وصنعت با این P/E پایین چندان مورد توجه بازار نیست.

البته سرمایه گذاری‌های خارج از بورس تنها با بهای تمام شده در گزارشات ذکر می‌شود و قیمت روز آنها درج نمیشود. می‌توانید به بخش صورت وضعیت پرتفوی شرکت‌های خارج بورسی در گزارشات ماهانه شرکتها مراجعه کنید و ببینید خارج از بورس چه سرمایه گذاری‌هایی انجام داده اند و به طور تقریبی ارزش روز انها را حساب کنید.

حال نماد وصنعت را مقایسه کنیم با نماد وتوسم. ارزش بازاری وتوسم در تاریخ نگارش این مقاله 6538 میلیارد تومان است و با P/E حدود 6.5 در بازار معامله می‌شود.

وتوسم

با مراجعه به آخرین گزارش فعالیت ماهانه شرکت بر روی کدال متوجه می‌شویم که فقط ارزش پرتفوی بورسی این شرکت 8339 میلیارد تومان است.

صورت خلاصه سرمایه گذاریها

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت در حال حاضر وتوسم وضعیت بسیار بهتری نسبت به وصنعت دارد.

در اینجا تقریبا یک نیمچه تحلیل بنیادی از نمادهای وتوسم و وصنعت انجام شد تا متوجه باشید که چگونه باید از اطلاعات موجود در گزارشات فعالیت ماهانه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنید.

همچنین پیشنهاد میکنم مقاله ابزار محاسبه‌ی آنلاین ناو سهم را نیز مطالعه کنید تا با جزئیات بیشتری در این زمینه آشنا شوید.

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید
3 نظرات
  1. مسعودکاظمی می گوید

    درودبرشما.بسیارمفیدوکاربردی بود.

  2. مسلم می گوید

    بسیار بسیار بسیار عالی بود از همه عوامل در این سایت سپاسگزار ومتشکرم

    1. مصطفی دهقان می گوید

      خواهش میکنم موفق باشید

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی