بهترین زمان سرمایه گذاری در بورس

بهترین زمان سرمایه گذاری در بورس زمانی است که نا امیدی در اوج خود قرار دارد! شاید این جمله کمی کلیشه‌ای به نظر برسد، اما کسانی در بورس بیشترین سود را میکنند که با دوره‌های بلند مدت رونق و رکود بورس ایران آشنا هستند و می‌دانند چه زمانی باید در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری سنگینی انجام دهند. آنچه در این مقاله خواهید دید، نقشه‌ی گنجی است که احتمالا در هیچ کجا آن را پیدا نمی‌کنید. اگر می‌خواهید بدانید چه موقعی می‌توانید خانه خود را بفروشید و در بورس سرمایه گذاری کنید، تا انتهای این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

بورس ایران یک بورس دلاری است!

قبل از همه چیز باید بدانید بورس ایران یک بورس دلار محور است و محرک اصلی حرکات ان تغییرات قیمت ارز است. ایران کشوری که دارای منابع طبیعی فراوانی است در زمینه صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی، فلزات و معادن حرف های زیادی برای گفتن دارد و این صنایع اکثرا صادرات محور هستند و افزایش نرخ ارز باعث سودآوری دو چندان این شرکت‌های وابسته به این صنایع میشود. قسمت عمده بورس ایران نیز متشکل از شرکت‌هایی است که در این صنایع فعالیت میکند.

از طرفی رشد نرخ ارز باعث کم شدن ارزش ریال میشود و این موضوع محرکی برای رشد قیمت سهام تمامی شرکت‌های بورسی میشود. البته نه یک رشد واقعی بلکه یک رشد تورمی. ما این موضوعات را به طور کامل در یک مقاله مفصل شرح داده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله رابطه قیمت دلار و بورس مراجعه کنید.

بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بورس ایران

باتوجه به انچه در بالا گفته شد، در اینجا قصد داریم نمودار نسبتی دلار به شاخص کل بورس را بررسی کنیم و ببینیم آیا دوره‌های رشد و رکود نرخ ارز با دوره های رشد و اصلاح بورس رابطه ای دارد یا خیر.

نمودار نسبتی دلار به شاخص بورس
نمودار نسبتی دلار به شاخص بورس


در تصویر بالا دو نمودار وجود دارد. نمودار پایینی نمودار نسبتی دلار به شاخص کل بورس در طی 12 سال اخیر است و در نمودار بالایی نمودار شاخص کل بورس را در همان بازه زمانی مشاهده میکنید. توجه کنید تایم فریم نمودارها هفتگی است. در ادامه خواهید دید که این تحلیل دقیقا مانند یک راهنما به شما بهترین زمان سرمایه گذاری در بورس را نشان خواهد داد.

نمودار نسبتی چیست؟

نمودار نسبتی یعنی یک منحنی که از نسبت قیمت دلار به شاخص رسم شده است، قیمت دلار در صورت کسر و شاخص بورس در مخرج کسر.

توجه کنید ما این نمودار بالا را نقاشی نکرده‌ایم! برای دسترسی به این نمودار می‌توانید از اندیکاتور Ratio در پلتفرم رهاورد استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله تحلیل نسبتی با اندیکاتور Ratio مراجعه کنید. در آن مقاله به طور کامل نحوه دسترسی به نمودارهای نسبتی در بورس را آموزش داده‌ایم.

همه چیز در یک نمودار!

اما نمودار نسبتی دلار به شاخص چه چیزی را نشان می‌دهد؟ همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید این نمودار در یک کانال بسیار معتبر قرار دارد. چرا می‌گوییم بسیار معتبر، به دلیل اینکه منحنی در مجموع پنج برخورد کامل به سقف و کف کانال داشته است و این کانال به خوبی تغییرات منحنی را در بر گرفته است.

زمانی که این منحنی به سقف این کانال میرسد یعنی دلار نسبت به شاخص رشد زیادی داشته (یا افت کمتری داشته)، به هر حال دلار از شاخص فاصله گرفته است و در واقع در این نقاط خرید سهام ریسک بسیار پایینی دارد (یادمان باشد بورس ایران یک بورس دلاری هست).

زمانی که این منحنی به کف کانال میرسد یعنی شاخص بورس نسبت به دلار خیلی فراتر رفته است و وقت آن رسیده است که سهام خود را بفروشید! در واقع رسیدن این منحنی به کف کانال یعنی یا باید دلار رشد کند، یا شاخص بورس افت کند، یا هم زمان هر دو اتفاق بیافتد. این بازی الآکلنگی بین قیمت دلار و شاخص بورس ایران است.

آخرین برخورد این منحنی به کف کانال در مرداد سال 99 اتفاق افتاد و از آن تاریخ بورس در حال اصلاح است و قیمت دلار در حال افزایش است و می‌بینید که روند این منحنی صعودی شده است و اتفاقا تازه در اول راهش است (تاریخ نگارش این مقاله 11 آبان 99 است).

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی برای انتخاب سهم مناسب

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تحلیل بنیادی روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا میخواهید در بورس به موفقیت برسید؟ آیا نمیدانید چگونه یک سهم را از منظر بنیادی تحلیل کنید؟ نبود منبع آموزشی مناسب در زمینه تحلیل بنیادی انگیزه ای شد تا در یک کتاب آموزشی به زبانی کاملا ساده و کاربردی، به کمک تصاویر گویا و آموزش گام به گام، روش انتخاب یک سهم را بر اساس نکات بنیادی آموزش داده ایم. قطعا این روش آموزشی را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد! این کتاب الکترونیکی را به تمام کسانی که می خواهند در بازار بورس به موفقیت مستمر برسند توصیه میکنیم .

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 45 هزار تومان)

در واقعا به لحاظ تکنیکالی این منحنی با احتمال بیشتر صعودی خواهد بود چراکه مشخصا به کف کانال معتبری برخورد کرده است و به آن واکنش نشان داده است و میتوان انتظار داشت حرکت صعودی خود را تا خط وسط کانال در وهله اول ادامه دهد.

زمان طلایی سرمایه گذاری در بورس

بهترین زمان سرمایه گذاری در بورس

هر زمان این منحنی نسبتی به سقف کانال خودش رسیده است زمان طلایی سرمایه گذاری در بورس ایران است. آخرین بار این قضیه در شهریور 97 اتفاق افتاده است که خوب رشد بازار سرمایه بعد از ان تاریخ را احتمالا دیده‌اید.

به خط های متناظر زمانی که با خطوط سبز (زمان خرید سهام و فروش دلار) و قرمز رنگ (زمان فروش سهام و خرید دلار) در هر دو نمودار رسم شده توجه کنید.

با توجه به موج‌های گذشته در این چارت، در حال حاضر اگر دلار بیش از 35 تومان رشد نکند، روند شاخص بورس تا دو سال (تا اواسط 1401) نزولی_فرسایشی همراه با نوسانات مقطعی خواهد بود. اگر دلار با سرعت زیادی رشد کند شاخص بورس می‌تواند روند خنثی را در طی یک سال طی کند تا زمان رشد آن فرا برسد. به هر حال بررسی این نمودار دقیقا به شما می‌گوید چه زمانی باید سرمایه‌ی زیادی را وارد بورس ایران کنید. در حال حاضر بهترین استراتژی این است که تا رسیدن منحنی به مید لاین کانال صبر کنید.

توجه کنید این تحلیل برای تاریخ مذکور است و تحلیل‌ها دائم باید آپدیت شوند. در آینده شما خودتان می‌توانید این نمودار را تحلیل کرده و زمان ورود و خروج مناسب از بازار را پیدا کنید.

چند نکته مهم در مورد روش تحلیل بالا

توجه کنید تمامی این تحلیل‌های تکنیکالی بر پایه احتمالات است. بنابراین مدیریت ریسک و سرمایه فراموش نشود.
مدیریت ریسک و سرمایه بر میگردد به فرض ما از روند شاخص. مثلا اگر فرض ما این است که روند شاخص بورس در دوسال آینده نزولی است (مگر اینکه خلافش ثابت شود) سرمایه بیشتری را نقد هستیم و درصد کمتری از سرمایه خود را درگیر بازار میکنیم، نوسانگیری میکنیم، ضرر شناسایی میکنیم، حتما از تکنیک ریسک فری در معاملات خود استفاده میکنیم، در رسیدن به حد سود وسواس زیادی نداریم و قید چند درصد را میزنیم، میانگین خرید کم نمی‌کنیم، ماشین و خانه را نمی‌فروشیم در بورس سرمایه گذاری کنیم، وام و قرض نمی‌گیریم در بورس سرمایه گذاری کنیم. توجه کنید اینکه یک سهمی را بخریم یا بفروشیم به شاخص ربطی ندارد! برای تصمیم گیری در خصوص فروش، نگهداری یا خرید یک سهم باید خود آن سهم را بررسی کنید نه شاخص بورس را.

آیا نمودار بالا همه چیز را در مورد بورس به ما می‌گوید؟ خیر، این نمودار فقط یک پارامتر را در نظر میگیرد و آن قیمت دلار است که البته متغییر بسیار مهمی در بورس ایران است.

آیا رشد نمودار نسبتی حتما مستلزم ریزش بورس و رشد دلار است؟ خیر، ممکن است شاخص بورس درجا بزند و قیمت دلار رشد کند، شاخص رشد کند و دلار خیلی بیشتر رشد کند، شاخص افت کند و قیمت دلار ثابت بماند، شاخص خیلی افت کند و دلار کمتر افت داشته باشد، در مجموع در این پنج حالت منحنی نسبتی دلار به شاخص به سمت بالا حرکت خواهد کرد.

منظور از سرمایه گذاری در بورس چیست؟

در این مقاله متوجه شدیم به کمک تحلیل نمودار نسبتی دلار به شاخص، می‌توانیم در آینده بهترین زمان سرمایه گذاری در بورس را پیدا کنیم. اگر این منحنی به سقف کانال خودش رسید و نسبت به ان واکنش داد میتوانید خانه خود را بفروشید و در بورس سرمایه گذاری کنید. شاید این مطلب برای شما کمی عجیب باشد اما نگارنده این مقاله در سال 97 که این منحنی از سقف کانال خود برگشت این کار را انجام داده است.

اما توجه کنید منظور از سرمایه گذاری در بورس، سرمایه گذاری بلند مدت با دید حداقل 2 ساله است. ترید و معامله‌گری با سرمایه گذاری متفاوت است. باید بدانید برای افراد حرفه‌ای در معامله‌گری فرصت‌ها در بازار بی‌نهایت و همیشگی هستند. حقیقتش این است که برای این افراد بورس در حال حاضر (در زمان ریزش) جذابیت بیشتری نسبت به زمانی دارد که در اوج است و هر چقدر قیمت‌ها پایین‌تر بیاید جذابیتش برای تریدرها بیشتر میشود چراکه فرصت‌های معاملاتی بیشتری در بازار ایجاد می‌شود (دلیلش این است که بازار بورس ایران یک طرفه است).

اما اگر شما یک معامله‌گر حرفه‌ای نیستید باید استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت را در بازار دنبال کنید که روش پیدا کردن بهترین زمان ممکن برای این کار در این مقاله آموزش داده شد.

سعی کنید از توانایی و شرایط خود آگاهی داشته باشید و روش درستی را برای کسب سود از بازار بورس ایران پیدا کنید. برای این منظور مطالعه مقالات زیر را توصیه می‌کنیم:

آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته در بورس

برای دانلود کتاب آموزش گام به گام تابلوخوانی پیشرفته روی لینک زیر کلیک کنید.

تابلوخوانی در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، بعد سوم بورس است. همه چیز در تابلوی معاملات سهم وجود دارد، اطلاعاتی که شاید در نگاه اول کسی متوجه آنها نشود اما با یادگیری تکنیک های تابلو خوانی و بازار خوانی می توانید به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید و بر این اساس معاملات پر سودتری داشته باشید. در کتاب آموزش تابلو خوانی پیشرفته به مطالبی خواهیم پرداخت که در هیچ کلاس یا کتابی به شما آموزش نمی دهند. تکنیک هایی که حاصل سالها تجربه در بازار سرمایه است.

خرید و دانلود کتاب (قیمت با تخفیف: 39 هزار تومان)

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز بخوانید
6 نظرات
  1. قاسم شفیعی می گوید

    سلام.
    مطلبتون خیلی جالب بود .ولی چرا نمودار نسبتی که من بدست میارم با نمودار شما فرق میکنه .از من دقیقا سقف نمودار نسبتی می افته رو سقف شاخص کل.و کف ها هم همینطور .میشه لطف کنید بیشتر توضیح بدید.مقاله تحلیل نسبتی تون رو هم خوندم ولی باز همین مشکل رو دارم.

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام
      اول نمودار دلار رو بیارید بعد اندیکاتور رو فرابخونید و نمودار شاخص کل رو اعمال کنید. در واقع نمودار دلار به شاخص رو ببینید نه شاخص به دلار

  2. امین می گوید

    سلام
    من این نمودار رو توی رهاورد میارم ولی از سال 93 به بعد رو به من نشون میده
    باید چکار کنم که بازه های بلند تری رو ببینم؟

    1. مصطفی دهقان می گوید

      سلام
      بذارید رو تایم فریم هفتگی
      نباید مشکلی باشه

  3. امین می گوید

    درست شد مرسی

  4. نادر مجتهدی می گوید

    مقاله بسیار سودمند و مفیدی بود در حقیقت جوهریه مطلب را ادا کرده

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پکیج آموزش معاملات 90 درصدی

برای مشاهده توضیحات بیشتر، خرید و دانلود پکیج، روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده پکیج آموزشی